Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Ikke meninga og spore av her men så "komplisert" det blir å hente inn eldre gitarer nå så vil nok gitarer i 20-40års aldern begynne å bli værre å få dokumentasjon på hvis man tar en tur til USA og finner en i en bruktbutikk eller lignende. Å risikere å miste gitaren i tollen fordi at jeg mangler ett papirark er uaktuelt, og gjør det vesentlig tryggere å kjøpe en i Norge. Det bør jo gjenspeile seg i prisene litt fremover i tid. Bare å hamstre gitarer nå @Audun ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nærmest ingen som importerer nå lenger grunnet prisene .

Så dette vil antakelig ikke påvirke bruktpriser særlig mye mer .

At markedet gradvis vil tømmes for godsaker noe annet .

Tror også det vil komme noe unntak for privatimport av enkeltgitarer , men det får vi vel se utviklingen på .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da fikk jeg svar fra Miljøverndepartementet - merk at jeg spurte om hva jeg måtte gjøre for å kunne ta en gitar med fra Norge til eksempelvis Sverige og tilbake (feks ved en spillejobb). Syntes ekstremt tungvint - leste forøvrig i VG at musikere kan ta med et visst antall kg med personlig utstyr, men dette må nok uansett dokumenteres:

"Miljødirektoratet viser til din e-post av 26. januar 2016 hvor du etterspør informasjon i forbindelse med grensekryssing av dine gitarer fra 1960-tallet som inneholder Dalbergia nigra (brasiliansk rosentre).

Miljødirektoratet viser til at Dalbergia nigra har vært omfattet av CITES liste I siden 1992. Da dine eksemplarer synes å være ervervet før det tidspunkt vil det kunne utstedes dokumentasjon forut for grensekryssing som viser at disse er prekonvensjonseksemplarer. Det vil være du som vil måtte dokumentere, enten med bilder eller annen dokumentasjon at så er tilfelle, jf. CITES-forskriftens § 7.

Forut for grensekryssing må det for liste I arter foreligge både en CITES eksporttillatelse fra Miljødirektoratet og en CITES-importtillatelse fra det landet du ønsker å importere eksemplarene til, jf. forskriftens §§ 4 og 7. Dersom du ønsker å ta disse med til Sverige må du kontakte svenske CITES-myndigheter, etter at en eventuell CITES eksporttillatelse er blitt utstedt av Miljødirektoratet. En oversikt over alle verdens CITES myndigheter finner du under følgende lenke:  https://cites.org/eng/cms/index.php/component/cp.

Forut for retur til Norge vil du måtte søke om eksporttillatelse fra svenske CITES myndigheter og importtillatelse fra Miljødirektoratet. For å sikre at påkrevd dokumentasjon foreligger forut for en eventuell grensekryssing bes det søkes innen rimelig tid. Det kan søkes via Miljødirektoratets elektroniske søknadssenter:
https://soknadssenter.miljodirektoratet.no/Default.aspx.

Det gjøres videre oppmerksom på at du ved grensekryssing må fremvise eksemplarene og påkrevd dokumentasjon til tollmyndighetene."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som det er så morsomt for gitarfabrikkene heller.

Fra John Suhr:

We expect to have it sorted out soon, we do physically have our permits but it will add costs to exporting and a lot of red tape. Guitars get inspected here before shipment by USDA.

Canadian dealers will get their guitars though, just extra red tape for the dealer and us and a little more cost.

Buying a guitar from the USA individual or dealer will be a nightmare if you are out of the US if it has rosewood or any Dalbergia. The person / store shipping it will have at least an extra $100 in costs to the transaction and might need to wait month(s) to get single export permits. If proper documentation is not supplied it could get seized and return to the sender at best.

Most manufacturers I have talked to are looking heavily at alternates.
If you have Dalbergia guitars in your country and want one this might be a good time to pick one up !
 
John Suhr-President JS Technologies 
Please email me if you have any question for me. Thanks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pledrik skrev:

Da fikk jeg svar fra Miljøverndepartementet - merk at jeg spurte om hva jeg måtte gjøre for å kunne ta en gitar med fra Norge til eksempelvis Sverige og tilbake (feks ved en spillejobb).

Jeg ville spurt om 'flerbrukstillatelser' som de planlegger for musikere, og referert til høringsnotatet de selv har forfattet (som jeg lenket til over). Der tror jeg prosedyrene er enklere en for ren import-eksport og re-import. Time will tell........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det svaret fra miljødirektoratet var det dummeste vrøvlet jeg har lest på lenge.

Hvordan ser de for seg det der skal funke i praksis? Si gig i Strømstad lørdag kveld. Ankomst Svinesund Lørdag 16.00, retur søndag 12.00.

Hva med å få det dokumentert at det er et eller annet lovlig mørkt treslag, og ha det arket tilgjengelig om en blir stoppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at ikke miljødirektoratet har misforstått spørsmålet? Fra amerikanske nettsider går det fram reglene som de blir innført der gjør unntak for personlige instrumenter med opptil 10kg av rosewood.

https://reverb.com/news/new-cites-regulations-for-all-rosewood-species

Hvordan skal noen seriøst klare å komme over 10kg med rosewood på gig? Har Norge innført en strengere regel enn CITES avtalen fra Johannesburg? Jeg skjønner ikke det svaret du fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke uvanlig. Tollere og sikkerhetskontrollører er ikke eksperter på alt.  Regler vil tolkes feil.  Ikke direkte relatert, men en kamerat fikk inndratt samtlige dronebatterier på vei fra Trondheim til Oslo med fly.  De var korrekt pakket og alt var som det skulle.  Men selv om flere ble satt på saken, så ble de inndratt.  Begrunnelsen var at de hadde en kapasitet på 2500, mens grensen visstnok var 300.  Argumentasjon om at man har kraftigere batterier enn den grensen i laptops og mobiltelefoner hjalp ikke. 

Da vi et par dager etter fikk tak i bestemmelsene, så viste det seg at grensen var på 300 Wattimer, mens de nevnte batteriene var spesifisert til 2500 mAh (milliAmperetimer), som selv med 16V tilsvarer ca 40 Wattimer, altså innenfor reglene med god margin.  

Det er derfor ikke unaturlig at tollerne kan ha gått glipp av enkelte vektbegrensninger og slikt.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er jo disse reglene der for å beskytte visse treslag.  

Klart at reglene blir latterlige for eksisterende instrumenter, men slik det ser ut nå, så må vel instrumentmakerne finne andre treslag for å holde fornuftige priser og smooth leveranse, og da er vel hensikten oppnådd.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.