Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk Telrad forsterker fra 1951!


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt eier av en helt unik forsterker. Den har stått stuet bort på et loft i Snåsa. Det er en 1951 modell Telrad (telefonradio) TGF 10/5, produsert av Telrad radiofabrikk i Oslo. Den er 70 watt og har 5 norskproduserte høytalerelementer. Kontrollpanelet har 5 knotter: vibrato, diskant, bass, kanal 1 og kanal 2. Den har tre inngsanger, 1, 1 og 2. Jeg har rådført meg litt med Jan Erik Moe (Big Moe), en formidabel bluesmann, som har 2 Telrad`s og noen Skau forsterkere. Han mener denne er en av de tidligste forsterkerne i Norge og var egentlig ment for trekkspill! Forsterkeren er i god stand og de originale philipsrørene står også i. Til og med prislappen står på baksiden. Den kostet 1661 kroner i 1951, som var mye penger den gangen. Jeg vet at kassen er bygd av Birger Sparbo, som også bygde kassene til Skau forsterkerne. Det var en merkelig og mektig opplevelse da jeg skrudde den på og plugga i ledningen. Alt er inntakt og den spiller utrolig gromt! En mere varm og naturlig lyd har jeg aldri hørt fra en forsterker! Jeg eier fra før en vox amp, som jeg inntil nå syntes spiller fantastisk.....

Dette er helt utrolig og veldig stort for meg!

Vet du noe om denne forsterkeren, verdi etc., vennligst ta kontakt!

post-7743-0-11644300-1331715318_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah. Dersom alt er originalt, den er velholdt og i tillegg sjelden, så tror jeg at denne kan være verdt en god del for samlere eller de som virkelig jakter den autentiske vintage-lyden. "Rik" er jo relativt, men jeg ville ihvertfall ikke la meg avspise med småpenger for denne.

Kuriositet: Baserer du dette på konsumprisindeksen, så kan det være greit å vite at 1661 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1951 tilsvarte 25185.40 kr. i januar 2012. Ref: http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html

Men til syvende og sist handler prisfastsettelse om hva selger kan bli enige med kjøperne om på slike unikheter som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Birger Sparbo som VAR Telrad radiofabrikk. Han hadde sitt tilhold i Barliveien 14, Oslo.

Jeg søkte på gatebilder på nettet for en tid siden og fant fabrikken, eh - huset! Det viste seg å være et vanlig hus i et vanlig boligstrøk.

Etter hva jeg forstår ble da produksjonen utført i kjelleren her. Han produserte forsterkere både under eget navn - Telrad, men også for andre.

Mest kjent her er norske Skau, som i utgangspunktet laget gitarer. Han produserte også modeller for mer kjente Hagstrøm. Sjekk siden:

http://www.hagstrom.org.uk/hagstrom_amps.htm

Telrad var også veldig tidlig ute på PA-fronten. dvs. den gang het det sang-anlegg. Det startet med kombinerte forsterkere med enkelt mikser innebygd og utviklet seg til delte både miksere, forsterkere. Han produserte også tidlig på 70-tallet det vi nå kaller PA-kasser. Både topper og bunner, og var nærmest enerådende i norge på dette. Den gangen var ikke deling mellom topp- og bunn-kasser oppfunnet, så disse ble koplet til samme forsterker.

Sparbo drev Telrad til slutten av 70-tallet. Da pensjonterte han seg.

Jeg har den store ære å ha hatt kontakt med han flere ganger. Det var en utrolig flott og hygglig pensjonist i midt på 80-tallet.

Jeg jobbet da som amp-reparatør og kjøpte mye fra delelageret han hadde igjen etter Telrad, til priser som gjorde meg flau!

Som eksempel kan jeg nevne rørsokler som han nektet å ta mer en tre kroner stk. for. :)

Har har betydd utrolig mye for utviklingen av norsk populærmusikk, både på 50- 60- og ikke minst 70-tallet med utvikling av PA-anlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah. Dersom alt er originalt, den er velholdt og i tillegg sjelden, så tror jeg at denne kan være verdt en god del for samlere eller de som virkelig jakter den autentiske vintage-lyden. "Rik" er jo relativt, men jeg ville ihvertfall ikke la meg avspise med småpenger for denne.

Kuriositet: Baserer du dette på konsumprisindeksen, så kan det være greit å vite at 1661 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1951 tilsvarte 25185.40 kr. i januar 2012. Ref: http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html

Men til syvende og sist handler prisfastsettelse om hva selger kan bli enige med kjøperne om på slike unikheter som dette.

Uansett, jeg kommer ikke til å selge den. Jeg er mest intreressert i info om forsterkeren. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Birger Sparbo som VAR Telrad radiofabrikk. Han hadde sitt tilhold i Barliveien 14, Oslo.

Jeg søkte på gatebilder på nettet for en tid siden og fant fabrikken, eh - huset! Det viste seg å være et vanlig hus i et vanlig boligstrøk.

Etter hva jeg forstår ble da produksjonen utført i kjelleren her. Han produserte forsterkere både under eget navn - Telrad, men også for andre.

Mest kjent her er norske Skau, som i utgangspunktet laget gitarer. Han produserte også modeller for mer kjente Hagstrøm. Sjekk siden:

http://www.hagstrom....gstrom_amps.htm

Telrad var også veldig tidlig ute på PA-fronten. dvs. den gang het det sang-anlegg. Det startet med kombinerte forsterkere med enkelt mikser innebygd og utviklet seg til delte både miksere, forsterkere. Han produserte også tidlig på 70-tallet det vi nå kaller PA-kasser. Både topper og bunner, og var nærmest enerådende i norge på dette. Den gangen var ikke deling mellom topp- og bunn-kasser oppfunnet, så disse ble koplet til samme forsterker.

Sparbo drev Telrad til slutten av 70-tallet. Da pensjonterte han seg.

Jeg har den store ære å ha hatt kontakt med han flere ganger. Det var en utrolig flott og hygglig pensjonist i midt på 80-tallet.

Jeg jobbet da som amp-reparatør og kjøpte mye fra delelageret han hadde igjen etter Telrad, til priser som gjorde meg flau!

Som eksempel kan jeg nevne rørsokler som han nektet å ta mer en tre kroner stk. for. :)

Har har betydd utrolig mye for utviklingen av norsk populærmusikk, både på 50- 60- og ikke minst 70-tallet med utvikling av PA-anlegg.

Tusen takk for fint og nyttig innlegg! Hadde været morro og se andre telradforsterkere. Planlegger et besøk til Jan Erik Moe.:-) Jeg er overhodet ikke ute etter å tjene penger denne. Jeg spiller selv og skal ha den. Jeg må si at jeg er veldig overrasket over hvor bra den spiller...jeg fatter det ikke! Hvisk jeg bestemmer meg for å bytte rør i den, hva ville du anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Telrad blir jeg å litt sentimental :blush:

Jeg har vært med å hive en hel Telrad PA på dynga! Kassene hadde utelukkende JBL elementer, som for seg sier noe om dengangs kvalitet.

PA-anleggene fikk en rivende utvikling på 80-tallet og Telrad ble parkert ganske fort.

Disse var ikke interessante lenger og ble stuet bort. Det var plassmangel som gjorde at vi besluttet å kaste det. Men det finnes nok noen hele anlegg der ute enda. De er selvfølgelig ikke bruklige etter dagens standard, men hadde gjort seg fint på et museum. Norsk Teknisk eller Rockheim.

Når det gjelder verdien på din forsterker vil jeg ikke tro den er veldig stor. Det er på ingen måte en JTM45, fordi Telrad er kun kjent i Norge.

Du vil nok kunne få noen lapper fra en norsk samler, men det vil være nytteløst å prøve seg på f.eks. ebay.

Hvordan vet du at den er fra 1951? Er det "frimerket" bakpå med stempelavgift som viser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuurgh. Eneste grunn til å bytte ut originalrørene må være å ta vare på dem slik at man ikke sliter dem ut. Men er dette en 100% original sak, så mener jeg det er litt helligbrøde å bytte deler i det hele tatt.

Jeg er egentlig enig med deg! Jeg skal ha den en stund og sjekke om rørene holder seg. Forsterkeren har en svak suselyd jeg tenkte kanskje forsvant helt hvis jeg byttet rørene. Rørene som står i er av typen philips. Hvor kult kan det bli???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder verdien på din forsterker vil jeg ikke tro den er veldig stor. Det er på ingen måte en JTM45, fordi Telrad er kun kjent i Norge.

Du vil nok kunne få noen lapper fra en norsk samler, men det vil være nytteløst å prøve seg på f.eks. ebay.

Nei, du har nok rett. Men dersom det er veldig få igjen, og denne i tillegg er i 100% original stand, så vil vel det telle litt om man skulle sette en verdi? Men som jeg sa tidligere: Det er jo etterspørselen etter slike ting som teller aller mest, og hva en kjøper er villig til å gi for den. Det er også et spørsmål om hva den er verdt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Telrad blir jeg å litt sentimental :blush:

Jeg har vært med å hive en hel Telrad PA på dynga! Kassene hadde utelukkende JBL elementer, som for seg sier noe om dengangs kvalitet.

PA-anleggene fikk en rivende utvikling på 80-tallet og Telrad ble parkert ganske fort.

Disse var ikke interessante lenger og ble stuet bort. Det var plassmangel som gjorde at vi besluttet å kaste det. Men det finnes nok noen hele anlegg der ute enda. De er selvfølgelig ikke bruklige etter dagens standard, men hadde gjort seg fint på et museum. Norsk Teknisk eller Rockheim.

Når det gjelder verdien på din forsterker vil jeg ikke tro den er veldig stor. Det er på ingen måte en JTM45, fordi Telrad er kun kjent i Norge.

Du vil nok kunne få noen lapper fra en norsk samler, men det vil være nytteløst å prøve seg på f.eks. ebay.

Hvordan vet du at den er fra 1951? Er det "frimerket" bakpå med stempelavgift som viser det?

Det stemmer, på baksiden er det en lappe med pris og et "frimerke". Men det er ikke stemplet. Det står: omsetningsavgift 10%- 9.4.1951. Ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, på baksiden er det en lappe med pris og et "frimerke". Men det er ikke stemplet. Det står: omsetningsavgift 10%- 9.4.1951. Ha!

Da kan du ikke være sikker på at den er fra 1951. Årstallet på stempelavgift angir ikke årstallet på apparatet. Stempelavgift var noe som ble brukt på alle elektriske apparater etter krigen og til opp mot 60-tallet. Det var en annen form for MOMS. Denne avgiften ble endret flere ganger fra 1946 og i årene framover to eller tre ganger. Jeg husker ikke hvilke år de ble endret og gidder ikke gå å se i radiosamlingen min på loftet, men der kan jeg faktisk finne det ut.

Det er derfor alle som får tak i et gammelt apparat solgt i Norge på 50-tallet tror det er fra 1951!. Det er feil! Året 1951 er da man bestemte ny avgift til staten for salg av nye elektriske apparater. Det er derfor "frimerket" med dato, pris og avgift står der bak.

Jeg er rimelig sikker på at Telrad som forsterkerfabrikk ikke var igang så tidlig som i 1951. Jeg tror din forsterker kan høre til epoken helt på slutten av ´50-tallet eller helt til midten av ´60-tallet.

Hvordan man helt sikkert kan tidfeste denne vet jeg imidlertid ikke.

Jeg skriver ikke for å ødelegge gleden, men for å informere!

Hilsen Dag

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.