Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk Telrad forsterker fra 1951!


Anbefalte innlegg

Da kan du ikke være sikker på at den er fra 1951. Årstallet på stempelavgift angir ikke årstallet på apparatet. Stempelavgift var noe som ble brukt på alle elektriske apparater etter krigen og til opp mot 60-tallet. Det var en annen form for MOMS. Denne avgiften ble endret flere ganger fra 1946 og i årene framover to eller tre ganger. Jeg husker ikke hvilke år de ble endret og gidder ikke gå å se i radiosamlingen min på loftet, men der kan jeg faktisk finne det ut.

Det er derfor alle som får tak i et gammelt apparat solgt i Norge på 50-tallet tror det er fra 1951!. Det er feil! Året 1951 er da man bestemte ny avgift til staten for salg av nye elektriske apparater. Det er derfor "frimerket" med dato, pris og avgift står der bak.

Jeg er rimelig sikker på at Telrad som forsterkerfabrikk ikke var igang så tidlig som i 1951. Jeg tror din forsterker kan høre til epoken helt på slutten av ´50-tallet eller helt til midten av ´60-tallet.

Hvordan man helt sikkert kan tidfeste denne vet jeg imidlertid ikke.

Jeg skriver ikke for å ødelegge gleden, men for å informere!

Hilsen Dag

Tusen takk! Jeg har faktisk etter noen undersøkelser også funnet ut dette. Datoen på lappen angir når momsen tredte i kraft. Greit å få oppklart! Den er nok bygd en eller annen gang på 60-tallet. Uansett er det dritkult, spør du meg. Det er ikke mange som har en sånn. Og for en lyd da mann! Du som virker å ha litt greie på saker og ting, ville du prøvd nye rør? Og hva ville du da eventuelt anbefale? Jeg kunne godt tenkt meg litt mere "diskant"! På forhånd TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg har faktisk etter noen undersøkelser også funnet ut dette. Datoen på lappen angir når momsen tredte i kraft. Greit å få oppklart! Den er nok bygd en eller annen gang på 60-tallet. Uansett er det dritkult, spør du meg. Det er ikke mange som har en sånn. Og for en lyd da mann! Du som virker å ha litt greie på saker og ting, ville du prøvd nye rør? Og hva ville du da eventuelt anbefale? Jeg kunne godt tenkt meg litt mere "diskant"! På forhånd TAKK!

Aner ikke!

Men det finnes forsåvidt billige rør der ute som f.eks. Sovtek (Nå blir jeg vel drept) som kan prøves.

Man kan også prøve rør fra TubeAmpDoctor. Disse går for å være bedre men dyrere.

Selvfølgelig kan du bytte rør, ta vare på de gamle, men om dette har noen stor verdi er vel bare for et museum. Videre mener jeg at alt for mange bytter rør på sin amp alt for ofte!

Min Fender Bassman Blonde ble rørbyttet i 1985!, og låter fortsatt konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke!

Men det finnes forsåvidt billige rør der ute som f.eks. Sovtek (Nå blir jeg vel drept) som kan prøves.

Man kan også prøve rør fra TubeAmpDoctor. Disse går for å være bedre men dyrere.

Selvfølgelig kan du bytte rør, ta vare på de gamle, men om dette har noen stor verdi er vel bare for et museum. Videre mener jeg at alt for mange bytter rør på sin amp alt for ofte!

Min Fender Bassman Blonde ble rørbyttet i 1985!, og låter fortsatt konge!

Takkar! Det er forsåvidt ikke noe feil med rørene som sitter i. Forsterkeren suser en del, men det gjør jo også de nyere ampene jeg har! Og mere diskant kan jo fikses på andre vis. Nei, detta blir prosjekt for gutten! Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greit, er å vite hvilke type rør som sitter i denne.

Angående diskant, så tror jeg nok at du fint kan fikse dette på litt enklere vis. Har den EQ-kontrollere? Type bass, treble, mids?

Det sitter philips rør i den og de er sikkert de originale. Knottene: "Vibrato", "Bass", "Diskant", "Kanal 1", "Kanal 2". Jeg har prøvd meg litt frem med ulike typer gitarer. Med telecaster låter det AWESOME og da er det mer enn nok treble å gå på. Det som er litt morsomt er at bass- knotten fungere mere som Gain og gir en utrolig flott vreng. Du får ikke denne lyden fra noen forsterker produsert i dag, eller fra noen pedal. Dette er autentisk 60-talls lyd. Jeg er forelsket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle forsterkere er morro.

Jeg har en Univox combo fra ca midten av '60-tallet, yter rundt 8-10 watt igjennom et 12" element.

Makan til fantastisk lyd! Spesielt den rørdrevene tremoloen.

Univoxen for mye spilletid hjemme, sjøl om jeg har et noen nyere forsterkere stående.

En kammerat av meg har en gammel Telrad, men har ikke fått testet den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg var nettopp hos en venn av meg som har en plettfri telrad stående. Han arvet den av gammelonkelen sin.

Jeg aner ikke hvordan den låter - men etter å ha sett på den, og sett på hvordan den er bygd - ante jeg fort at dette var kvalitet!!

Om et par dager skal jeg og min tidligere gitarlærer, som nå spiller med sønnen til Blackmore, teste forsterkeren. Jeg gleder meg som en unge, og har høye forventninger til forsterkeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.