Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikingcaster bygges. Harald Hårfagre signaturmodell!


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, ebbe skrev:

Mulig det bare er bildene som lyver litt, men for meg ser det ut som noe er skjevt her. Enten stolen eller plekterbrettet (får håpe det siste)

Ja, men det er plekterbrettet. (Sorry dobbeltposting. Tenkte ikke på det før det var for sent) 

Jeg syntes det er mye for pengen med stål stol og sadler og messing bigblock for ca 20 dollar. Litt underlig, nesten...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Plekterbrettet ser riktig montert ut (vanskelig å få det feil). Du har målt opp og boret hullene til boltene til stolen selv? Er du helt sikker på at de står riktig? Hvis ikke å har du ikke mer en tiden å veien før epoxyen setter seg skikkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at jeg har skåret til plekterbrettet litt selv med kniv siden jeg hadde en Kluson hardtail som ikke fikk plass i mellom. Dette plekterbrettet satt først på den grønne gitaren som er kastet med hardtail. Da måtte jeg skjære til litt. Derfor er den bredere ut på den ene siden. Jeg borret ikke i løse lufta. Jeg borret i de to eksisterende skruehullene fra den gamle stolen som fulgte med kroppen og de var fabrikkborret. Dvs det var 56m avstand mellom de to ytterste hullene så jeg måtte legge på 1,5mm mer på hver side for at det skulle passe med 59mm men det klarte jeg fint.

Det blir en pause med prosjekter når denne blir ferdig, antagelig denne uken. Jeg skal spare en stund til neste prosjekt da som blir en Candy apple red Strat med gul CBS hals og HSS pickups og gull hardware. Men det blir en stund til siden jeg først vil kjøpe inn litt deler og det kan ta tid. 

Når Telecastren blir ferdig vet jeg ikke. De nhar jeg ingen følelser for og gidder ikke så mye på den.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er den store dagen her - GITAREN ER HELT FERDIG!!!!

Den har fått Fender American stemmeskruer og litt hardware nå, samt strenger selvfølgelig. 

Den var en NYTELSE å spille på og jeg hadde rett - denne gitarmakeren som laget halsen vet virkelig hvordan man skal lage gode halser. Den er bedre enn Mexico fenderhalsen som jeg hadde å spille på syntes jeg. Det er den beste halsen som jeg har spilt på i mitt liv. 

Denne halsen er så god at nå må den halsen på den hvite gitaren også få håndlaget hals fra samme gitarmaker. Jeg setter også inn messing bigblock fra GFS på stolen da også.

Sadler er justert og den låt meget bra. Den var verken bedre eller dårligere i lyden enn den hvite, (som har Swamp ash body) den var bare totalt anderledes i lyden fordi det er helt andre pickups. (CS Fat 50's.)

Neste prosjekt er planlagt men starter opp om ca et halvt år. Må spare penger først til kropp, hals plekterbrett og stol før jeg lager tråd. Jeg holder dere i spenning i mellomtiden.

Se bildet. 

 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi gjør vel alle vårt beste.

Nå trenger jeg et nytt prosjekt men skal spare og kjøpe inn litt deler først og vente med å sette sammen slik moderator sa. For meg tar det ca et halvt år før jeg kan bygge og publisere noe.

Men det blir noe utenom det vanlige som bygges på forum. Når jeg har stol, kropp, plekterbrett, hals  og halsplate da skal jeg røpe alt. Da kjøper jeg kropp fra guitarbuild som er en 2-piecebody i Or. Den skal bare oljes.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Affen skrev:

Grattis, meget lekker gitar! Den er lakket selv?

Ja den har jeg lakket selv. Første gang jeg gjorde det. Men nå har jeg ikke lenger mulighet for det. Jeg kan olje men ikke spraye. Neste prosjekt skal oljes. Naturell farge skal jeg ha da. (i Or 2-piecebody)

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det var akryl. Det som jeg vet er bare at det ble vellykket og nøyaktig arbeid. Jeg lakkerte tynne lag, totalt 26 lag lakk, inkludert grunning. Og den lakken sitter godt. Jeg lot det tørke 2 timer mellom hvert strøk.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.