Anbefalte innlegg

Det har jo vært litt snakk om en økonomi build-off. Denne her går vel ikke helt under kravene som ble satt der, men prøver å gjøre det billig.

I sommer kom jeg over denne kroppen og halsen billig, så handlet og tenkte det kunne være fint å bruke til et lite prosjekt, hvor jeg lærer meg litt forskjellig som jeg ikke har prøvd før.

Skjult innhold - vennligst logg inn

Begge deler er av ukjent merke. Når jeg pusset ned så jeg at denne telecasteren opprinnelig hadde hatt tom-bro og stop tail. Lakkjobben selgeren hadde gjort her var helt krise.

Planen var i utgangspunktet å ha en tele half-bridge og en Bigsbyaktig tremolo.

Jeg handlet inn half-bridge og "Bigsby" fra ebay, bare for å oppdage at bridgen ikke gikk å stille høyt nok. Dette igjen pga originalens tom-bridge. Halsen var altså for høy.

Så da bar det på ebay igjen for å finne en billig tom-bridge.

I mellomtiden ble det litt måling og jeg borret ut hullene som var fylt igjen. Forøvrig KUN sparkel i hullene. Ikke noe treverk.

Her har jeg borret til Bigsby og rensket opp de originale hullene til broen.

Jeg har valgt å prøvemontere hele gitaren før jeg eventuelt pusser den ferdig og lakkerer den. Dette for å verifisere at den i det hele tatt er spillbar før jeg legger masse energi i finish.

VEH, fra Guitarfetish, som jeg hadde liggende ubrukt

Klippet ut plekterbrett delvis ut fra en thinline-mal, googleinspirasjon og egne ideer.

Stemmeskruer har jeg rappet fra en annen gitar inntil videre. Fikk justert trussrod og strengehøyde så den er spillbar.

Neste oppdatering blir elektronikken.

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan jo bli meget artig! Personlig tenker jeg at det plekterbrettet du har prototypet frem hadde gjort seg best om kroppen hadde binding. Kan ikke stå til rede for hvorfor, det bare falt inn i nepen. Ellers ser nå alt ganske greit ut. Hva angår tele-bridge og hals som var for høy: Er selve festet til halsen tjukkere enn på en vanlig telostratojazzastang? Eller er halsen vinklet som på en Gribbo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult! skal følge med på denne Skjult innhold - vennligst logg inn/emoticons/Diverseekstraikon_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.gitarnorge.no/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vurdert å frese til binding på den faktisk, da det er noe jeg aldri har prøvd, og jeg har god tid til jeg kan lakke, mtp temperaturen ute nå Skjult innhold - vennligst logg inn/emoticons/Diverseekstraikon_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.gitarnorge.no/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Halsen er faktisk tykkere i innfestingen enn de andre halsene jeg har.

Nå med elekronikk koblet. Pt litt for kort jackledning, og ikke noen festekopp til kroppen, og jordingskabel til broa må jeg finne ut av.

8c0c34d3a19a9c421ae08aa8d561ec09.jpg

d65e6fec6556527459c5640c7f4c63f6.jpg

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig prosjekt, tror du må drille en kanal til den jordingskabelen til bridge, om det går an. Denne er dønn lik et prosjekt som jeg holdt på å kjøpe, men måtte omprioritere .tror kansje det er samme. ?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott prosjekt. Blir spennende å se resultatet. Synes du har gjort en god jobb så langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går smått fremover. Installert jackbrønn.

Skruehullene linet ikke helt opp, og jackplata er litt mer bøyd enn buingen på gitaren, så får gjøre litt tilpasninger en annen dag.

edit: Ok. Bildelinking er helt føkked nå.

Endret av space
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig en som har skjønt at kontrollene på en tele er best reversert! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite spørsmål - må det gå jording til brua?
 Skrudde opp en TeleMex her forleden, og den var ikke jordet til brua, men til "cavity" som riktignok var malt med slik svart "shielding-guffe"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, ebbe skrev:

Skrudde opp en TeleMex her forleden, og den var ikke jordet til brua, men til "cavity" som riktignok var malt med slik svart "shielding-guffe"

På en vanlig tele vil plata på broa ha kontakt med jording i cavity. Her må jeg nok borre. Usikker på hvordan det er på les paulen min forresten... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 19.2.2016 at 12.10, ebbe skrev:

En standard tele så er det som regel en plate under broplukkoppen som har kontakt med bro så da er den faktisk jorda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. "broplukkkoppen".

Med mindre det sitter en ledning gjemt nede i et av skruehullene til bro-festet, så er brua ikke koblet sammen med resten av elektronikken.

Men, dette er en 2. hand gitar, så trenger ikke ha sett sånn ut originalt. Støyer ikke, så jeg er happy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går fikk jeg gjort litt jobbing med halsen.

Dette er et billigprosjekt, altså finner jeg billige løsninger. (Unntaket blir lakkeringen, hvor lakken endte opp på det dobbelte av hva jeg samlet betalte for kropp og hals :) Mer om det i en senere post)

Fretleveling økonomistyle DIY:

Linjal fra biltema. Merkert opp båndplassering og saget med stikksag (med baufilblad) og filet litt.

DSC_0023_edit.jpg

Justerte trussrod til halsen var så strak som mulig. Den viste seg være litt ujevn, så når den er rett på ene siden er den litt buet på den andre. Justerte inn så godt jeg klarte.

Så var det tid for maskeringstape.

DSC_0024_edit.jpg

og tusj

DSC_0025_edit.jpg

Sanding block. Fant nok en ting på biltema, som kan bli kjekk til annen bruk også senere. Vater i aluminium. Sjekket mot flere overflater, og det virker helt plant.

Dobbeltsidig tape og 1200-papir fra en skuff.

DSC_0026_edit.jpg

Puss puss, så får du en suss.

DSC_0027_edit.jpg

Så stålull.

DSC_0028_edit.jpg

Av med tape.

DSC_0029_edit.jpg

Herdins beis og en del lag med tru-oil. Herdet i snart en måned, klar for ploering. Bare for å vise fargen.

DSC_0030_edit.jpg

Så er det å gå over med fret rocker. Hva har vi som er rett og kort nok da?

DSC_0032_edit.jpg

DSC_0031_edit.jpg

2 bånd var fortsatt litt høye (bare på halve halsbredden), så tapet og pusset de mer.

Done!

• Liker 9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk. Her var det mange gode tips for gitarfiklere på budsjett. Legotrikset er det første gang jeg har sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig lesning og fiffige løsninger, men jeg ville aldri turt å gått på en dyr hals med det utstyret der.
Spennende å se om du får den til å spille bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått løs på Les paulen med det vateret som pusseblokk, men utover det er jo alt mer eller mindre standard, bare et billigere/tilgjengelig alternativ.

Hverken pussekloss eller fret rocker koster jo stort på ebay, men det er ventetiden osv. tenkte det var festlig å prøve :)

Legoklossene fungerte overraskende bra. Merket det lett der det var ørsmå forhøyninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiffig! :) Her var det fine tips å ta med seg for de som har lyst til å teste en fretlevel... Sjøl har jeg aldri gjort noe slikt. Kanskje på tide...

Spent på hvor bra det fungerte, men kanskje vanskelig siden halsen ikke er helt jevn i utgangspunktet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

synes det ser svært bra ut, ikke det at jeg er noen ekspert altså.  likte den linjal- løsninga. gjorde det samme selv, men med en aluminiums-profil ment for montering  av system -vegger. Hvis ikke skulle jeg gått for biltema linjal selv.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Space, du er midlertidig innvilget geni-tittel!

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg pusset halsen med 0000 stålull, til en deilig glatt silkematt finish. (Forøvrig samme stålull som jeg brukte på båndene)

Skjult innhold - vennligst logg inn/monthly_2016_05/DSC_0035_edit.jpg.e6c58ead9fe5ce9b614fe32110747a73.jpg" alt="DSC_0035_edit.jpg" />

Blir bra dette her!

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 2/18/2016 at 19.34, space skrev:

På en vanlig tele vil plata på broa ha kontakt med jording i cavity. Her må jeg nok borre. Usikker på hvordan det er på les paulen min forresten... 

Fant forresten hull fra bridge pickup til ene beinet på broa gjemt under sparkel etter jeg plukket alt fra hverandre igjen, så nå er det stukket opp og klart til jording.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Yngve Remes
      Har fått fatt i en signert telecaster(mexico) av Tom petty &the heartbreakers.Fra en konsert i san Francisco i '97. Spilt på under konserten av Mike Campell. Signert av alle. Med dokumentasjon. Lurte bare på hvor det er lettest å selge den.
    • Av Gitarcowboy
      Hei!
      Jeg har begynt å spille igjen etter litt over 20 år. Begynte å spille på ungdomsskolen og litt etter det, men etter gitarkurset på skolen, og ett til litt senere, så ga jeg opp gitaren. 
      Jeg syntes det var et vanskelig instrument.
      Nå i år fant jeg en gammel elgitar hengende på veggen i kjelleren på et hus som vi ryddet for kommunen. Her er gitaren:

Det er en Höfner Club 50 fra ca. 1961-63. Dette har jeg funnet ut på nettet. 
      Dessverre så hadde en eller annen lakkert den i grønt på fremsiden og festet et Donaldklistremerke over logoen.
      Gitaren er for tiden på restaurering hos en velrenommert gitarmaker / restauratør.
      Brumikrofonen er ikke original. Jeg vet ikke hvilken type det er.
      Den ene skruknotten er også byttet ut en gang.
      Funnet av gitaren vekket interessen for gitaren igjen og jeg har nå i oktober kjøpt en Fender Telecaster 2017 Limited Edition American Elite, mahogni Thinline. 
      Den skal jeg vise frem i Telecaster tråden.
      Er det noen av dere her som har en Höfner?
    • Av Affen
      Classic 70s Telecaster Custom. Bytta ut sadlene, ellers stock. 
    • Av AlphaBeta
      Hei alle sammen

For en tid tilbake så laget jeg en VST prototype for å gjøre om gitaren til en square wave synth. Den veldig enkle varianten (som alle jeg har funnet bruker) er å sjekke "zero crossing", altså når sinusen krysser nullpunktet og bytter fra positiv til negativ. På disse punktene så slammer den signalet videre til laveste eller høyeste spenning.
      Slik som dette:

Det jeg ikke likte var at all dynamikk blir borte, og støy blir like høyt som signal med en naiv implementasjon. Så, jeg laget en VST som fulgte 'envelope'/volum til signalet og brukte denne verdien for utverdi på square wave. Jeg synes det låt kult! Så da startet prosjektet.

Først ble det en del simulering i LTSpice. Til slutt fant jeg frem til noe som så lovende ut:
      Deretter var det bare å sette i gang med skjema- og kretskortdesign. Til slutt var feil borte og jeg var klar til å bestille!
      På bildet så ser man en blå 'rat nest' som indikerer at en pin ikke er koblet. Dette fant jeg ut etterpå fordi jeg brukte en annen EDA som ikke syncet mellom skjema og kretskort automatisk (som jeg var vant til) sååå.. Sånn kan det gå!
      Fordi det er gøy, la jeg inn 3d modeller av komponentene og det så slik ut:
      Søt liten sak, sant?
      Neste oppdatering blir etter jeg har bokset den opp og har noen lydklipp å vise frem. Den er testet, og etter noen bodge wires (de grå kablene som skamfult viser feilene jeg hadde gjort) så fungerer den!

• Av Kerplunk
      Jeg har ikke så mye erfaring, men slo til på en Epiphone Valve Junior combo mer eller mindre utelukkende for å modde den. Planen er å først flytte forsterkeren over i et nytt kabinett med en 10" Jensen P10R og bytte rør og  strømforsyninga. Senere hadde jeg tenkt å bytte EL84-røret ut med et 6973 og gjøre litt andre forandringer for å se om jeg klarer å få den til å låte litt som en Supro 24 eller noe der i gata. Målet er ikke å prøve å lage en klone - da hadde jeg heller bygd nettopp det. Jeg vil ha en ny hobby og synes det høres veldig spennende ut å ha en amp som ingen andre har eller kan få!

Er det mange andre her som bygger eller modder amper? Hadde vært sabla kjekt å ha et norsk forum hvor man kan få tips og hjelp underveis!