Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første bygg - Flying Vaga


Anbefalte innlegg

Hei forum.

Tenkte jeg ville dele litt om mitt første bygg av en elgitar helt fra bunn. Jeg har en god stund tenkt at det hadde vært gøy å lage sin egen gitar, og da jeg fant en bjørk etter oldefaren til kona hadde jeg en god grunn til å starte (selv om bjørk kanskje ikke er førstevalget i materiale til gitar i manges øyne).

IMG_20160531_202610.jpg

Som ung var jeg stor fan av Lenny Kravitz og har alltid syntes at en Flying V var rå, så da falt valget på den... (hadde jeg bare visst hvor mange timer jeg ville lete etter deler til den).

Jeg fikk tak i noen tegninger, og lagde meg maler. 

IMG_20160711_164419.jpg

Etter en prat med en lokal bassbygger (listerudbass.com - får jeg lov til å ha linken her moderator?) fikk jeg tipset om at bjørk var litt for livlig til å ha som hals på gitaren, og valgte å kjøpe lønn og valnøtt av hardtre.no. (Jeg deler hvor jeg har kjøpt kun for opplysningen, og jeg har ingen interesser i noen av disse to sidene!)

Jeg jobbet tidligere som tømrer og har en del verktøy i garagen/ verkstedet der bilene ofte står, men har begynt å jobbe som lærer på en ungdomsskole hvor vi også har en fin sløydsal. Her har jeg fått jobbet emnet ned til en passe tykkelse, og jeg skulle igang med å lime sammen kroppen.

IMG_20160713_184106.jpg

Dette viste seg å være litt verre enn først antatt. Jeg prøvde først å lage en "kile" hvor jeg kunne tvinge delene sammen med kiler i bunnen. Dette ble en dårlig liming, og jeg delte kroppen på langs for en ny liming.  

IMG_20160714_150049.jpg

Den nye limingen ble inspirert av en jeg fant på nettet som hadde bygd seg en V. Her kuttet jeg ut noen rette vinkler som jeg kunne bruke lange tvinger på.

Med kroppen ferdig kuttet startet jeg med fresing av fordypningen til elektronikken, og lommen til halsen.

IMG_20160723_184505.jpgIMG_20160725_230528.jpg

Slik har kroppen ligget en god stund, mens jeg begynte på halsen som er et kapittel for seg selv. Jeg har bygd meg en jigg for fresing av halsen med utgangspunkt i Bill Scheltema's jigg for dette.

Før jeg brukte jiggen til å forme halsen freste jeg spor til trussrod'n:

IMG_20160725_193002.jpg

Den ble ganske bra, men tok nok lenger tid å bygge enn jeg ville brukt på å shape halsen for hånd. Den gjør grovjobben ganske fort når man først har laget den, og trenger kun noen minutter med sandpapir for å bli bra. 

IMG_20160810_113736.jpgIMG_20160810_113744.jpg

Som dere ser så blir det grove kanter i enden ved hodet og hælen dit fresen har gått, og de har jeg jobbet med i disse dager. Så nå er jeg ca. her: 

IMG_20160811_184332.jpg

Videre er planen å lage hull til pickup's og gjennomgående hull til strengene, samt feste bridge'n. Også har jeg vært i kontakt med en lakkerer som kunne blande meg en Surf Green, og la meg gjøre pussejobbene mellom strøk.

IMG_20160810_214226.jpg

 

Dette ble en lang og rotete post, men kanskje noen synes det er interessant ;)

Det vil komme oppdateringer etterhvert, men jeg har en gravid kone med 2,5 uke igjen av terminen, så det kan komme "ufrivillige" stop i gitarbyggingen!

 

Hilsen Torbjørn V.

 

 

 

 

 

IMG_20160725_193029.jpg

Endret av TorVaga
Dårlig formatert med bilder, og fjernet noen bilder som la seg i bunnen av posten.
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet med den mest imponerende introduksjonen jeg har sett noensinne! Du må nok regne med å få en haug med spørsmål når det viser seg at det har dukket opp en ny DIY-er med formell kompetanse på området :)

Ble det dyrt å handle fra herr hardtre.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, lokmund said:

Velkommen til forumet med den mest imponerende introduksjonen jeg har sett noensinne! Du må nok regne med å få en haug med spørsmål når det viser seg at det har dukket opp en ny DIY-er med formell kompetanse på området :)

Ble det dyrt å handle fra herr hardtre.no?

Takk for hyggelige ord, men vi får se om gitaren blir spillbar først ;)

Jeg kjøpte en lengde på ca 1,5m av både lønn og valnøtt. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage en neck-thru, men endte opp med set-neck i stede. Valnøtten var ca. 25*200mm og lønnen var ca. 65*150. Det kom på 1100,- og en fantastisk service når jeg var å besøkte han kl 22 en kveld på vei hjem fra fotballkamp. En veldig hyggelig kar! Det har blitt nok til to halser, og jeg har fremdeles litt treverk igjen av begge deler. Han tar litt betalt for kapping og tilpassing også, men jeg var heldig og han hadde to passe lengder til meg ferdig.

Jeg svarer mer enn gjerne på spørsmål som måtte dukke opp så godt jeg kan!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et bilde av en layout jeg gjorde i dag. Jeg har et hvitt plekterbrett også, så det er nok det som havner på til slutt. Fremdeles litt usikker på hva jeg skal gjøre med inlays og hvordan i alle dager jeg skal finne et langt tynt bor til å bore ned til jack'n...

IMG_20160812_165735.jpg

Halsen nærmer seg ferdig på baksiden, så nå tar jeg en kveldsøkt med litt øving på en logo/ initialer til inlay på hodet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, CastorFiber said:

Jula har lange bor som ikke koster skjorta. :)

Takk for tipset. Jeg kom over de etter at jeg hadde postet :) Har heldigvis en Jula på Gjøvik, så det blir nok en tur dit i morgen.

Sitter og vegrer meg litt for å begynne å bore hull til bridge posts i frykt for å bore feil sted!

Jeg vet jeg er i nærheten, men det er kjekt med en gitar som er spot on intonasjonsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg ble for avansert i tipsene mine. Jeg har dog et noe anspent forhold til Jula. Uansett! Hvordan har du laget vinkelen på headstocken? Er det kanskje forklart i videoen jeg ikke har sett enda? Har forøvrig samme spørsmål om vinkelen i halslommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Sugardaddy65 said:

Korina kropp Her hadde gjort seg .

Flott å se at folk gjør slike prosjekt .

 

Det var Korina-utgaven som inspirerte meg, og jeg ønsket meg først en trehvit kropp. Treverket jeg fikk brukt fra bjørka var dessverre ikke så pent at det fremhever gitaren, så da legger jeg heller en farge. =)

24 minutes ago, lokmund said:

Ser at jeg ble for avansert i tipsene mine. Jeg har dog et noe anspent forhold til Jula. Uansett! Hvordan har du laget vinkelen på headstocken? Er det kanskje forklart i videoen jeg ikke har sett enda? Har forøvrig samme spørsmål om vinkelen i halslommen :)

Jeg har det samme anspente forholdet til Jula/ Biltema/ Clas, men når et bor skal holde til en til to boringer bør det holde ;)

Så vidt jeg skjønner er det enten hælen på halsen eller lomma på gitaren som lages med vinkel. Lager du vinkel på begge, vil de utjevne hverandre og du får ikke helling på halsen. Videoen du ikke har sett er kun for å forme shape på halsen, og får ikke gjort noe med overgangene i noen av endene.

Jeg valgte å frese et rett spor i kroppen, og sagde rett og slett for hånd på hælen. Tar man det sakte nok så går det greit, men det er presisjonsarbeid! Jeg brukte forøvrig en sag fra Clas (http://www.clasohlson.com/no/Gyokucho-Razorsaw,-kapp--kløyvesag/30-7168) til det formålet. Denne har jeg igrunn brukt til det meste av kutt  underveis, da den gir pene kutt fordi den kun sager på draget tilbake, og ikke på skyv frem slik som "vanlige" sager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Japansag" er en åpenbaring av en sag. Grusomt å gå tilbake til vanlig sag som tar i "skyvene" når man først har oppdaget Japansaga. De finnes jo også i mindre til små utgaver, veldig kurant til små fiklejobber.

Surf green er for øvrig sprekt fargevalg på en G-modell (selv hadde jeg tatt Pelham Blue eller Olive Drab).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er gripebrettet kuttet og slipt til riktig bredde:

IMG_20160814_145310.jpg

I morgen tar jeg det med etter jobb til herr Listerud, som er bassmaker. Han har en ferdig sag til å kutte båndene. Jeg har kjøpt en mal som er 24,75" til formålet, med ferdige hakk for frets, så da er det ikke mange minuttene for å få alt på riktig plass :)

Jeg lagde tre punkter mellom gripebrettet og halsen der jeg boret og satte inn små styrepinner så jeg er klar til limingen, og får det tilbake på den plassen det skal.

IMG_20160814_145332.jpg

I tillegg brukte jeg tvinger til å holde gripebrettet på plass mens jeg høvlet det ned til riktig bredde.

IMG_20160814_145246.jpg

Jeg legger også ut en liten rigg jeg lagde (takk til internett og andre smarte folk der ute!) så jeg fikk laget meg en 12" radius pussekloss. Noen mener det er unødvendig bruk av tid å lage en slik rigg for å lage en kloss, men det tok meg maks 30min å lage, så jeg synes det var verdt det.

En close up:

IMG_20160814_145439.jpg

Og en overview:

IMG_20160814_145451.jpg

Jeg boret også hull til stemmeskruer i dag, men gjorde en "rookie mistake". Først boret jeg et 3mm styrehull på riktig sted, men så var jeg litt rask og kjørte et 10mm trebor rett igjennom fra baksiden i borstativet mitt. Det ble en stygg "tear out" som jeg måtte lime på igjen :(

IMG_20160814_152524.jpg

Mesteparten vil dekkes av en skive på toppen, men det vil bli synlig dessverre.

Løsning er jo såre enkel. Det er bare å ta seg tid til å bore et par millimeter ned fra toppen ført. Da unngår man disse stykke sårene!

IMG_20160814_152534.jpg

Håper det er interessant med bilder, men si gjerne ifra hvis jeg blir for ivrig med bilder, og forklarer for dårlig! ;)

I morgen er det jobb igjen etter 7uker "ferie" (det er jommen godt å være lærer på sommeren!) men jeg håper å få gjort en del på ettermiddag og kveld for det.

God søndag videre. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.