Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første bygg - Flying Vaga


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Beklager til de som måtte ha ventet at det har vært stille lenge her nå. Det skyldes i all hovedsak lakkeringsjobben jeg har gjort i noen runder. Metalliklakken jeg har lagt med Biltema-sprøyta blir tett og fin, men jeg får ikke klarlakken til å herde som den skal. Nå er jeg smått oppgitt og litt rådvill. Den første gangen jeg la klarlakken ble den litt "orange peely" og den ble aldri helt hard. Jeg ventet i flere uker, men den var fremdeles slik at det ble små riper i den med en gang noe var borti lakken.

Jeg mattet ned laget med klarlakk etter tips fra lakkeksperten hos Mekonomen, og prøvde på nytt. Dessverre får jeg fremdeles disse småripene så fort jeg legger den fra meg på noe annet enn fløyel.

IMG_20170531_150042.thumb.jpg.8fce9a2523d29e2cd08e48f78d26c619.jpg

Den er helt tørr å ta på, og ikke klebrig på noe vis. Den er bare ikke skikkelig herdet!

Som en liten trøst la jeg ut delene på nytt og tok et bilde, og jeg blir fornøyd med fargen :)

IMG_20170514_113206.thumb.jpg.8b10b8cd54825b7aaf77b5880e878d82.jpg

Jeg er nå litt i villrede om jeg skal lime sammen hals og kropp, og ta meg av lakken senere (noe jeg mest sannsynlig vil angre på). Eller om jeg skal pusse ned hele skiten til treverk igjen og legge ny grunning i bunn. Da kommer det til å gå mange nye uker før jeg kommer noe "videre", men jeg gjør det isåfall enklere for meg selv ved pussing og lakking...

Sukk. Det er ikke enkelt å være amatør ;)

 

Endret av TorVaga
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lakktyper bruker lengre tid enn andre på å herde skikkelig, og noen gjennomherder ikke fullstendig heller, men forblir alltid litt gummiaktig. Har du forhørt deg med Mekonomen om herdetiden? 

Jeg har ikke erfaring med mer enn DupliColor- og Biltema-lakkene. Med Biltema-lakk kan man gjøre unna en total lakkjobb på en uke, mens med DupliColor må man beregne noen måneder. Selvfølgelig avhengig av tørketemperaturen, selvfølgelig. Lakkerte to gitarer i fjor sommer, den ene med DupliColor og den andre med Biltema. Den med Biltema-lakken ble ferdig lakkert, våtpusset og polert på to uker, mens den med DupliColor var ikke klar for våtpussing og polering før utpå høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Truckstop Chuckie said:

Noen lakktyper bruker lengre tid enn andre på å herde skikkelig, og noen gjennomherder ikke fullstendig heller, men forblir alltid litt gummiaktig. Har du forhørt deg med Mekonomen om herdetiden? 

Jeg har ikke erfaring med mer enn DupliColor- og Biltema-lakkene. Med Biltema-lakk kan man gjøre unna en total lakkjobb på en uke, mens med DupliColor må man beregne noen måneder. Selvfølgelig avhengig av tørketemperaturen, selvfølgelig. Lakkerte to gitarer i fjor sommer, den ene med DupliColor og den andre med Biltema. Den med Biltema-lakken ble ferdig lakkert, våtpusset og polert på to uker, mens den med DupliColor var ikke klar for våtpussing og polering før utpå høsten.

Han på Mekonomen mente den burde være hard etter en ukes tid, så jeg vet ikke helt om det er jeg eller lakken som er problemet. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Stadig vekk får jeg gjort små ting med gitaren, men ting tar tid! Siden sist har jeg limt halsen til kroppen og montert det meste av hardware. Liming ble bra, men jeg har ikke vært nøyaktig nok til å få en super tight skjøt i halslomma. 

Nå prøver jeg å forstå meg på elektronikken, men er litt "stuck". Får lyd i hver enkelt pickup med volum til hver av de, og tone fungerer som den skal. Det jeg ikke får til er å blande lyden i midtposisjonen på switchen. Tips mottas med takk! 

15003598162951344769847.thumb.jpg.a99724b8f12e967f1a860026516e72b9.jpg

Et annet problem jeg må adressere er vinkelen fra nøtta til stemmeskruene på e-strengene. Vinkelen er litt for brå, så strengene hopper ut av hakket. Mulig jeg kan lage dypere spor i nøtta, men da må jeg nok kile noe under den for å beholde høyden til bånda. 

15003614826291397362939.thumb.jpg.27544473545ef7942e57cec369c4e061.jpg

Ønsker alle en strålende sommer videre! 

Endret av TorVaga
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som nøyer seg med å flikke litt på ferdigbygde gitarer, blir dette en blanding av imponerende og flaut :)
Grattis med nydelig bygg og snart grattis med podens ettårsdag, på årets aller fineste bursdagsdato ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TorVaga skrev:

15003598162951344769847.thumb.jpg.a99724b8f12e967f1a860026516e72b9.jpgEt annet problem jeg må adressere er vinkelen fra nøtta til stemmeskruene på e-strengene. Vinkelen er litt for brå, så strengene hopper ut av hakket. Mulig jeg kan lage dypere spor i nøtta, men da må jeg nok kile noe under den for å beholde høyden til bånda. 

Det er ikke mulig å ettermontere en slags zero fret-løsning da, der "string guide"-en er såpass dyp at den holder strengene der de skal være? (Nå tenker jeg bare høyt, og aner ikke om dette er praktisk mulig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, tg1 said:

Det er ikke mulig å ettermontere en slags zero fret-løsning da, der "string guide"-en er såpass dyp at den holder strengene der de skal være? (Nå tenker jeg bare høyt, og aner ikke om dette er praktisk mulig..)

Jeg liker "høye" tanker, og alle forslag er gode forslag :) Tror ikke jeg får ned et nultebånd, men det jeg tror jeg skal få til å feste en egen string guide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, TorVaga skrev:

Jeg liker "høye" tanker, og alle forslag er gode forslag :) Tror ikke jeg får ned et nultebånd, men det jeg tror jeg skal få til å feste en egen string guide. 

Ja, man kan naturligvis ha en string guide bak nut'en. Problemet er kanskje å få det til å se strøkent ut...? (Slik som resten av gitaren jo absolutt gjør.) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Det ser veldig bra ut. Jeg har brukt en del Biltema-lakk på pedaler, og må si at det herder svært sent, og kanskje spesielt klarlakken. I tillegg synes jeg heller ikke Biltema-lakken er spesielt holdbar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke mer vinkel enn en bør ha på en V. Da ville jeg heller fått proff hjelp til å file nøtt riktig. En annen ting som hjelper er å bruke litt mer streng rundt stemmeskrue for å gi litt mer press/vinkel over nøtt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.