Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scenelyd og gitarister


orsvend

Anbefalte innlegg

Tenker at dette kanskje er et større "problem" her i Norge enn ute i den store verden. Vi er bortskjemte med store PA-anlegg de aller fleste steder. Men en del steder er en faktisk helt avhengig av å kunne gi litt gass på scenen. Reiser en litt i utlandet vil en fort oppdage (med mindre en er et stort og berømt orkester som spiller på svære steder) at PA ofte er begrenset til vokal og kanskje litt basstromme. En er således avhengig av å ha god balanse på scenelyden slik at det likevel hørest fett ut i salen. Har en god balanse fra scenen så spiller det vel føkk all ingen rolle om lyden kommer fra scenen eller PA? Balanse, balanse, balanse. Så lenge ikke gitaren overdøver trommer og bass så er det bra saker - lite irriterer mere enn sure lydmenn som på død og liv SKAL ha nasikontroll ut fra PA. Bruk lyden av bandet og jobb med den. Men for all del, har vært ute for tilfeller der gitaristene skrur på 11 og en kun hører gitar. DA har lydmannen lov (og plikt) til å be om mindre scenelyd. Var det noen som sa balanse? Balanse.

Reiste forresten en turne med en Mesa Boogie DC3 (35w) og den klarte seg såvidt på de fleste små stedene, men så snart lokalet ble litt størrelse på så ble det helt i grenseland med futt. Reiser aldri på tur til steder med dårlig PA med liten amp igjen. Men for all del - på mange steder i Norge kan en med fordel kjøre en liten amp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det jo lydmannen som er kunstneren.

Musikerne er mer som fargene på fargepaljetten.

Da blir det jo lydmannen som er maleren,

og hver enkelt farge kan jo ikke legge seg opp i hvordan bildet og helheten skal bli.

Dette sa jeg til en litt slitsom lydmann en gang.

Han var veldig fornøyd, og mente at det var som han skulle ha sagt det selv.

Han trodde at jeg faktisk mente det, og forsto ikke at jeg egentlig ikke var veldig interessert i en lydmann med den holdningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er at hvis man har en god trommis som kan spille tight og samtidlig lavt i volum, vil alt andre bandmedlemmer kunne spille lavere. Mindre scenevolum = mindre motitor = mindre feedback = all happy :D

Trommis med dynamikk? Det er ikke Rock'n'roll, gutt! :P

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for et jævla imagemas det er fra mange av dere unge rockeenrått gutta. Trommis MÅ spille hardt som faen for at det skal være rock n roll? Piss meg flere liter i øret. Dynamikk gjør god musikk, det gjør også evnen til å høre på andre, og for å høre andre må man klare å vike fra sitt eget syn (les: lydvolum). Lydmenn er stort sett der for lydens beste, ikke for å være jævel. Det handler om dialog. Men man må først være enig bandet innad - det hjelper ikke at alle i bandet har forskjellige meninger om hvordan det skal låte, ergo, du må være villig til å inngå et par kompromiss for helhetens beste. Trommis som slår hardt er det eneste som er råkkenråll, haha... bløtkokte egg er det eneste som er godt (FOR ALLE I HELE VERDEN!!!)

Synes også det sier veldig mye om deg TF, å nærmest gå til musikalsk angrep på en person med, jeg tør påstå, endel mer erfaring, spesielt som lydmann, fordi han har en annen mening enn deg om hvordan tilnærmingen for god lyd. Vet ikke hva som er standard jeg - at alle i et hvert band vil høre mest av seg selv eller at noe som i DIN mening låter "generisk". Jeg vet hva jeg mener. Gi meg heller noe føkkings bieber enn et råkkogrulleband der alle skal høre seg selv mest og argumenterer med at de ikke er råkkebassist, ikke bassist - rokketrommis, ikke trommis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primitive, Hårsåre mannen.. Tenk over hva du skriver før du skriver det. Akkurat den kommentaren om trommisen var kødd, en trommis som vet hva han gjør er jo alltid å foretrekke.

Har forøvrig aldri nevnt noe om volum, og det facinerer meg litt hvor mye dere gitarister går i vinkelen fordi en bassist ikke vil gjennom DI og ønsker å bevare sin egenlyd. Bandet mitt vet veldig godt hvordan vi vil låte, takk. Forøvrig: Hva du mener at det sier om meg kan du ta å holde for deg selv, for jeg er ikke intressert. Kos deg videre med Bieber du :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for et jævla imagemas det er fra mange av dere unge rockeenrått gutta.

Wow, takker håper den var til meg :D

Var ment som en spøk fra min side, trodde jeg var en gammel grinebit men ser det er flere som er hårsår her.

Endret av svenni
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal lyden ut prioriteres, men ikke alle band låter likt så det funker ikke å gjøre nøyaktig det samme med hvert eneste band, det er det jeg prøver å komme frem til.

Har som nevnt truffet på et par lydmenn som gir faen i hvordan bandet låter, de har sin måte og sine frekvenser de liker å booste.. (joda, vet at 4 av 5 band der ute låter som det forrige i dag, og derfor funker den fremgangsmåten på mange, men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du ikke forstår at man ikke får med trøkket fra bassampen gjennom en mikk forran kabbet TF.

DI for å få bånn og farge lyden med mikk forran kabbet er ganske standard blant lydmenn.

Men mange amper har jo signal man kan tappe pre eller post og da er det jo ikke noe vits med DI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TF. En lydmann skal være såpass at han greier å ta vare på et bands egenartede sound (hvis det ikke er slik at bandets "egenart" kun er noe sprøyt de gjemmer seg bak fordi de egentlig ikke har snøring på hva de driver med), og justere seg inn slik at det høres bra ut ut i PA. Lydmenn som har bestemt seg på forhånd, går på autopilot og gjør det samme uansett band og lokaliteter, gjør ikke jobben sin. En lydmann skal også være ved miksepulten sin under hele konserten da faktorer gjerne endres underveis. (flere folk i lokalet osv.) Er det slik at TF har jobbet med dette, og vet at det han driver med, gir den basslyden han vil ha samtidig som det ikke ødelegger for totallydbildet, er det da ingen grunn for å bruke DI hvis det ikke er formålstjenlig.

De fleste bassister synes det er greit å bruke DI, og det er jo litt lettere for lydmannen, spesielt kanskje i festivalsammenheng med kort tid til changeover og så godt som null lydsjekk, men at det er den eneste veien til Rom, er det nok ikke.

På samme måte blir det feil å si at bruk av DI ikke gir feit og fin basslyd. Det finnes også de som bruker begge deler.

Når det gjelder trommiser uten dynamikk eller evne til å være lettere på labben der situasjonen krever det, er slitsomt å spille sammen med.

Det samme gjelder gitarister som kun har av og på- knapp på forsterkeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primitive, Hårsåre mannen.. Tenk over hva du skriver før du skriver det. Akkurat den kommentaren om trommisen var kødd, en trommis som vet hva han gjør er jo alltid å foretrekke.

Har forøvrig aldri nevnt noe om volum, og det facinerer meg litt hvor mye dere gitarister går i vinkelen fordi en bassist ikke vil gjennom DI og ønsker å bevare sin egenlyd. Bandet mitt vet veldig godt hvordan vi vil låte, takk. Forøvrig: Hva du mener at det sier om meg kan du ta å holde for deg selv, for jeg er ikke intressert. Kos deg videre med Bieber du :)

Tenkte du noen gang på at BlueGrot kanskje også gir fem flate faen i hva du syns om hans internett-personlighet? Går visst troll i ord her skjønner, jeg. Du er jo mr contradiction. Jeg har forøvrig ingen innvendinger mot bassister som ikke vil bruke DI - poenget mitt var dialog. Dialog i felleskap som band med lydmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.