Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En Jazzmaster blir til...


Anbefalte innlegg

Har blitt inspirert av diverse DIY-tråder i det siste, samtidig med at lysten etter en Jazzmaster har steget.

Hoppet på en ubehandlet jazzmaster-kropp i swamp ash fra eBay, fra en leverandør i England (guitarbuild.co.uk).

35 pund for en jazzmasterkropp er ikke ille. Har også en telecaster deluxe-kropp i alder på vei fra samme leverandør, som skal lakkeres "faded fiesta" (med stæsj fra Wudtone.com).

Jazzmasteren skal bli "poo brown", bæsjebrun..., a.k.a Elvis Costello-brun. Det blir ikke noen 'fanboy'-JM. Har lite kjenskap til Elvis Costellos musikk, men jazzmastern hans digger jeg.

Først vil den bli behandlet med valnøtt-beis som utgjør selve fargen. Tung-oil blir klar-"lakk". Begge bestillt fra verktoy.as.

Her er utgangspunktet... Halsen er en Highway 1 strat-hals, pickupsene håndviklede fra Jess Loureiro (fra Germaniumkid). Har tre plekterbrett på vei i tre-lags sort, mint og tortoise.

11e48fda-eaa1-4ed2-94e9-3755496edd46_zps

Kroppen har en del morsomme "grains" som jeg håper kommer frem selv etter noen lag med brun valnøtt-beis.

-

Her er baksiden etter litt, men ikke nok, valnøtt-beis. Legg merke til den utrolig sexy venstrefoten og heller usexy tribal-slippers fra Rethymnon på Kreta kjøpt i herrens år 2007. Du ser vel også at vi har Weber gassgrill?

053525e8-3401-44c8-8ab8-518adc7d8faf_zps

-

Her er fremsiden etter første laget, fortsatt vått, med tung-oil. Nesten øvers til venstre i bilde ser du noe grønt noe. Det er et telt. Dessverre har vi ikke fått brukt det så mye som vi burde ha gjort. Kasserollen nederst til høyre funker ikke på induksjonstopper.

null_zps765ad117.jpg

null_zps85301736.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Fint du påpeker det. :)

Vi overtok rekkehus i februar som 'tilfeldigvis' måtte pusses opp. Masse av det som ligger i boden skal ut og plasseres rundt i huset, men vi holder jo fortsatt litt på med oppussing selv om vi nå er i sommermodus, derav tid til gitarfikling. Vi lever fint med en rotete bod. Vi har i det minste ganske god kontroll på hva som ligger der og hvor det ligger.

Ellers var tinten på valnøtt-beisen en del mørkere enn hva jeg hadde trodd, så den ender opp med å bli mye mørkere enn "Costello/poo brown"-finishen, uten at det egentlig gjør så mye. Baksiden ble også et lite hakk mørkere enn fremsiden, uten at det ser rart ut. Spillet i treverket kommer bedre frem på forsiden enn på baksiden, og det er jo det som teller.

Har lagt to strøk med tung-oil nå, uten pussing i mellom. Lagene er relativt tynne og blir fine og jevne når en drar av overflødig olje etter at det siste påførte strøket har fått kost seg en liten halvtimes tid. Nå venter jeg bare på at det siste strøket skal blir helt tørt uten noe form for klissete overflate, før jeg pusser lett over noen små nupper i lakkoverflaten. På de 'verste' flatene med interessant spill i treverket trengs det mye tung-oil før man kan snakke om en flate som kan pusses semi-blank (tung-oil er vel vanskelig å få speilblank?). Ser for meg at gitaren vil trenge opp i mot 10 strøk med tung-oil før jeg kan si meg fornøyd. Hadde det vært spraylakk hadde jeg mistet tålmodigheten fort. Dette går jo unna på 1-2-3 og krever så å si ingen nøyaktighet annet enn at man følger de prosedyrer det er anbefalt å følge når man lakkerer med denne typen lakk.

Jeg gleder meg allerede til telecaster deluxe-kroppen og produktene fra Wudtone kommer. Wudtone-lakken skal visst kunne bli seendes ut som en gammel og småkrakkelert nitrolakk, uten at jeg kan pårope meg å ha sett en gitar lakket med Wudtone-lakk på nært hold.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

Jeg syns det må være enten eller... Enten semi-blank all over the place, eller matt over hele fjøla. Om årringene blir matte og resten blankt ser det bare uferdig og amatørmessig ut. Har trua på at dette kan bli bra. Har sett flere svampeaskbygg som er lakket med tung-oil (uten porefyller, som jeg leser er anbefalt...?) hvor man har mettet treverket såpass mye at det er mulig å få helt slett overflate.

Tar en råsjans og hopper over overflatepussing før jeg ser at de største porene begynner å bli mettet av oljen. Det er godt og varmt vær ute nå så hvert nye lag tørker fort (lag nummer tre nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

post-3232-13754404362663_thumb.jpg post-3232-1375440451286_thumb.jpg post-3232-13754404676607_thumb.jpg post-3232-13754404871824_thumb.jpg

Halsen har fått et strøk med "vintage tint". Tror det holder med et strøk før noen lag med topplakk. Lakkeres med lakk fra Wudtone, så alt legges på med pensel. Skal visst bli bra til slutt. Ser bra ut så langt i hvert fall. Egen logo fra J. Bennet skal bestilles.

IMG_3342_zps1a7f5681.jpg

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittfin

Faktisk!

Det ble bra, men litt ujevnt noen steder. Er mulig å legge på ekstremt tynne strøk, så skal klare å jevne det til på de stedene som trenger det. Er ikke mange plassene, men baksiden av headstocken trenger litt mer. Kan godt hende at det går seg til når det strøket jeg har lagt på får gått seg skikkelig til. Andy hos Wudtone anbefaler at strøkene får tørke minumum i 24 timer eller mer, så mye mulig at jeg kan hoppe videre til strøkene med klarlakk i morgen.

Tenkte å gå i gang med halsen som skal på Telecaster Deluxen, men må bare finne ut om jeg skal forsøke å maskere båndene, eller om jeg maskerer treverket og pusser de med litt stålull etter at halsen er ferdiglakkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.