Web Analytics
Jump to content

Norsk Telrad forsterker fra 1951!


Recommended Posts

Jeg har blitt eier av en helt unik forsterker. Den har stått stuet bort på et loft i Snåsa. Det er en 1951 modell Telrad (telefonradio) TGF 10/5, produsert av Telrad radiofabrikk i Oslo. Den er 70 watt og har 5 norskproduserte høytalerelementer. Kontrollpanelet har 5 knotter: vibrato, diskant, bass, kanal 1 og kanal 2. Den har tre inngsanger, 1, 1 og 2. Jeg har rådført meg litt med Jan Erik Moe (Big Moe), en formidabel bluesmann, som har 2 Telrad`s og noen Skau forsterkere. Han mener denne er en av de tidligste forsterkerne i Norge og var egentlig ment for trekkspill! Forsterkeren er i god stand og de originale philipsrørene står også i. Til og med prislappen står på baksiden. Den kostet 1661 kroner i 1951, som var mye penger den gangen. Jeg vet at kassen er bygd av Birger Sparbo, som også bygde kassene til Skau forsterkerne. Det var en merkelig og mektig opplevelse da jeg skrudde den på og plugga i ledningen. Alt er inntakt og den spiller utrolig gromt! En mere varm og naturlig lyd har jeg aldri hørt fra en forsterker! Jeg eier fra før en vox amp, som jeg inntil nå syntes spiller fantastisk.....

Dette er helt utrolig og veldig stort for meg!

Vet du noe om denne forsterkeren, verdi etc., vennligst ta kontakt!

post-7743-0-11644300-1331715318_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Tjah. Dersom alt er originalt, den er velholdt og i tillegg sjelden, så tror jeg at denne kan være verdt en god del for samlere eller de som virkelig jakter den autentiske vintage-lyden. "Rik" er jo relativt, men jeg ville ihvertfall ikke la meg avspise med småpenger for denne.

Kuriositet: Baserer du dette på konsumprisindeksen, så kan det være greit å vite at 1661 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1951 tilsvarte 25185.40 kr. i januar 2012. Ref: http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html

Men til syvende og sist handler prisfastsettelse om hva selger kan bli enige med kjøperne om på slike unikheter som dette.

Link to comment
Share on other sites

Det var Birger Sparbo som VAR Telrad radiofabrikk. Han hadde sitt tilhold i Barliveien 14, Oslo.

Jeg søkte på gatebilder på nettet for en tid siden og fant fabrikken, eh - huset! Det viste seg å være et vanlig hus i et vanlig boligstrøk.

Etter hva jeg forstår ble da produksjonen utført i kjelleren her. Han produserte forsterkere både under eget navn - Telrad, men også for andre.

Mest kjent her er norske Skau, som i utgangspunktet laget gitarer. Han produserte også modeller for mer kjente Hagstrøm. Sjekk siden:

http://www.hagstrom.org.uk/hagstrom_amps.htm

Telrad var også veldig tidlig ute på PA-fronten. dvs. den gang het det sang-anlegg. Det startet med kombinerte forsterkere med enkelt mikser innebygd og utviklet seg til delte både miksere, forsterkere. Han produserte også tidlig på 70-tallet det vi nå kaller PA-kasser. Både topper og bunner, og var nærmest enerådende i norge på dette. Den gangen var ikke deling mellom topp- og bunn-kasser oppfunnet, så disse ble koplet til samme forsterker.

Sparbo drev Telrad til slutten av 70-tallet. Da pensjonterte han seg.

Jeg har den store ære å ha hatt kontakt med han flere ganger. Det var en utrolig flott og hygglig pensjonist i midt på 80-tallet.

Jeg jobbet da som amp-reparatør og kjøpte mye fra delelageret han hadde igjen etter Telrad, til priser som gjorde meg flau!

Som eksempel kan jeg nevne rørsokler som han nektet å ta mer en tre kroner stk. for. :)

Har har betydd utrolig mye for utviklingen av norsk populærmusikk, både på 50- 60- og ikke minst 70-tallet med utvikling av PA-anlegg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjah. Dersom alt er originalt, den er velholdt og i tillegg sjelden, så tror jeg at denne kan være verdt en god del for samlere eller de som virkelig jakter den autentiske vintage-lyden. "Rik" er jo relativt, men jeg ville ihvertfall ikke la meg avspise med småpenger for denne.

Kuriositet: Baserer du dette på konsumprisindeksen, så kan det være greit å vite at 1661 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1951 tilsvarte 25185.40 kr. i januar 2012. Ref: http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html

Men til syvende og sist handler prisfastsettelse om hva selger kan bli enige med kjøperne om på slike unikheter som dette.

Uansett, jeg kommer ikke til å selge den. Jeg er mest intreressert i info om forsterkeren. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det var Birger Sparbo som VAR Telrad radiofabrikk. Han hadde sitt tilhold i Barliveien 14, Oslo.

Jeg søkte på gatebilder på nettet for en tid siden og fant fabrikken, eh - huset! Det viste seg å være et vanlig hus i et vanlig boligstrøk.

Etter hva jeg forstår ble da produksjonen utført i kjelleren her. Han produserte forsterkere både under eget navn - Telrad, men også for andre.

Mest kjent her er norske Skau, som i utgangspunktet laget gitarer. Han produserte også modeller for mer kjente Hagstrøm. Sjekk siden:

http://www.hagstrom....gstrom_amps.htm

Telrad var også veldig tidlig ute på PA-fronten. dvs. den gang het det sang-anlegg. Det startet med kombinerte forsterkere med enkelt mikser innebygd og utviklet seg til delte både miksere, forsterkere. Han produserte også tidlig på 70-tallet det vi nå kaller PA-kasser. Både topper og bunner, og var nærmest enerådende i norge på dette. Den gangen var ikke deling mellom topp- og bunn-kasser oppfunnet, så disse ble koplet til samme forsterker.

Sparbo drev Telrad til slutten av 70-tallet. Da pensjonterte han seg.

Jeg har den store ære å ha hatt kontakt med han flere ganger. Det var en utrolig flott og hygglig pensjonist i midt på 80-tallet.

Jeg jobbet da som amp-reparatør og kjøpte mye fra delelageret han hadde igjen etter Telrad, til priser som gjorde meg flau!

Som eksempel kan jeg nevne rørsokler som han nektet å ta mer en tre kroner stk. for. :)

Har har betydd utrolig mye for utviklingen av norsk populærmusikk, både på 50- 60- og ikke minst 70-tallet med utvikling av PA-anlegg.

Tusen takk for fint og nyttig innlegg! Hadde været morro og se andre telradforsterkere. Planlegger et besøk til Jan Erik Moe.:-) Jeg er overhodet ikke ute etter å tjene penger denne. Jeg spiller selv og skal ha den. Jeg må si at jeg er veldig overrasket over hvor bra den spiller...jeg fatter det ikke! Hvisk jeg bestemmer meg for å bytte rør i den, hva ville du anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Telrad blir jeg å litt sentimental :blush:

Jeg har vært med å hive en hel Telrad PA på dynga! Kassene hadde utelukkende JBL elementer, som for seg sier noe om dengangs kvalitet.

PA-anleggene fikk en rivende utvikling på 80-tallet og Telrad ble parkert ganske fort.

Disse var ikke interessante lenger og ble stuet bort. Det var plassmangel som gjorde at vi besluttet å kaste det. Men det finnes nok noen hele anlegg der ute enda. De er selvfølgelig ikke bruklige etter dagens standard, men hadde gjort seg fint på et museum. Norsk Teknisk eller Rockheim.

Når det gjelder verdien på din forsterker vil jeg ikke tro den er veldig stor. Det er på ingen måte en JTM45, fordi Telrad er kun kjent i Norge.

Du vil nok kunne få noen lapper fra en norsk samler, men det vil være nytteløst å prøve seg på f.eks. ebay.

Hvordan vet du at den er fra 1951? Er det "frimerket" bakpå med stempelavgift som viser det?

Link to comment
Share on other sites

Uuuurgh. Eneste grunn til å bytte ut originalrørene må være å ta vare på dem slik at man ikke sliter dem ut. Men er dette en 100% original sak, så mener jeg det er litt helligbrøde å bytte deler i det hele tatt.

Jeg er egentlig enig med deg! Jeg skal ha den en stund og sjekke om rørene holder seg. Forsterkeren har en svak suselyd jeg tenkte kanskje forsvant helt hvis jeg byttet rørene. Rørene som står i er av typen philips. Hvor kult kan det bli???

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder verdien på din forsterker vil jeg ikke tro den er veldig stor. Det er på ingen måte en JTM45, fordi Telrad er kun kjent i Norge.

Du vil nok kunne få noen lapper fra en norsk samler, men det vil være nytteløst å prøve seg på f.eks. ebay.

Nei, du har nok rett. Men dersom det er veldig få igjen, og denne i tillegg er i 100% original stand, så vil vel det telle litt om man skulle sette en verdi? Men som jeg sa tidligere: Det er jo etterspørselen etter slike ting som teller aller mest, og hva en kjøper er villig til å gi for den. Det er også et spørsmål om hva den er verdt for deg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Telrad blir jeg å litt sentimental :blush:

Jeg har vært med å hive en hel Telrad PA på dynga! Kassene hadde utelukkende JBL elementer, som for seg sier noe om dengangs kvalitet.

PA-anleggene fikk en rivende utvikling på 80-tallet og Telrad ble parkert ganske fort.

Disse var ikke interessante lenger og ble stuet bort. Det var plassmangel som gjorde at vi besluttet å kaste det. Men det finnes nok noen hele anlegg der ute enda. De er selvfølgelig ikke bruklige etter dagens standard, men hadde gjort seg fint på et museum. Norsk Teknisk eller Rockheim.

Når det gjelder verdien på din forsterker vil jeg ikke tro den er veldig stor. Det er på ingen måte en JTM45, fordi Telrad er kun kjent i Norge.

Du vil nok kunne få noen lapper fra en norsk samler, men det vil være nytteløst å prøve seg på f.eks. ebay.

Hvordan vet du at den er fra 1951? Er det "frimerket" bakpå med stempelavgift som viser det?

Det stemmer, på baksiden er det en lappe med pris og et "frimerke". Men det er ikke stemplet. Det står: omsetningsavgift 10%- 9.4.1951. Ha!

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, på baksiden er det en lappe med pris og et "frimerke". Men det er ikke stemplet. Det står: omsetningsavgift 10%- 9.4.1951. Ha!

Da kan du ikke være sikker på at den er fra 1951. Årstallet på stempelavgift angir ikke årstallet på apparatet. Stempelavgift var noe som ble brukt på alle elektriske apparater etter krigen og til opp mot 60-tallet. Det var en annen form for MOMS. Denne avgiften ble endret flere ganger fra 1946 og i årene framover to eller tre ganger. Jeg husker ikke hvilke år de ble endret og gidder ikke gå å se i radiosamlingen min på loftet, men der kan jeg faktisk finne det ut.

Det er derfor alle som får tak i et gammelt apparat solgt i Norge på 50-tallet tror det er fra 1951!. Det er feil! Året 1951 er da man bestemte ny avgift til staten for salg av nye elektriske apparater. Det er derfor "frimerket" med dato, pris og avgift står der bak.

Jeg er rimelig sikker på at Telrad som forsterkerfabrikk ikke var igang så tidlig som i 1951. Jeg tror din forsterker kan høre til epoken helt på slutten av ´50-tallet eller helt til midten av ´60-tallet.

Hvordan man helt sikkert kan tidfeste denne vet jeg imidlertid ikke.

Jeg skriver ikke for å ødelegge gleden, men for å informere!

Hilsen Dag

Edited by Hank Annicke Noe
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.