Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første bygg - Flying Vaga


Anbefalte innlegg

Da har jeg bestemt meg for å prøve meg på lakkering selv. Siden alt annet er selvlaget, så er det verdt et forsøk. Om det skulle bli helt krise dårlig er det ikke snakk om så mange hundrelapper "ut av vinduet".

Jeg var på Mekonomen Gjøvik, og fikk blandet en boks med en standard blåfarge. De hadde ikke Pelham blue eller Surf green, men jeg gikk for en blåfarge som ligger ganske tett på Pelham blue.

IMG_20161027_153111.jpg

Til 99,- for boksen for tett lakk som ikke trenger klarlakk, var det ikke så galt på pris for en god lakk. Jeg kjøpte en primer som jeg tester på gitaren for å se om den sitter som den skal. Den kostet ca 300,- så det blir spennende å se hvordan dette går ?

I garasjen har jeg nå laget meg en liten lakkboble som jeg håper vil fungere.

IMG_20161028_174222.jpg

Biltema dekkplast og litt maskeringstape gjorde susen, så skal jeg se om jeg klarer å lage et hull til en vifte og et filter i morgen.

Her er gitaren hengt opp, og en liten testspray av primer'n. Et nøye utvalgt område rett under den ene taklampa mi gjorde suse med lys. ?

IMG_20161028_175157.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, CastorFiber said:

Dette blir bra. Hvordan fikser du temperaturen? Du bør helst ha tjue grader eller mer.

Kan stå i t-skjorta der inne, med en liten 99,- varmeovn fra Biltema. Jeg skal ihvertfall se hvordan det fungerer nå når jeg primer i førsteomgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med temperaturen selv. Skal lakkere noe i en uisolert garasje. Har en vifteovn og en infrarød terrassevarmer. Håper på at det klarer å holde tempen på plass den lille tiden jeg lakkerer. (I tillegg til som du sier å ha lakk og objekt inne i husvarmen før start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med vifteovn er luftsirkulasjon. I en garasje er det som regel mye støv, og bruker man vifteovn virvles det opp. Derfor er høst, vinter og vår litt lite egnet til lakkering, så sant man ikke har egnede lokaler. Man får de positivt på det, man slipper problemet med flyvende insekter.

Husker en sommer da jeg lakkerte en gitar knall gul med Plastidip. Så mye blomsterfluer på et så lite areal har jeg aldri sett verker før eller siden.. Heldigvis tørker Plastidip veldig fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CastorFiber said:

Problemet med vifteovn er luftsirkulasjon. I en garasje er det som regel mye støv, og bruker man vifteovn virvles det opp. Derfor er høst, vinter og vår litt lite egnet til lakkering, så sant man ikke har egnede lokaler. Man får de positivt på det, man slipper problemet med flyvende insekter.

Husker en sommer da jeg lakkerte en gitar knall gul med Plastidip. Så mye blomsterfluer på et så lite areal har jeg aldri sett verker før eller siden.. Heldigvis tørker Plastidip veldig fort.

Jeg har plast rund baut i bobla min, nettopp for å unngå virvling av støv . Så skal jeg se om jeg klarer å lage en "dør" som holder tett når jeg går inn og ut. Emnet og lakken oppbevares inne. . .  Du vurderte ikke klarlakk over fluene for 3d-effekt? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.10.2016 at 18.06, space skrev:

Sliter med temperaturen selv. Skal lakkere noe i en uisolert garasje. Har en vifteovn og en infrarød terrassevarmer. Håper på at det klarer å holde tempen på plass den lille tiden jeg lakkerer. (I tillegg til som du sier å ha lakk og objekt inne i husvarmen før start.

Du får flytte utenlands mer syd, som meg. Det er også en løstning. For et par dager siden var det 20 varmegrader og full sol her jeg bor i sydnederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Etter mye vugging av barnevogn og et par andre småprosjekter, har jeg endelig fått kommet et steg videre på gitaren min! Jeg dro en tur til en medbygger og medbygding for å få satt i bånd på halsen. Jeg har montert Medium/High #0141 fra stewmac.com. Vi grovkuttet lengden på båndene, og brukteDenne kjekke saken for å presse de på plass. Etterpå kuttet vi enden helt inntil gripebrettet med en jernbindertang som var filt flat på  enden.

 fret-press-inserts-01-1000x1000.jpg.d50286e0be05e0126a3232a6d17f5727.jpg

Da endene var kuttet flush, var det tid for filing ned til treverket, samt en grad på båndendene.

IMG_20170209_211840.thumb.jpg.5295d8a5e3dae66989a75afd9a3bc913.jpg

Jeg hadde litt ujenvheter i halsen etter pussingen, så det ble litt kompensering med trussrod og monteringen av bånedene for å jevne ut det som ikke var helt rett.

Etter filing var det tid for litt tape og sandpapir. Her har jeg gått fra 600 --> 800 --> 1000 og en poleringskloss.

IMG_20170210_173249.thumb.jpg.4fd5e4ba6f6cd81d6e1710de0041ae9d.jpg

Nå blir det liming to tilpassing av nøtta i toppen, og litt fjerning av limrester på gripebrette fra limingen av båndene.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg endelig funnet tid til å gjøre litt på gitaren igjen. Innimellom har tiden gått til å lage pedalbrett til onkelen til kona, og så ble det å snekre en ny Tv-benk i stua. Etter å ha tatt et par kontrollmål for å sjekke at neck pocket var riktig dybde før jeg lakkerte, har jeg kledd meg i hvitt og tråd inn i lakkeringsbobla.

Lakkering.thumb.jpg.2216bf57ef38d919a08d5cc66209fdbd.jpg

Det blir et godt stykke unna showroom finnish på lakkjobben, men jeg kan leve med resultatet tatt i betraktning av at det er min første lakkeringsjobb.

Her er forøvrig de to andre tingene jeg har brukt noe av tiden min på for de som måtte være interessert. Pedalbrett i bjørk og valnøtt, og TV-benk i MDF ;)

58d6fff6c9f37_PedalbrettLewi.thumb.jpg.38ed8d2bed3a4c5018d7c049120678b2.jpg

IMG_20170325_183538.jpg.3172ea0f1f74463400b3150f390a4dcd.jpg

Nå står det litt hardware for tur, og en hals som skal limes :/ Før jeg tar mot til meg å lime den, venter jeg på at lakken skal få herde litt!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Man lærer så lenge man prøver! Lakken herder ikke som den skal, så en negl i lakken setter dype merker. Legg også merke til det flotte appelsinskallmønsteret den har å by på...IMG_20170409_083507.thumb.jpg.312e59759a8e2d1b32985da7f9c45df9.jpg

Nå har jeg bestemt meg for å slipe ned igjen, og prøver meg med lakksprøyte i stedet for boks. Det er nok mest jeg som har vært problemet, og ikke selve boksen, men jeg hadde lyst til å prøve meg med sprøyte. Har gått til anskaffelse av en medium dyr sprøyte på biltema, og lakk fra mekonomen ferdig tynnet til bruk. Med sprøyta kjøpte jeg vannutskiller og regulator som står rett før selve pistolen. 

Jeg var i utgangspunktet fornøyd med fargen pastelblå, men valgte å prøve en ny farge nå. Dama til en kompis foreslo "Ox blood", og den ideen vokste på meg. 

IMG_20170409_095021.thumb.jpg.0e41129fe456958e5ec3594abe0fa2f6.jpg

IMG_20170409_095149.thumb.jpg.e8ef3408c8877172d4903e451285791f.jpg

Nå er kroppen pusset matt igjen, og står klar for en runde med tilgrising av okseblod. Forøvrig ønsker jeg å rette en stor takk til Mekonomen på Gjøvik for "framifrå" service! 

God påske! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Truckstop Chuckie said:

Ox blood..., regner med at verken du eller kona er vegetarianere/veganere? :)

Frekt fargevalg. Ikke like spenstig som det første valget, men classy.

Kjøtt, ja takk! ;)

Som sagt var jeg i utgangspunktet fornøyd med fargen, men det var noe som ikke stemte helt med hardware i gull til den fargen. Ikke helt fjernt, men litt  "off". 

IMG_20170409_115414.thumb.jpg.392cb88fc377dcd32ecc07a1d218cb44.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.