Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Jeg har stor respekt for Pete Cornish, men er det virkelig så stor forskjell?

Joda, jeg skønner PC lager kabler som skal tåle et langt liv på veien men det kan hvilken som helst stor kabelprodusent gjøre for en brøkdel av prisen.

Ja og nei. Endel ting han gjør har kun betydning for folk som er på turne. Hvis du ikke er på verdensturne er det liten sjans du noen gang vi gjøre nytte av de tingene. Hvis du spiller på den lokale klubben så går ikke verden under hvis en kabel ryker. Hvis du står på O2 Arena med Paul McCartney så blir det fort litt varmt rundt øra når gitarlyden blir borte. Kabelprodusentene kan gjøre det hvis de vil men det vil de ikke for det er ikke noe penger i det.

Først må du huske på at prisen på spesial ting overhode ikke har noe sammenheng med råmatrialprisen for arbeidstiden og merkostnader utgjør en så mye større del av prisen. Jeg har 100m Belden og en bøtte med Neutric plugger hjemme. Kabelen koster sikker rundt 10-15 kroner meteren og Neutric pluggene 23 kr stykket. Hvis jeg skal lage en 10m kabel for deg så koster det meg la oss si ca 150 kr i deler. Men så skal jeg avisolere kabelen, lodde på pluggene og teste kabelen. La oss si det tar 30 min. Da har kabelen din fort en kostpris på min 500 kr litt avhenging av hva slags lokaliteter jeg har. Så skal jeg tjene litt schpenn så listepris på denne er fort over 1000 lappen. La oss si kr 1250,-. Høres dette greit ut for en 10m gitarkabel? Låter den 5 ganger bedre enn en du kan kjøpe i sjappa til 250 schpenn? Da har jeg fortsatt bare 2,5x på kostpris noe som ikke er spes høyt. Jeg har noen ganger lurt på å begynne og produsere amper for salg. Men det er rett og slett ikke noe butikk i det. Selv om jeg kjøper delene for under ti lapper så er det rett opp i en pris på rundt 25 for en amp og det er det slett ikke noe marked for.

Hvor mange High End/Boutique gitarkabel produsenter finns det egentlig. Ikke mange. Vi snakker om et helt ubetydlig nishemarket. Jeg snakket med Tony (EA) på NAMM sist og selv etter at Glimour begynte å bruke kablene hans så er det ikke noe spes butikk. Vi snakker her om en litt nerdete kar som er mer enn middels opptatt av kabler og spiller gitar, ikke en blåruss med dollar tegn i blikket. 99,99999% av verden gitarister kommer aldri til å bruke en sånn kabel og det er mye mer benger å hente ved å selge kabel til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal vi sette opp en test? Jeg kan alltids ta en prat med Tre'45 og spørre om de er interesserte i å ta del i en slik test. Alt må filmes for dokumentasjon, og vi må ha billige og dyre kabler å sammenligne med. Gjerne også nye og gamle av billige og dyre.

- Kabler

- Kamera

- Opptaksutstyr

- Gitar

- Amp

Trenger ikke stort mer. Noen som kan finne tid til et eksperiment på nyåret?

Jeg kan være med jeg - er oppom Trondheim nå og da (fattern bor der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener med 'håndarbei vs pris' Gluke, men PC sine websider er ikke akkurat med å toner ned voodo effekten til kabler.

http://www.petecornish.co.uk/hdgtr_bass.html

"The cables are Uni.-directional i.e. they are designed to use with the end marked with a green cap and "AMP" label connected to the amplifier, ..."

Jeg er elektroteknisk kyndig og forstår at ulke design er gjort utifra teorier og virkelighetsoppfattelse av ulike emner.

Man kan selvsagt diskutere hvilken ende skjermen skal kobles til siden

gitaren i utgangspunket ikke er jordet. Men vil det låte forskjellig

for det menneskelige øre om jordingspotensialet til skjermen må

gå en esktra runde via siganljord ut til gitaren eller har korteste

vei fra amp/effektboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener med 'håndarbei vs pris' Gluke, men PC sine websider er ikke akkurat med å toner ned voodo effekten til kabler.

http://www.petecornish.co.uk/hdgtr_bass.html

"The cables are Uni.-directional i.e. they are designed to use with the end marked with a green cap and "AMP" label connected to the amplifier, ..."

Jeg er elektroteknisk kyndig og forstår at ulke design er gjort utifra teorier og virkelighetsoppfattelse av ulike emner.

Man kan selvsagt diskutere hvilken ende skjermen skal kobles til siden

gitaren i utgangspunket ikke er jordet. Men vil det låte forskjellig

for det menneskelige øre om jordingspotensialet til skjermen må

gå en esktra runde via siganljord ut til gitaren eller har korteste

vei fra amp/effektboks?

Akkurat som jeg skrev over og som Castorfiber opplevde ved in test. Det er ikke noe merkbar forskjell på lyden, men da misser du hele poenget. Det er ikke vilken vei du putter kablen som har noe å si for lyden det er det at i en slik kabel som er toleder + skjerm så går gitarsignalet i to identiske ledere og skjermen er kun til skjerming. I en vanlig enleder + skjerm går den ene delen av gitarsignalet i lederen og den andre skjermen. Og det er her foskjellen ligger. En gitarkabel hvor begge "fasene" av signalet går i identiske kabler og skjerm er skjerm "låter" for mange mer balansert. Merkingen er bare der for å indikere hvilke vei produsenten anbefaler deg å koble kabelen. Steen Skrydstrup og Paul Lenders gjør akkurat det samme på det de kabler. Bob Bradshaw gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkingen er bare der for å indikere hvilke vei produsenten anbefaler deg å koble kabelen. Steen Skrydstrup og Paul Lenders gjør akkurat det samme på det de kabler. Bob Bradshaw gjør ikke det.

Tror vi snakker om en annen. Jeg argumenterer mot voodo tullet til produsentene.

Jeg forstår det teoretiske prinsippet for tvinnet kabel med skjerm og jeg bifaller

det som instrumentkabler fremfor coaxkabel . Ikke fordi jeg klarer høre foskjell på

lyden, men fordi en slik kabel er mekanisk mer stabil for en løpsk gitarist?

Edit: Sorry - Det ble litt missvisende. Det jeg mener er at en tvinnet kabel kan

gjøres mer mekanisk stabil uten at kabelen må gjøres stiv og uhamslig. Det er

ikke noe problem å lage en mekanisk stabil coax, men den blir som regel

tykk og stiv. En Coaxkabel liker normalt også dårligere trykkbelastninger og

knekker enn en tvinnet kabel fordi man da kan være uheldig og endre

kabelens kapitans.

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi snakker om en annen. Jeg argumenterer mot voodo tullet til produsentene.

Jeg forstår det teoretiske prinsippet for tvinnet kabel med skjerm og jeg bifaller

det som instrumentkabler fremfor coaxkabel . Ikke fordi jeg klarer høre foskjell på

lyden, men fordi en slik kabel er mekanisk mer stabil for en løpsk gitarist?

Du viser til en quote fra Pete Cornish, og jeg forklarer deg hvorfor en tvinnet kabel med skjerm alltid vil være merket med hvilken ende som skal inn i ampen. Det er ikke noe voodoo tull i det. Jeg mener det er misvisende overnfor folk som ikke er klar over dette å blande sammen ting som har en helt klar teknisk forklaring og ting som ikke har det.

Da er det mer interessant å snakke om hva som skjer når du har to retningsbestemte kabler og en pedal i mellom? Hmmmm, husker Steen hadde en lang og relativt forvirrende forklaring. Jeg har lenge hatt lyst til å koble skjerm på gitarkablen og på kablingen på hele pedalbrettet mitt til jord på PP2'en for å se hvordan det funker. Eller sette stereo jack inn på ampen og koble skjerm rett til chassis og gitarsignalet rett til kretsen. Eller hva med stereo jack på gitaren også?

Eller hva med hva som skjer når du løfter jord på signalkabler for å unngå jordbrumming mellom komponenter i et oppsett? Da får du en rig full av små fine antenner. Cornish sine rack er alltid balanserte. Han bygger om alle rack effektene som ikke balanserte sånn at alt er skikkelig skjermet. Eller hvorfor 4 boss pedaler koster 4-5000 kroner og et Cornish brett med de samme 4 pedalene koster 10.000,- pund. Pundet er forresten lavt om dagen så Cornish greier er jo billig som faen. Men nå skiftet jo Glimour fra Cornish til Evidence kabler.

Saken er at livet er mye enklere hvis man ikke bryr om dette, men det er jo artig at folk gjerne svir av 10-15 tusen på gitar og 10-20 på en amp og sverger til en 30 kroners kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at livet er mye enklere hvis man ikke bryr om dette, men det er jo artig at folk gjerne svir av 10-15 tusen på gitar og 10-20 på en amp og sverger til en 30 kroners kabel.

Det har jeg allrede sitert SRV på. Man kan velge kabel som en passiv tonekontroll med hensikt.

Pris er ikke avgjørende for en slik funksjon!!!!!

Du viser til en quote fra Pete Cornish, og jeg forklarer deg hvorfor en tvinnet kabel med skjerm alltid vil være merket med hvilken ende som skal inn i ampen. Det er ikke noe voodoo tull i det. Jeg mener det er misvisende overnfor folk som ikke er klar over dette å blande sammen ting som har en helt klar teknisk forklaring og ting som ikke har det.

Dette har jeg forklart her

Men vil det låte forskjellig for det menneskelige øre om jordingspotensialet

til skjermen må gå en esktra runde via siganljord ut til gitaren eller har

korteste vei fra amp/effektboks?

Eneste man endrer ved å snu en slik kabel er at jordingpotensialet for skjermen er enten hentet

direkte fra jord i amp. Eller man henter akkurat det samme jordingspotensialet fra den

ene signallederen som har gått en tur ut til gitaren.

Vi er slik jeg forstår det ening i at dette ikke gir lydforskjell?

Derfor tror jeg heller ikke det er noe poeng å forsøke å lage stjerne jord i oppsettet sitt

Noe som forresten ekelte amp byggere også forbanner - så der er meninger om alt der ute :)

Da er det mer interessant å snakke om hva som skjer når du har to retningsbestemte kabler og en pedal i mellom? Hmmmm, husker Steen hadde en lang og relativt forvirrende forklaring. Jeg har lenge hatt lyst til å koble skjerm på gitarkablen og på kablingen på hele pedalbrettet mitt til jord på PP2'en for å se hvordan det funker. Eller sette stereo jack inn på ampen og koble skjerm rett til chassis og gitarsignalet rett til kretsen. Eller hva med stereo jack på gitaren også?

Eller hva med hva som skjer når du løfter jord på signalkabler for å unngå jordbrumming mellom komponenter i et oppsett? Da får du en rig full av små fine antenner. Cornish sine rack er alltid balanserte. Han bygger om alle rack effektene som ikke balanserte sånn at alt er skikkelig skjermet. Eller hvorfor 4 boss pedaler koster 4-5000 kroner og et Cornish brett med de samme 4 pedalene koster 10.000,- pund. Pundet er forresten lavt om dagen så Cornish greier er jo billig som faen. Men nå skiftet jo Glimour fra Cornish til Evidence kabler.

Jeg har forsøkt å løfte jord fra hele stereoen min og koblet alle chassie sammen.

Forsåvidt en intresang øvelse, men gav ingen lydforskjell i mine ører.

Når det gjelder PC sine balanserte oppsett følger jeg logikktenkingen som ligger bak.

Man kan selvsagt diskutere hva all den ekstra elektronikker gjør for gitar

tonen din, men det blir sikkert meningsløst i denne type store rack-oppsett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste man endrer ved å snu en slik kabel er at jordingpotensialet for skjermen er enten hentet

direkte fra jord i amp. Eller man henter akkurat det samme jordingspotensialet fra den

ene signallederen som har gått en tur ut til gitaren.

Vi er slik jeg forstår det ening i at dette ikke gir lydforskjell?

Derfor tror jeg heller ikke det er noe poeng å forsøke å lage stjerne jord i oppsettet sitt

Noe som forresten ekelte amp byggere også forbanner - så der er meninger om alt der ute :)

Ok vi går i sirkler her. Tro hva du vil.

Selv har jeg aldri vært nærmere en stjernejorda gitarrigg enn ca en halv km unna Glimour sin rig på Valle Hovin men faen det låt fett og jeg skulle gjerne testa hvis jeg fikk sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok vi går i sirkler her. Tro hva du vil.

Tro er noe man gjør i dertil egnede hus.

Så lenge signalet ikke er balanssert virker dette slik jeg har beskrevet.

Skjermen fungerer i prinsippet som et stålkabinett for å hindre innstråling.

Det blir det samma hvor du kobler den. Har du et gammelt hus med

VVS anlegg gjort med kobberrør kan du koble den til springen for å

gi samme funksjon. Det er VOODO det :lol:

Tror jeg må igjen presisere at jeg har stor respekt for PC sitt arbeide.

- men jeg mener fortsatt han kunne vært tjent med en annen hjelper

til til å redigere ordlyden på sine websider om kabler - den blander

mellom kjente faktum og dårlig dokumenterte påstander :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro er noe man gjør i dertil egnede hus.

Så lenge signalet ikke er balanssert virker dette slik jeg har beskrevet.

Skjermen fungerer i prinsippet som et stålkabinett for å hindre innstråling.

Det blir det samma hvor du kobler den. Har du et gammelt hus med

VVS anlegg gjort med kobberrør kan du koble den til springen for å

gi samme funksjon. Det er VOODO det :lol:

Tror jeg må igjen presisere at jeg har stor respekt for PC sitt arbeide.

- men jeg mener fortsatt han kunne vært tjent med en annen hjelper

til til å redigere ordlyden på sine websider om kabler - den blander

mellom kjente faktum og dårlig dokumenterte påstander :)

Javel, da kan du sikker gi meg en god teknisk forklaring på hvorfor jeg får inn russisk radio i forsterkeren min hvis gitarkablen er koblet "feil" vei. RF støyen forsvinner med en gang jeg snur kablen.

Tror neppe Cornish har noen grunn til å redigere sine nettsider basert på din litt manglende forståelse av det engelske språk. Han har aldri påstått noe som helst. Hvis du hadde et snev av forståelse for hva Pete Cornish faktisk gjør ville du skjønt hvorfor folk gladelig betaler fra 10000 pund og oppover for hans tjenester og hvorfor kablene hans er merket. Jeg har prøvd å forklare deg det, men du er ikke interessert. Ring heller Cornish å spør hvorfor han merker kablene sine å hør hva han har å si om saken.

Takk for praten,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er når man forsker på noe så har man somregel bestemt seg for svaret på forhånd.

Den påstanden må jeg bare svare på, for den er helt vanvittig. Når man forsker på noe, så forsøker man å bevise en teori. Av og til klarer man det, av og til ikke. Uten å nevne navn, kan jeg opplyse om at et stort norsk institutt for kort tid siden avsluttet et forskningsprosjekt som hadde gått over flere år. Resultat? "Vi tok visst feil, teorien stemte ikke. Vi får begynne med noe annet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da kan du sikker gi meg en god teknisk forklaring på hvorfor jeg får inn russisk radio i forsterkeren min hvis gitarkablen er koblet "feil" vei. RF støyen forsvinner med en gang jeg snur kablen.

Har litt inntrykk av at du adresserer meg som en som ikke tror på viktigheten av kabler?

Bare så vi får avklart det - jeg er genuint intresert i kabler. Jeg har brukt

tullete mange penger på slikt. Brukt hundrevis av timer på flette rent sølv,

teflonrør, oxigenfri, kobber mm. Jeg har tatt av vegg til vegg tepper i stuen

og lagt enkelledere med stor avstand under teppet for å minke kapitans til

høytalerkabler. Jeg har tvinnet kabler uten skjerm den perioden det var populært.

Jeg har tvinnet få omdreininger og jeg har tvinnet tett. Jeg har laget

verktøy for å få til slik tvinnesirkus- Jeg har lest opp og ned og prøvet masse,

dog er alt på hi-fi hvor målet er å gjenskape lyden andre har laget.

Resultat - Jeg skifter nå om stereoen til balansert kabelføring med aktive

høytalere med korte høytalerkabler.

Til gitarkabel har jeg et litt annet forhold da dette er et intrument med egenlyd.

Da jeg også er så kjedelig at jeg med mine begrensede ferdigheter søker

vintage tone kan jeg ikke bruke nye moderne kabler med lav kapitans og

resistans siden dette vil ødelegge lyden jeg jakter etter med vintage pick-up'er

og gamle rørkonstruksjoner. Lyden jeg da vil ende opp med vil muligens være

hva heltene mine ville ha laget anno 2009, men det er ikke det jeg søker ^_^

Men over til selve tema. Uten å vite mer om hvilken av de retningsbestemte

kabelene, forsterkere og gitar som gir deg dette problemet vil jeg si du har

en dårlig kabel/kontakt :)

Fikk inntrykk av at du tidligere i tråden var enig med CastroF at der faktisk

ikke var lydforskjell, men at du nå senere har oppdaget et teknisk problem?

Men la oss heller se på hvordan denne kabelen din er koblet.

Den kabelen jeg har i hodet gjennom denne diskusjonen har et tvinnet kabelpar

med en skjerm på utsiden av trådparet. Altså en helt standard STP kabel.

En populær variant av denne kabelen kalles for mikrofonkabel uten at jeg

umiddelbart vil anbefale en slik til gitar. Men hvem vet,- kanskje den funker

som gull selv om de normat er laget for 600 ohm's applikasjoner.

Nå er det to måter å koble denne kabelen for å få den til å lage lyd i gitaren.

Vel der er selvsagt langt flere om man putter en kondesator, motstand, sikring,

spole, diode, bomull, tannstikker eller annet lurt inn her men la oss for å starte

litt enkelt si der er to muligheter.

1: Man kobler de to lederne i kabelen sammen med tip-tip og sleeve-sleeve på jackpluggene.

Dette er nok til å lage lyd og jeg har tidligere kjørt dette i rent sølv på hi-fi'n

med det som jeg først opplevde som veldig åpen og luftig lyd.

Men dette vil være håpløst på en elgitar så derfor kobler man skjerm til jord i kun

den ene enden av kabelen. Dette gir skjermen en tilsvarende funksjon som

metallhuset i snubleboksene dine har. En skjerm mot innstråling av radiobølger.

2: Man kobler den ene lederen i trådparet til tip-tip i jackkontaktene

Leder nr 2 kobles kun til sleeve på den ene siden av kabelen.

Skjerm må nå kobles i begge ender, ellers vil der ikke komme noe lyd.

Så da har vi konstantert at vi må koble til 2 av 3 elektriske ledere i kabelen.

I den ene jackkontakten har man løftet av den ene elektriske lederen og det

er pga av dette at kabelprodusentene gjør kablene sine retningsbestemte.

.../om de muligens heller var merket med en rød ring?

Verørende min manglende engelskkunnskaper tror jeg ikke vi skal bruke

tid på det her og så avventer jeg din versjon av hva PC er 'all about'.

Jeg har vistnok ikke forstått at han er custombuilder som gjør oppdrag

for mennesker med penger som få norske musikere er forunt å tjene

i en mannsalder. På samme måte som rikinger kjøper bil til 100.000 USD

og bygger dem om for 180.000 USD kan en musiker med penger kjøpe

en samling komponenter verdi 350,- NOK og betale 4000,- fordi denne

denne bunken komponenter er rota ihop slik at den lager god lyd

basert på mange års erfaring. Hva tror man veiledene pris på effektene

til PC ville vært om dem ble bygget av en fagperson uten stjernestatus.

med like mange år på 'veien og med litt flere åpninger i ordreboka'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.