Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scenelyd og gitarister


orsvend

Anbefalte innlegg

Voldsomt så polarisert det skal være, da?!

Er det ingen her som har hørt om samarbeid? Man må jo prate med lydmannen om hva man ønsker, dersom dette er så gjennomtenkt på forhånd.

Et instrument (en gitar med amp, trommer, bass med amp, etc) som overdøver eller dominerer lydbildet så mye at selv PA sliter med å holde følge vil være et problem. Spiller man i små og mellomstore lokaler så er det faktisk lover og regler som regulerer slikt (arbeidsmiljølov og helse forskrifter). Det er lydmannens jobb å ta hensyn til slikt også, og for publikum er det ikke en god opplevelse dersom man passerer smerteterskler.

Det er altså en del tilfeller der egotrippen med det personlige lydbildet fra en diger amp på høyt volum bidrar til dårlig lyd når lokalet og PA spiller inn.

Personlig tror jeg det meste kan løses gjennom dialog mellom lydmann og band.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg hadde en "tips for trivelig lydsjekk"-greie gående på twitter, og tenkte jeg kunne dele den her. Dette er inspill fra inhovedsak teknikere, men også musikere:

- Tydelig og klar kommunikasjon med tekniker.

- Respekt for menneske, rom, instrument, backline og anlegg (prioritert rekkeflg.).

- Choose your battles, det er ikke alt du får gjort noe med. Husker med gru en trompetist i en blåserekke som lagde et satans oppstyr fordi det var en "liten romling rundt 200" på scenen.

- "Det låter ullent/bøtte/hardt" er ikke godkjente karakteristikker på monitorlyd.

- Sjekk hva du faktisk hører på scenen før du gjør endringer i monitor.

- Vent til tekniker har fått frontlyden balansert og bra før dere tar monitoringen.

- Du kan ha all verdens lydtekniske kompetanse, men på et punkt må du slippe taket og konsentrere deg om den faktiske jobben - musikken. Er du på scenen, er du musiker.

- Stem trommesettet ditt sjæl.

Tar gjerne imot innspill. Finner slike ting mye lurere enn å ligge i skyttergravene.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker meg at som bassist så blir jeg noe aggresiv i tonen hvergang en DI-boks dras frem, dette er selvsagt noe jeg kan jobbe med..

og: jeg mener og at FOH-miksen kan vente, Den driver de å styrer med til langt ut i andre sang uansett hvor lang tid de har brukt på en lydsjekk. Scenelyd burde være første pri, Har ikke musikerene god lyd så blir ikke fremtredenen bra heller.

PerA: I den listen din vil jeg legge til en viktig ting, jeg vet at det er mange som mangler det i dag, men den bør ses slik ut: "Respekt for menneske, rom, instrument, backline, Individualitet og anlegg"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig skepsisen til DI-boksen. Men når det gjelder DI out fra amp, så blir det noe annet, IMHO. Jeg skjønner jo eierskapet og forholdet til lyden man hører fra riggen, men når man vet at mikrofoner har en del begrensninger som farger lyden og at ting skal gjennom miksepult og et sett med nye amper og høyttalere, så tror jeg man bare må innse at den perfekte lyden fra riggen på en eller annen måte vil låte annerledes enn riggen alene, samme om man bruker mik eller DI fra amp til PA.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker meg at som bassist så blir jeg noe aggresiv i tonen hvergang en DI-boks dras frem, dette er selvsagt noe jeg kan jobbe med..

og: jeg mener og at FOH-miksen kan vente, Den driver de å styrer med til langt ut i andre sang uansett hvor lang tid de har brukt på en lydsjekk. Scenelyd burde være første pri, Har ikke musikerene god lyd så blir ikke fremtredenen bra heller.

PerA: I den listen din vil jeg legge til en viktig ting, jeg vet at det er mange som mangler det i dag, men den bør ses slik ut: "Respekt for menneske, rom, instrument, backline, Individualitet og anlegg"

Hva med å investere i en dritbra DI som du har med selv? Så får du i det minste et godt DI-signal.

FOH- miksen bør sitte først, rent praktisk. Hvis scenelyden/monitor settes først, og tekniker må justere gain på en stripe senere for å få en fin miks ut, så går dette igjen utover monitorlyden. Settes frontlyden først, blir scenelyden og monitormiksen stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, Når JEG står på scenen så bryr jeg meg ikke om lyden er 100% lik den jeg har, så lenge uttrykket blir det samme. Det er de som har prøvd å skru VEKK vrengen min f.eks..

PerA:

ser forsåvidt din, de gangen jeg har hatt noe med miksebord å gjøre så har Monitoreringen vært for seg selv, men jeg er ikke så mye bort i der å diller til vanlig.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å spille ute på 80-tallet brukte jeg en full Marshall-stack. I dag finnes det knapt spille-steder med plass til slikt, og å kunne spille høyt nok til å få god lyd ut av en slik rigg kan man bare glemme. Dessuten setter jeg for stor pris på hørselen min til å leke med slikt lenger. For å begrense lydtrykket på ørene går det stadig mer i retning av forsterkersimulering kombinert med IEM for meg. Da slipper man også fornøyelsen av å ha cymbaler på en halvmeters avstand ringende i ørene. Trenger man lyd i rommet bruker man en eller 2 gode aktive FRFR høyttalere/monitorer. Med digitale miksere kan bandmedlemmene få en bus-feed av alle sub-grupper fra FOH og individuelt bestemme nivåene på de ulike instrumentene med sin IEM-mixer. Det jeg foreløpig savner er intercom med aktiv støydemping innebygd i IEM-settene slik at det blir lettere å kommunisere med andre bandmedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå mer eller mindre skaffet oss egen lydtekninker som kan være med rundt. Det er ofte en kjempefordel med en lydmann som kjenner musikken. (Han også vil gjerne ha gitaren lavere enn jeg liker. 2/10 på ac30c2'n nå sist.)

Jeg har også spilt på steder hvor lydmannen ga fullstendig f, og sto og solgte øl i baren mens vi spilte... Volumet i lokalet var helvettes høyt, og det var vel kanskje det største problemet. Måtte ha propper og fingrene i øra når jeg hørte på bandene før og etter oss.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar meg provosere av lydmenn som tenker slik og ikke prøver å finne ut av hvordan bandet vil låte og hva de prøver på med lydbildet sitt... for i tilfelle 1 så blir det ett lydbilde som lydmannen presser på bandet fordi han mener at det er slik det skal låte.

Jeg er pisslei av live.band med gjørmete gitarer med for mye bass og hvor ikke alle i bandet kan høres, er du lydmann for ett band som spiller originaler, så kan du banne på at det bandet har tenkt over lydbildet sitt og kan si deg hva det er de ønsker, Lydmannen er der for at bandet skal få sine ønsker om hvordan publikum skal høre det, Ikke omvendt. Lydmenn på autopilot kan ta å finne seg noe annet å gjøre.

Lydmannen bør være proaktiv ifht. hvordan et band ønsker å låte, for så å få formidlet det ut i PA så godt det lar seg gjøre. Det er nok mange band også som har tenkt nøye gjennom soundet. Problemet i mange tilfeller, er at bandet ikke vet hvordan dette oppnåes i en live-setting. Ting som høres knall ut i øvingslokalet eller i studio, kan ofte ikke gjøres likedan på scene.

Det du nevner med grøtete gitarer, er ofte gitaristenes egen feil. Her pøses det på med gain, bass og diskant for det er jo så fett når man sitter i kjelleren. Lyden blir da håpløs å få frem godt nok i miksen når det spilles live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, jeg er fullt klar over forskjellen på gitarlyd av og på scena. Jeg har lite bass og mye mellomtone, og slår igjennom miksen helt uten problemer. Og jada, det er sikkert en del av problemet, men jeg synes ikke det er greit å scoope gitarlyden bare for å kunne skru opp mer.

Og vi har aldri problem med vokal som blir høy nok. Alt kan fint skrus opp mer enn det vi bruker, men de andre gutta synes bare det er for høyt. Tror egentlig målet er å kunne spille uten ørepropper, uten å få øresus på slutten av kvelden.

Jeg har jo selvfølgelig brukt argumentet "vi spiller rock for faen, jævla pingler", men det blir sjelden en sunn diskusjon ut av det. Kanskje jeg skal investere i en plexiskjerm jeg kan sette mellom meg selv og resten av bandet =p

Men ja, jeg har jo innsett at jeg trenger en annen amp. Problemet når du ligger så lavt i watten er at det er stor variasjon i volumet du får ut av en amp. Laney VC15'en min henger ikke med i det hele tatt. Driver å tenker på en marshall 18 watt med greenback eller en vox ac15. Det burde vel gi nok guffe, samtidig som du får bra lyd på et lavere volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar meg provosere av lydmenn som tenker slik og ikke prøver å finne ut av hvordan bandet vil låte og hva de prøver på med lydbildet sitt... for i tilfelle 1 så blir det ett lydbilde som lydmannen presser på bandet fordi han mener at det er slik det skal låte.

Jeg er pisslei av live.band med gjørmete gitarer med for mye bass og hvor ikke alle i bandet kan høres, er du lydmann for ett band som spiller originaler, så kan du banne på at det bandet har tenkt over lydbildet sitt og kan si deg hva det er de ønsker, Lydmannen er der for at bandet skal få sine ønsker om hvordan publikum skal høre det, Ikke omvendt. Lydmenn på autopilot kan ta å finne seg noe annet å gjøre.

Jeg tror du misforstår hva jeg skriver. Vi er på samme side. Selvsagt skal bandet ha sin sound. Målet for både band og lydtekniker er vel at bandet skal låte best mulig?

Men jeg tviler på at soundet er en ubalansert miks der publikum ikke får en god lytteopplevelse fordi en gitarist skal spille så høyt at helheten ødelegges?

Dessverre er det mange band som ikke vet hvordan den skal jobbe sammen lydmessig for å låte bra live.

Dessverre er det mange lydmenn som ikke vet hvordan de skal skru et band som vet hvordan de skal jobbe sammen lydmessig for å låte bra live.

Og sånn går nu dagan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker meg at som bassist så blir jeg noe aggresiv i tonen hvergang en DI-boks dras frem, dette er selvsagt noe jeg kan jobbe med..

og: jeg mener og at FOH-miksen kan vente, Den driver de å styrer med til langt ut i andre sang uansett hvor lang tid de har brukt på en lydsjekk. Scenelyd burde være første pri, Har ikke musikerene god lyd så blir ikke fremtredenen bra heller.

PerA: I den listen din vil jeg legge til en viktig ting, jeg vet at det er mange som mangler det i dag, men den bør ses slik ut: "Respekt for menneske, rom, instrument, backline, Individualitet og anlegg"

Det provoserer meg direkte at du lemper ut denne vranglæren din i hytt og pine. Jeg har tilgode å se en rider for en profesjonnel produksjon uten DI på bass. Dersom du skal være et unikt lite snøflak og nekte dette, så får du også si fra deg retten til å ha >100hz-frekvenser ettersom det skal godt gjøres å få dette ut i lokalet uten en DI-boks. Jeg pleier å bruke DI for bunn, og mikk på basskab for resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg direkte at du lemper ut denne vranglæren din i hytt og pine. Jeg har tilgode å se en rider for en profesjonnel produksjon uten DI på bass. Dersom du skal være et unikt lite snøflak og nekte dette, så får du også si fra deg retten til å ha >100hz-frekvenser ettersom det skal godt gjøres å få dette ut i lokalet uten en DI-boks. Jeg pleier å bruke DI for bunn, og mikk på basskab for resten.

This ^.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg direkte at du lemper ut denne vranglæren din i hytt og pine. Jeg har tilgode å se en rider for en profesjonnel produksjon uten DI på bass. Dersom du skal være et unikt lite snøflak og nekte dette, så får du også si fra deg retten til å ha >100hz-frekvenser ettersom det skal godt gjøres å få dette ut i lokalet uten en DI-boks. Jeg pleier å bruke DI for bunn, og mikk på basskab for resten.

Problemet er når man har jobbet masse med sin egen lyd, og så kommer det en eller annen teknikernisse fra en sjabby bule og forlanger og bare bruke di... så får man plutselig ikke amplyden sin eller effektene man har planlagt... suger passe mye.. se for deg at du skal spille metallgig, og så prøver teknikerknølen å slenge på en DI mellom gitaren og brettet... ikke mye kult ass......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.