Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarforsterker kjøpt i USA fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger sårt deres råd når det kommer til min nye gitarforsterker VOX AC10C1

Jeg kjøpte nylig en VOX AC10C1 i USA, da jeg fant den betraktelig billigere der enn i Norge. Det jeg nå har skjønt, er at jeg kankskje ikke tok nok omtanke omkring forskjellen i strømnett mellom Norge og USA. Det har seg sånn at når jeg skulle prøve forsterkeren her i Norge, sluknet den nærmest umiddelbart etter å ha vært koblet til strømmen og fungerer således ikke nå. Den lyste et kort sekund og avga lyd, men sluknet så og fremtrer nå helt død.

Jeg brukte en relativt god adapter mellom strømkabel og kontakt da ledningen var av den amerikanske typen med tre stikkere. Selve forsterkeren er 120V 60Hz 100W. Ved hovedinputen står det 250V, T1.25AL, og følgende tekst "Use only with a 250V fuse". Ledningen jeg brukte er den ledningen jeg fikk med, en 10A 125V AC. Jeg har óg forsøkt ved en 250V kabel fra den forrige forsterkeren jeg hadde, og det ble fremdeles ingen respons.

Jeg lurer derfor på hva som kan være problemet. Jeg antar at det er sikringen i forsterkeren som kan ha gått? Eventuelt noe annet? Tror dere forsterkeren ellers er fin?

Er dette noe som kan ordnes på egenhånd eller bør det profesjonell hjelp til? Hvor er det isåfall mulig å få forsterkeren fikset i for eksempel Bergen? Fikser 4sound forsterkere?

Tusen takk på forhånd for all god hjelp, håper veldig på og få ordnet dette!

Ser frem til å høre fra dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen har forhåpentligvis røket. Men selv om den har gjort det kan du ikke uten videre koble en 120V forsterker til 240V spenning uten å få trøbbel. Hvis det ikke er mulig å velge spenning på forsterkeren på et vis må du enten:

- skaffe en ekstern transformator som gir 120V ut, eller 

- bytte transformatoren internt i forsterkeren

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, el_roffo skrev:

Sikringen har forhåpentligvis røket. Men selv om den har gjort det kan du ikke uten videre koble en 120V forsterker til 240V spenning uten å få trøbbel. Hvis det ikke er mulig å velge spenning på forsterkeren på et vis må du enten:

- skaffe en ekstern transformator som gir 120V ut, eller 

- bytte transformatoren internt i forsterkeren

Ok, det som utvilsomt forvirret meg var det at det sto 250 V ved main input, noe jeg tolket som var maksgrense for hvilket inntak den kunne tåle.

Hvor kan man skaffe en ekstern transformator? Er dette enkelt å skifte på egenhånd?

Eventuelt antar jeg at musikkforhandlere kan ordne dette for en dyr pris?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, gibsoneirik skrev:

Ok, det som utvilsomt forvirret meg var det at det sto 250 V ved main input, noe jeg tolket som var maksgrense for hvilket inntak den kunne tåle.

Hvor kan man skaffe en ekstern transformator? Er dette enkelt å skifte på egenhånd?

Eventuelt antar jeg at musikkforhandlere kan ordne dette for en dyr pris?

Takk for svar!

Er det ikke mulig å bare skifte ut sikring til en sikring som tåler høyere spenning? Eller vil hele forsterkeren da ryke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Blix skrev:

I beste fall har bare en sikring gått. I verste fall, har du en reparasjon å betale på snart.

Forsterkeren er bygget for 120V, så du ga den en smule for mye... :)

Takk for svar!

Er det bare å skifte ut sikringen med en sikring som tåler mer? Eller må transformator og diverse annet også skiftes ut slik som andre nevner i innlegget her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, entoneskala skrev:

Er nysgjerrig på hva du legger i en "relativt god adapter". Detaljer om den er sentralt. Hva står på den?

Det er en 250 V 16 A, antagelig av dårligere kvalitet enn det jeg fremstilite det som ved den litt unøyaktige formuleringen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jonta skrev:

Du må ikke finne på å sette i en større sikring, da trafoen er beregnet på 110 volt.

Er den ryki?

Det er det jeg tror før jeg har åpnet den. Er transformatoren enkel å både skaffe og skifte på egenhånd på en Vox, eller bør det søkes hjelp fra noen mer kompetente på det området?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du skal ta med deg forsterkeren til en reparatør, forklare problemet, høre på råd og håpe på det beste.
Det du har gjort, slik jeg kan se, er å koble en 110- volts- enhet til 220 volt. Det ender ikke bra, på en skala fra "sikring" til "totalt katastrofe, resirkulering neste".
Hva som har skjedd her skal jeg ikke spekulere i, fordi det aner jeg ikke.

Clas Ohlson har rimelige transformatorer som lar deg bruke forsterkeren etter at den er sjekket av en fagmann. Det finnes også mange andre leverandører av transformatorer som gjør om 220 til 110 volt. En "pluggovergang" fikser ikke problemet, det bare lar deg koble en dings med en plugg til en kontakt som er beregnet på en annen plugg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, gibsoneirik skrev:

Det er en 250 V 16 A, antagelig av dårligere kvalitet enn det jeg fremstilite det som ved den litt unøyaktige formuleringen. 

 

Lurte På det samme som Castor nevner, om du bare har brukt en plugg som får ledningen til å passe i stikkontakten uten å gjøre noe med spenningen, eller om det er en innretning som også omformer 220volt til 110volt... Har en snikende følelse av at problemet skyldes feil egenskaper mer enn dårlig kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CastorFiber skrev:

Her tror jeg du skal ta med deg forsterkeren til en reparatør, forklare problemet, høre på råd og håpe på det beste.
Det du har gjort, slik jeg kan se, er å koble en 110- volts- enhet til 220 volt. Det ender ikke bra, på en skala fra "sikring" til "totalt katastrofe, resirkulering neste".
Hva som har skjedd her skal jeg ikke spekulere i, fordi det aner jeg ikke.

Clas Ohlson har rimelige transformatorer som lar deg bruke forsterkeren etter at den er sjekket av en fagmann. Det finnes også mange andre leverandører av transformatorer som gjør om 220 til 110 volt. En "pluggovergang" fikser ikke problemet, det bare lar deg koble en dings med en plugg til en kontakt som er beregnet på en annen plugg.

Da gjør jeg det. Tusen takk for råd og bra utfyllende svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.