Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er helt opplagt at han endret volum innstilling mellom testene.. du finner ikke en gitarkabel på 3 meter som gir 6db tap vettu..

Kabler da ja ? Hmm.. samme debatt som har herjet i hi-fi verdenen i årevis.. Prøv å hør forskjell er mitt råd. Hører du noen tonal forskjell ? Hva er så best ? det dyre eller det billige alternativet ? Nettopp.. Sett bort fra støyskjerming så snakker vi ørsmå detaljer og i en gitar rig med crappy elektronikk, pedaler og eq på alt som kobles til... ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører mer forandring i lyd enn volum. Men igjen, vi hører jo litt merkelig. For alt vi vet kan det være at den siste kabelen har loudness funksjon.

Loudness funksjon ? .. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte.. men hvis man har bare litt peil på elektronikk og begynner å regne på hvor mye som skal til for å dempe et signal med så mange dB på et så kort kabelstrekk så må kabelen være laget av... ja.. alt annet enn selv den mest forurensende kopper i alle fall.

Forsterkning i kabler finnes altså ikke - det er ikke teoretisk mulig.. med mindre de har en egen energi kilde og aktiv elektronikk. Så da må det jo være den første kabelen han bruker som har en kraftig demping noe som er helt utenkelig i den skalaen vi her snakker om.

Skrur du ned volumet på gitaren, amp eller anslags-styrke oppstår det også tonale forandringer - derfor er ikke dette en test.. Videoklippet sier meg ingenting om noe som helst.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere snakker om kabler til over 500kr, så skal jeg holde kjeft. For jeg tviler på at jeg har spilt på sånne kabler før.

Men jeg selv merker sjeldent forskjell på en kabel til 180kr og en til 300kr.

Men jeg har spilt på sinnsykt tynne gitarkabler. De flater og tonen og gjr den litt livløs. Men det er dog store forskjeller i pris og størrelse mellom disse tynne og "vanlige" gitarkabler.

Noen av de billige kablene har en tendens til å støye mer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loudness funksjon ? .. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte.. men hvis man har bare litt peil på elektronikk og begynner å regne på hvor mye som skal til for å dempe et signal med så mange dB på et så kort kabelstrekk så må kabelen være laget av... ja.. alt annet enn selv den mest forurensende kopper i alle fall.

Forsterkning i kabler finnes altså ikke - det er ikke teoretisk mulig.. med mindre de har en egen energi kilde og aktiv elektronikk. Så da må det jo være den første kabelen han bruker som har en kraftig demping noe som er helt utenkelig i den skalaen vi her snakker om.

Skrur du ned volumet på gitaren, amp eller anslags-styrke oppstår det også tonale forandringer - derfor er ikke dette en test.. Videoklippet sier meg ingenting om noe som helst.

"Loudness" om du ikke tok den. Om de frekvensene vi hører bedre er mer tilstedet hos den siste kabelen vil det kunne oppleves som økt volum. Vi må nesten forutsette at han ikke jukser med volumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Loudness" om du ikke tok den. Om de frekvensene vi hører bedre er mer tilstedet hos den siste kabelen vil det kunne oppleves som økt volum. Vi må nesten forutsette at han ikke jukser med volumet...

Jeg skjønte hva du mente, men hvis du bare demper de midlere frekvensene for å oppnå denne effekten så oppleves ikke lyden som høyere. Loudness innebærer normalt sett en forsterkning av lave og høye frekvenser. Forsterkning i en kabel er bare ikke mulig. Den kan dempe signalet litt grunnet resistans eller filtrere bort litt av frekvensområdet i topp eller bunn, men ikke så mange desibel slik vi her opplever.

Hvis du ikke er komfortabel med tanken på at han endrer volumet på noen måte så må det i så fall være anslaget som er veldig mye sterkere (bevist eller ubevist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tenke på kabelen på samme måte som en passiv tonekontroll.

På samme måte som man har funnet at de optimale verdiene for potensiometene

og kondensatorverdi for volume og tone i en gitar bør være ulik for singel coil og

humbucker vil kabelen påvirke lyden ulikt i ulike oppsett.

Tenkt deg at du forsøker gjenskape 'the vintage tone'. Du har brent av et ukjent

beløp på en vintage forsterker og plank med de rette puppene. Leita i to år etter

NOS rør og kondensatorer og betalt samlerverdi på sakene.

Så du kobler herlighetene sammen med en monsterkabel til 2 store lapper og finner

at du enda ikke får lydene helt riktig. Kan det være fordi du mangler den

griesehalen av en drittkabel som suger all tone ut av gitaren din?

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.