Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scenelyd og gitarister


orsvend

Anbefalte innlegg

Dette varierer jo veldig fra scene til scene. Én av scenene her i byen er så stor at trommissen sitter for seg sjøl på et platå bak og over oss andre. Han er dønn avhengig av monitoring.

Og jo, vi øver med full rigg, inkl monitorer... ;)

Ja "Your mileage may vary" som di sir ! :-)

Jag er også avhenging av monitor da jag spiller lapsteel i det Neil Young cover bandet jag spiller i ... Di gangene vi spillt med fullt band inkl. trommis har jag blitt sittendes langt bak ved siden av trommisen ... Og det å spille lapsteel uten å høre gitarer & sang er ... tjaa ... interessant ... :/

Edit : Det var egentligen et dårlig eksempel siden kassegitarene uansett blir DI'et ut ... men men ...

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett fornøgd om eg høyrer meg sjølv og trommer og bass. Monitor eller ikkje. Skal eg kore, vil eg ha meg sjølv, og litt lead vokal. MEN eg gjorde ein vikarjobb for litt sidan, der eg ikkje kjente bandet, og dei hadde 2 x akk som eg ikkje høyrde. Trur eg overspelte ganske mykje for å kompensere for det manglande trøkket sidan eg ikkje høyrde dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det optimale ville være at lydmann var en av bandmedlemmene, som en slags kapell mester i bandet. Som også var den som skrudde på ampene og pa under øving, en skikkelig diktator. Vedkommende kunne også skrevet og vært med å arrangere.

Mange vil vel mene at en som ikke spiller selv ikke har nok innsikt, men det vil han jo få etterhvert, akkurat som alle oss andre.

Kanskje en utfordring for kulturskolene :) Det kryr jo av hi-fi og lyd entusiaster der ute, med rimelig dilla.

Kanskje noe for meg selv også en dag, hvis gikta skulle ta fullstendig overhånd :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at de fleste av oss sjelden står på så store scener at all gitarlyd ut blir gjennom PA.

Det er heller ikke uvanlig at scenelyd også høres godt i tillegg til PA på store konserter.

Det går til og med (gjorde en slik jobb før jul) å spille med gitaramp og bassamp rett ut i lokalet uten PA.

Aller mest fornøyd er jeg selvfølgelig når en dyktig lydmann tar ansvar og gjør jobben sin.

I gamle dager hadde jeg ansvaret for å mikse hele bandet fra scenen mens jeg spilte sjøl.

Det gikk det også.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett band jeg er fast lydmann for og bandet er meget fornøyd med at jeg har med 2 toppkasser vinklet inn på scenen med utlyd. Disse er selfølgelig skrudd noe lavere enn toppkassene ut. Supplerer da selfølgelig med monitorer.

Gitaristene spiller på AC50 og Z Mazerati som er høylytte amper men er flinke til å lytte til lydmann når det gjelder volum.

Som Jonta over skriver så får jeg lov til å være litt diktator og det fungerer veldig bra.

Og øvinger skjer med full rigg + monitor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lurer på en ting ang. det å bruke stack. Spiller man så mye lavere på en gig enn i øvingslokalet? Jeg brukte en 100w head med 4x12 kab igår, og måtte gi på en del for å holde følge med trommis... Da stod jeg ca 3m unna forsterkeren som pekte nesten rett mot meg(ikke helt, men nesten).

Har vurdert lenge å skaffe meg stack, men ser mange av dere skriver at det er veldig overkill. Kan ikke helt skjønne det etter det jeg erfarte igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vinkler cab'et, vil lyden fortsatt sprette ut ifra neste vegg som blir truffet. Jo flere flater lyden spretter ut ifra, jo mer grøtete blir lyden.

Så kan du tenke deg: 2 gitarer, bass, trommer og vokal. Det er dømt til å feiles.

Prøv det hjemme. Ta ned bilder og dekorasjon fra veggene, spill høyt = grøt.

Det beste i alle konsertsituasjoner, bortsett fra gigantiske, vil være en liten amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvilket sted man spiller og hvilken lydmann man har.

På Huset i Gjøvik må man spille veldig lavt, det er slik at det går an å stå bakerst å prate sammen. Det gjelder alle konsertene jeg har vært der, store og mindre kjente band. Da blir man bedt om å ha ampene så lavt slik at lydmann kan kontrollere alt av instrumenter fra sin posisjon.

Når Hr. Smiths Venner spilte på Energimølla i kongsberg så har jeg aldri hatt min mastervolum såpass høyt på Orange ampen min. Alle de tre scene-veggene var trukket med filt/lyddempemateriale og det var generelt høy lyd ut av PAen, som en rockekonsert pleier å være. Da kan man ha ampen høyt, det er lite spretting av lyd rundt, og lydmannen har fremdeles kontroll, fordi PA spiller så høyt at min gitarlyd som var godt over 70% i master fremdeles kunne dempes ved faderene på PAen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg snakker først og fremst om topp på rundt 50w og mastervolum... Veldig hardtslående trommis må også nevnes:)

Det er det jeg har.

Men nå har ikke jeg veldig følsomme elementer i kabinettet mitt (98dB) så det spiller ikke så høyt som et med v30 ville gjort, feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke jeg gidd å innvolvere meg i denne krangelen lenger, så får jeg heller bare ta de 3 minuttene det tar å overbevise en sånn lydnisse som tror han er en kunstner om at "sorry, Jeg er en bassgitarist, ikke en bassist, jeg skal høres" For dere har rett, bassister flest har ingen intresse av å bli hørt, de er bare den dårlige gitaristen som er blitt plassert på bass fordi ingen andre ville.

BlueGrot: Jeg har aldri hatt mye til overs for internett-personligheten din, så jeg du har vært blokkert hos meg i flere år på denne siden, om du hadde noe gøy å si så fikk jeg det ikke med meg. (Annet en det at jeg driver med vranglære, Hva f... vet du om hvordan jeg spiller og hvilken lyd jeg har, samt jeg har gjort det ganske klart at det er min mening. Får vel si det sånn: Det er mye du ikke vet om Rock'n'roll. men jeg hører jo av det bandet ditt at dere nok foretrekker generiske og kjipe lyder og ikke er mye for å pushe det som er "standarden" der ute i dag.)

Skulle mer en gjerne tatt lyden selv live, men jeg er desverre ganske opptatt på scenen.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.