Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scenelyd og gitarister


orsvend

Anbefalte innlegg

..Jeg tror på å være ærlig med folk, brs.. Hva jeg mener om folk har ingen sammenheng med at jeg ikke bryr meg om hva folk mener om meg ;) akkurat personen "in question" er et spesielt tilfelle da jeg blokkerte han for sine meninger og utrykkelser i min rettning for mange år siden, så jeg føler ikke for å prøve å ha en "snill" tone.

Du hadde ikke noe poeng, det der var blind ranting mot diverse meninger her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du ikke forstår at man ikke får med trøkket fra bassampen gjennom en mikk forran kabbet TF.

DI for å få bånn og farge lyden med mikk forran kabbet er ganske standard blant lydmenn.

Men mange amper har jo signal man kan tappe pre eller post og da er det jo ikke noe vits med DI.

Hvem sier at jeg vil ha den delen som "trøkker"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DI er et must på bass live, blir fort litt udefinert med bare mic'a cab..

Alle bassister som bryr seg om lyden sin burde ha en Hi-end DI som f.eks Avalon, Radial, Demeter e.l

De utgjør en stor forskjell, ikke la lydmannen avspise deg med en ultrakjip Behringer e.l DI som er til overs og "god nok for bass" !

Leste forresten et intervju med Lava som backa Randy Crawford og de gjorde et poeng av å spille så lavt som overhodet mulig på scenen.

Jo lavere de spilte jo bedre var lyden ut.

Gjorde jo ikke noe at de hadde Per Erik Hillestad på trommer heller da, han har ikke problemer med å spille kontrollert og samtidig beholde trøkket.

Kjøper ikke den med at trommissen må denge opp settet sitt!

klart, det motsatte kan være like jævlig: Tromisser som slår løst og dvaskt og ikke har noe trøkk i spillet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...gidder virkelig ikke å krangle noe mer med dere, dere er jo så sneversynte som fy når det kommer til andre instrumenter og meninger enn deres eget... Forøvrig så hadde jeg ikke vært så bastant om jeg hadde vært innleid i ett band, siden da er jeg ikke en del av bandet. Mn i mitt band? seff vil jeg låte som meg selv og slik som vi ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. Lava som ble nevnt lenger opp og prinsippet om "å spille så lavt som mulig", så er det vel egentlig det som er saken i et nøtteskall. Så lavt som mulig er jo så høyt som det høyestlydende instrumentet som ikke kan/vil dempe seg mer. Alle de andre og lydmannen må tilpasse seg det.

Samme om det betyr et grisehøyt gitar kabinett/kombo, en hardtslående trommeslager eller et oversize bass fullstack, så gjelder det. Den som ikke kan redusere lydtrykket mer vil styre resten av bandets lydtrykk. Hvis det betyr grisehøyt allerede før lydmannen har koblet inn PA, så skjønner jeg frustrasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DI er et must på bass live, blir fort litt udefinert med bare mic'a cab.. Alle bassister som bryr seg om lyden sin burde ha en Hi-end DI som f.eks Avalon, Radial, Demeter e.l De utgjør en stor forskjell, ikke la lydmannen avspise deg med en ultrakjip Behringer e.l DI som er til overs og "god nok for bass" !

Normalt ville jeg vært enig med deg angående Behringer, men akkurat DIene dems er jaggumeg ikke så verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt ville jeg vært enig med deg angående Behringer, men akkurat DIene dems er jaggumeg ikke så verst.

Jo, men jeg mener det er mye og hente på å bruke skikkelige greier på bass.

Behringer er greie generiske DI bokser selv om jeg ikke ville brukt de fordi jeg har sett de svikta noen ganger.

De er jo ikke akurat byggd som en Countryman(meget solid industristandard for de som ikke kjenner de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke riktig at dette skal være sååå komplisert. Syntes også det virker litt småparanoid når noen fremstiller lydmenn som de som har minst greie på lyd i hele verden... :P

Problemet er jo den generelle misoppfattelsen av at de fleste lydmenn er mislykkete musikere. Det stemmer i beste fall sjeldent. På den annen side, er det forbausende mange musikere som ikke har snøring på lyd. Hverken det rent tekniske rundt det med miksebord/PA eller øre for et total-lydbilde, og i mange tilfeller også på sin egen lyd /sound. Der tror jeg kimen til mange av disse konfliktene ligger.... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.