Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye watt kreves på bandøving


Anbefalte innlegg

På 3/3/2018 den 21.13, skela skrev:

Burzum plugget gitarene i mic-inngang på en Teac kassettspiller.

Til Black Metal vil også en Peavey Solo fungere fint. 12w transistorwatt er passelig i slik sammenheng. (Resten kan mikkes opp over sanganlegget). 

 

 

Blir jo det samme som å si at man hadde klart seg med en kina-strat fra Europris til 500kr og en Marshall MG10 for å spille rock, blues, poop og metal i profesjonelt sammenheng. Stor forskjell på vreng fra en skikkelig high gain amp og noe billig ræl. 

For min del, syns jeg det er bedre å ha en stor amp og kabinett - samt spille med volumknotten på moderat, enn å krænke en liten røramp for å få en stor, definert high gain sound med riktig punch og tone. Stemmer du ned eller har flere strenger enn 6, så kommer headroom inn i bildet for å få en god og definert vreng. Har hatt alt fra 7-100W amper, og det er definitivt slik at forsterkertype har MYE å si, men en god amp i kombinasjon med riktig watt er optimalt i bandsammenheng. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og smaken blir vel fortsatt som baken. Delt.
Noen liker clean, noen vil ha akkurat knekkpunktet og noen vil ha full rørvreng.

Jeg hadde en Fender Hot Rod 40 w. Nådde aldri å få skrudd den opp til knekkpunktet i øvingslokalet vi brukte. Men fantastisk cleanlyd.

Men så spilte vi blues da...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at enhver gitarist bør ha en 50w røramp på lur.. med mindre sjangeren det spilles er black metal, svensktopp, gangsta-rap eller bubblegum dance pop. Da holder det lenge med 10w transistoramp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Skullkrusher said:

Konsert blir noe helt annet. Da mikker man gjerne opp og har mulighet til å få ekstra lytting gjennom monitor. Har en Peavey 5150 med 120w som jeg oftest kjører på 3-4 på øvinger, mens live har jeg vel aldri hatt den over 2. 

Er det noen som orker å ha gitar i monitor? Det låter jo fullstendig ræva, nesten uansett hvor fancy monitorer man har.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aphelion skrev:

Er det noen som orker å ha gitar i monitor? Det låter jo fullstendig, nesten uansett hvor fancy monitorer man har.

Mange som orker det. Jeg spiller som regel med kabinettet rettet mot meg på steder hvor lydmennene ikke har noe mot høy scenelyd. Kommer vel an på settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til meg, skulle jeg spilt 2x15w rør på full pinne på øving, men de jeg spiller med er dessverre redde for litt lyd. Sååå.. Blir ofte en Fender Blues Deluxe på ca 2. Live pleier jeg å dra på litt. Når jeg brukte KPA var jeg avhengig av monitorlyd, men liker bedre å spille ampene så høyt som mulig, også egentlig ta utgangspunkt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.