Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En Jazzmaster blir til...


Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

Blæh. Dette ble ikke helt som planlagt, men det blir noe av den i hvert fall. Jeg ble ikke fornøyd med hvordan de ble med oljefinish på ask uten porefyller eller sealer av et slag. Tok derfor og pusset ned kroppen igjen, dvs den delen av oljen som hadde lagt seg som en hinne over treverket, og satte den inn med noen lag shellac sanding sealer. Overflaten ble så slett og fin. So far so good...., men så begynte det å skje ting. Altså, av en eller annen grunn så begynte valnøttbeisen (som kroppen bla satt inn med FØR jeg begynte med tung-oljen) å "gi etter" på enkelte plasser på gitarkroppen. Uvisst hvorfor, men der skjedde nå. Jeg var uansett ferdig med å sette den inn med sanding sealer og har siden ikke orket tanken på å pusse denne ned igjen for så å staine på nytt med valnøttbeis. Uansett. Jeg er godt i gang med å sette den inn igjen med tung-olje og har funnet ut at det å bruke pensel er tull og tøys. Det aller greieste er å ta et lite stykke tøy, eller små myke filtstykker, men som ikke loer, og smøre på tynne lag med olje. La hva enn du setter inn med oljen hvile i 10 min (maks) før du drar av overflødig olje. Resultatet er en tynn hinne uten særlige nupper og som lar seg pusse ned med type 1200-1500-papir. Mye greiere enn tykke lag som må pusses ned med flere typer papir. Relativt slitesterk er oljen også, og lar seg fint polere opp med en bilrubb og polish, dog ikke like speilblank som type akryllakk. Her er baksiden etter siste lag med olje, før nedpuss og rubbing/polering. Der ses også hvordan valnøttbeisen har fadet. Det ser rart ut, men samtidig litt kult. Kanten er selvfølgelig det at jeg nok pusset litt for langt ned, mens områdene på midten er ikke dette. Mistenker en eller annen reaksjon mellom valnøttbeisen og sanding sealeren?

4ugetavu.jpg

Vi får se hvor jeg ender. :) Dette er et budsjettprosjekt, og hvis det går helt bajs så skal det ikke mer til enn å pusse bort oljen, et ekstra lag med sanding sealer (bare kanskje) og så dytte på med primer og farge. Enn så lenge så ser det ut til at dette blir en jazzbastard.

Når det gjelder halsen, både til jazzmasteren og til telecaster deluxen, så holder disse på å bli lakkert med tung-olje. Merker jeg er generelt skeptisk til Wudtone-produktene, og siden teknikken med å lakke i tynne, tynne tung-olje-lag fungerer såpass bra så blir disse lakkert med tung-olje også, over Wudtone-tinten.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta2u7y4y.jpg

Skal vi se her...

Noen som har gjort dette før meg, og som har hatt suksess? Dvs..., jeg har nå våtpusset fronten av gitaren med 400-, 800-, 1000- og 1200-papir (våtpusset med samme tungolje som gitaren er satt inn i). Det er jo ikke mulig å få til fullstendig speilblank finish, såvidt jeg vet, men noe i nærheten hadde vært greit.

Tenkte å la ting herde en ukes tid før jeg går løs på rubb og polering. Noen som har gjort dette før meg og vet hva som funker og ikke funker? Har en liten følelse av at vanlig bilrubb og polish kanskje ikke funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pussa veldig nøye med alle styrkene? Det er veldig viktig at 400 er gjort grundig før 600 osv. Litt av greia er jo å matte det ned, for så å polere det opp igjen.

Du har ingen blanke "prikker" igjen? Altså der hvor oljen fortsatt ikke er pussa ned, nede i porer o.l.

Jeg pleier å pusse opp til 1200 - rubbing compound - polering. Blir blankt og fint :) Men dette er på cellulose lakk da. Forskjellen her er jo at med lakk så "brenner" jo lagene i hverandre, men på olje så blir lagene liggende mer over hverandre.

Har aldri brukt tungolje, men brukt tru-oil masse. Da pleier jeg bare å rubbe finishen med en bit av ei gammal dongeribukse. Testa det?

Men ser fint ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten 'mockup' på morrakvisten. Liker det jeg ser, den blir tøff. Ikke noe feinschmecker-gitar, men ser ut som en eller annen amatørmessig refin av noe eldre greier..., kanskje. Den ser gammal og herjet ut, og jeg tror jammen meg at den kommer til å låte bra også. Jeg er en erfaring rikere når det gjelder oljefinish (er ikke ferdig enda) og det gav mersmak. Neste gang skal jeg klædde på sanding sealer eller filler på med en gang. Klok av skade mao.

Hullene til 'thimbles'ene', i mangel på norsk ord, er nok litt for store for de som kommer med Warmoth-stolen så er åpen for tips til hvordan man løser det. Lim? Elektrikertape rundt thimblesene? Har ikke prøvd å putte de nedi på en stund, så mulig all tungoljen i forbindelse med våtpussingen har gjort sitt så at thimblesene sitter fint. Vi får se.

Halsen er snart klar. Baksiden er ferdig og føles veldig bra. Fortsatt litt sticky, men blir mindre og mindre seig for hver dag som går. Fikk lagt lagene såpass bra på at den ikke trenger våtpusses, good to go! Blank og fin. Logo fra Jonathan Bennett er på vei, men tar litt tid siden han jobber med å få til CBS-logoen til Telecaster Deluxe-bygget mitt også (forstod det slik at han bare har holdt seg til pre-CBS type logoer tidligere). Har låsbare Gotoh/Kluson stemmeskruer som venter på å bli montert (samme typen som en finner på mexico classic player-stratene).

Mulig jeg kommer til å irritere meg grønn over nyanseforskjellene mellom pickupcoverne og potmeterknottene (og vibarmen). Mulig jeg forsøker å 'tinte' NOS-knobsene i noe kaffe eller cola.

Ellers mangler jeg bare roller-knobsene på rhythm-kretsen og strengesaddel og strengetre på halsen (samt wiring-jobben, men har alt av deler). Tenkte å bestille opp et lass med sadler og filer for å øve meg og lære å bytte nut. Ser at guitarfetish har billige graphtech-lignende sadler, både forhåndsfilt og blanke, så blir nok å bestille et lass derfra.

null_zpsb4b6db3b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkelig store spørsmålet er jo helt klart knyttet til hvilket plekterbrett som skal stå på den ;) Fem varianter... "Lys" tort som på bildet i forrige post, eller en av disse fire variantene; sort, "mørk" tort, mint eller "parchment"....

post-3232-13784630054008.jpg

post-3232-13784630054008_thumb.jpg

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.