Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Har fått nyss om en hyggelig gitar som befinner seg i Sverige. Kult, tenkte jeg, for da kan jeg bare kjøre og hente den - og kanskje få testet flere gitarer samtidig. Selgeren driver med salg til Norge i jobbsammenheng, og fortalte at det ikke bare var å hente gitaren. Han må søke om tillatelse til å eksportere gitaren først - uansett alder på gitaren.

Jeg ble nysgjerrig og ringe tolldirektoratet og fikk der beskjed om at pga CITES var det flere regler som instrumenter kom inn under. Han jeg snakket med var åpen om at disse reglene når som helst kunne bli endret, men per i dag er det noe slikt som dette.

  • Gitar eksporteres fra landet den befinner seg i. Eksportdokumenter inneholder gjenpart som benyttes som importdokument. Det må altså skaffes tillatelse til å sende instrumentet ut av landet det befinner seg i.
  • Gjenparten må følge gitaren resten av instrumentets levetid.

Dette gjelder også brukte gitarer.

Er det noen som kjenner nærmere til regelverket? Korreksjon, tillegg etc er veldig ønskelig, da import og tidvis eksport er noe som mange før eller senere vil bli fristet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det vil blir gjort justeringer her i løpet av ganske kort tid, med tanke på eksport og import av brukte instrumenter. Sikkert i form av en kraftig forenkling. 

De nye reglene trer ikke i kraft før 01.02.2017 (i Europa). De to instrumentene jeg fikk for to uker siden kom uten problemer. Satser på at de to neste, som antakeligvis blir sendt fra Japan i morgen, også ankommer problemfritt. Etter 01.02.2017 regner jeg med at det blir kjøp innenlands.

Jeg vet at Thomann og Elderly har begynt å gjøre jobben sin og fyller ut alt som skal fylles. Regner med at de fleste andre kommer etter relativt kjapt. Tipper privatpersoner som er oppriktig interessert i å holde på utenlandsmarkedet også setter seg inn i det som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TUFFTUFFTUFF skrev:

Hej, en (kanske dum) fråga från en som inte är insatt i ämnet alls, men vad gör man när man ska på turne? Söker om midlertidig visum för Les Paulen?

Stemmer.

Ny forskrift er under behandling og i forslaget legges det opp til at musikere som reiser over landegrenser ("cross border movements") kan få flerbrukssertifikat av miljødirektoratet.

Kilde: http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/horinger/Høringsnotat CITES.pdf?epslanguage=no

Edit: USA og EU har sertifikat for Brazilian Rosewood om du kan dokumentere at treverket er pre 1992

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alle gitarer i framtiden til å bli for salg i butikker med samme type sertifikater som lovlig elfenbein , junglecock og løveskinn? Og for de uten oversikt, hvilke gitarer går utenom dette, kassegitarer av gran/amerikansk sedertre? Går noen Fendere klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg veldig inn i dette, men jeg tenker at jeg må skaffe et sertifikat for de gitarene jeg har med Braz uansett og da er det like greit å gjøre det nå. Etter hva jeg skjønner så vil det nå bli mulig for musikere å ta med personlige instrumenter internasjonalt, men her kan det jo fort bli et spørsmål om dokumentering. Finnes masse historier om folk som har fått beslaglagt instrumenter, så jeg hadde ikke tatt med en gitar over grensen uten dokumentasjon. Ved kjøp fra utlandet hadde dette vært et absolutt krav fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes lister med en haug av tresorter og eksempelvis elfenben og abelone (inlays, nuts og slikt). I utgangspunktet er det vel brazilian RW som stod på listen, men nå leste jeg at all rosewood vil være listet, dog i forskjellige klasser. Veldig uoversiktelig, tror det beste er å kontakte miljødepartementet dersom man er i tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sarge skrev:

Hmmm...

Gjelder dette for alle instrumenter eller kun for instrumenter av bestemte treslag?

Kun for bestemte treslag. Nytt av året med relevans for oss gitarister er vel omtrent alt av Rosewood (av praktiske årsaker siden det er vanskelig å skille de ulike rosewood-artene fra hverandre) og Bubinga.

Her kan du søke etter arter: http://checklist.cites.org/#/en

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør det vel ganske vanskelig å kjøpe gitarer fra USA ved å bruke Jetcarrier? De gangene jeg har benyttet meg av dette har det vært fordi selger ikke har vært interessert i det ekstra papirarbeidet ved å sende ut av landet, og da kan jeg jo tenke meg at de heller ikke er interessert i å søke om en eksport-tillatelse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, skela skrev:

Mon tro om vi får se et oppsving i produksjon av gitarer lagd av alternative materialer? Lurer på hvordan dette vil påvirke bruktmarkedet her til lands... Høy dollar/svak krone har jo satt sine spor..., kanskje vi får se ytterligere forandringer nå som det blir vanskeligere med import (i tillegg til at det allerede for mange er mindre attraktivt grunnen nevne dollarkurs/begredelig verdi på norskekrona)? 

Syns i vei, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jepp, det er så langt jeg kan skjønne (det er som oftest ikke veldig langt...) ditt ansvar å påse at du har nødvendig dokumentasjon dersom det er tvil om tresort, og det er jo ikke lett å se forskjell på truede og ikke-truede arter. Selger kan nok muligens hjelpe deg med eksportpapirer, men du må søke om importtillatelse i norge. Og, for ordens skyld, da må også mva svares.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.