Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye watt kreves på bandøving


Anbefalte innlegg

Det kommer også veldig an på høyttalerelement / kabinett, som Aphe er litt inne på, lydkarakteristikk på ampen og evt. pedaler man bruker osv. Til og med gitaren, eller pickuper i gitaren spiller inn på hvordan lyden oppleves i rom sammen med flere instrumenter.

Det viktigste er dog som nevnt, at man plasserer ampen slik at man hører den. Høyt opp på et bord, eller tilte den, men der igjen; sweetspoten til ampen er gjerne ikke rett i senter foran høyttalerelementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bandet er bra (dvs de kan spille) så 18-22w røramp. Med bråkete trommeslager (eller full blåserekke) trengs det 30-50w rør. Dette gjelder vel de fleste sjangre. For transistoramp gang opp med 2-4x. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, skela skrev:

Hvis bandet er bra (dvs de kan spille) så 18-22w røramp. Med bråkete trommeslager (eller full blåserekke) trengs det 30-50w rør. Dette gjelder vel de fleste sjangre. For transistoramp gang opp med 2-4x. :-) 

Jeg ville aldri klart meg med 18w i et death metal-band. Power amp distortion er ikke det første jeg tenker på når jeg tenker super tight og definert metalvreng, man trenger enkelt og greit mer headroom enn som så. 50 watt er et absolutt minimum etter min erfaring, og er det jeg selv kjører nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig klarer jeg ikke få tight nok lyd ut av en rørforsterker som kjøres på full effekt. Det blir, stort sett, for grøtete, ullent og uderfinert. Funker sikkert fint til doom, sludge og rock, men til death/black metal er det ikke ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, død said:

Erfaringsmessig klarer jeg ikke få tight nok lyd ut av en rørforsterker som kjøres på full effekt. Det blir, stort sett, for grøtete, ullent og uderfinert. Funker sikkert fint til doom, sludge og rock, men til death/black metal er det ikke ideelt.

Burzum plugget gitarene i mic-inngang på en Teac kassettspiller.

Til Black Metal vil også en Peavey Solo fungere fint. 12w transistorwatt er passelig i slik sammenheng. (Resten kan mikkes opp over sanganlegget). 

 

 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, skela skrev:

Burzum plugget gitarene i mic-inngang på en Teac kassettspiller.

Til Black Metal vil også en Peavey Solo fungere fint. 12w transistorwatt er passelig i slik sammenheng. (Resten kan mikkes opp over sanganlegget). 

 

 

Takk, er godt informert om Varg Vikernes’ utstyrspark fra høsten ‘92. Det låt dritt da, og låter dritt nå, også. Black metal har utrolig nok utviklet seg på 26 år, og når vedkommende i tillegg også spiller death metal, er det rimelig å anta at lyd-idealet kanskje, muligens, ikke er Grieghallen Studios anno 1991, men heller mot Behemoth, Anaal Nathrakh, Cannibal Corpse og liknende band. Der holder ikke en 12 watts Peavey Solo mål. Du trenger bøttevis med headroom for å få til en feit, massiv og definert gitarlyd som klarer å kutte gjennom både hi-hat og cymbaler. 

 

Som sagt: jeg synes 50 watt er minimum. Dette fordi power amp som vrenger, skriker og komprimerer ikke er helt forenelig med klinisk tight moderne black/death metal. Til musikk der fokuset ikke er på at musikken skal være så sinnsykt tight er jeg helt enig i at 30 watt sikkert holder i de aller fleste tilfeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, må innrømme at black/death metal er en av svært få sjangre jeg aldri har begitt meg innpå (de to andre er gangster-rap og danseband). :-)

Edit: når jeg tenker etter har jeg spilt enkelte Sven-Ingvars låter i coverband. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/3/2018 at 10:54 AM, sarge said:

Nå er jeg bassist i bandet, men det hadde vært interessant å prøvd Katana 100-ampen min sammen med vår hardtslående trommis. (Han ryker vel stikker hver eneste uke). 

Han bør prøve ProMark sine stikker av japans eik. Holder milevis bedre enn tradisjonelle hickory-stikker!

Sorry til trådstarter for off topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en EVH 5150 50W, og har vel aldri skrudd den høyere enn 2,5-3 på lead-kanalen, verken på øving eller i andre sammenhenger.
Så for meg er ihvertfall 50W mer enn nok ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.