Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scenelyd og gitarister


orsvend

Anbefalte innlegg

Det problemet jeg fikk var at jeg hørte meg for godt på scenen, og dårlig i PA. Men kunne ikke skru det høyere siden trommene ble så høye at totalen ville blirr alt før høy hvis gitaren min skulle høres godt i PA. Nå skal det sies at avi er 5 stk i bandet, så er mange som skal krangle seg ut av PAen. Scenen var vel 30kvm, og ca 150 publikumere. Er det vanlig å mikke opp trommene i en slik setting? Trommisen vår er ekstremt hardtslående, så blir til at alle vi andre også må skru opp, og da blir totalen nesten ulevelig.

Ja, du må mikke opp trommesettet for at det skal låte bra for 150 mennesker i salen. Det blir null skyv i basstromma hvis den skal gå akustisk. Hvis trommisen er ivrig trenger man vanligvis ikke så mye overhead ut i PA, men man må mikke det opp likevel. Vanligvis legger man klikket fra basstromma og litt skarp i monitor til bassisten, og ofte til gitarister og keys også, så trommesettet må mikkes for å gi grei scenelyd til bandet.

Gitaren og trommene kjemper vanligvis om forskjellige frekvensområder, så jeg er usikker hvorfor gitar ikke kunne skrus opp.

Jeg forstår heller ikke hvordan du skulle høre deg selv fra PA. Stod du ute blant publikum og spilte gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommisen vår slår HARDT. Og lydnivået jeg trives på reflekterer det. Nå skal det sies at bandet også ber trommisen spille "lavere". Vil også nevne at jeg spiller høyere når jeg øver hjemme enn jeg gjør på scena. Og jeg synes ikke det er voldsomt høyt.

Er enig i de som sier at rock skal være høyt. Jeg liker å kjenne basstromma, bassen og gitaren i kroppen når vi spiller, men resten av bandet er uenige. Jeg spiller i et annet band med folk som er mer likesinnede, og der har jeg ampen min på kl. 12. Ingen som klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrur lyd på våre egne konserter så ber jeg dem som kommer bort og sier det for høyt, om å dra hjem, evt stikke på en annen cafe borti gata. Her er det rockekonsert, hvis du ikke digger det kan du forlate lokalet.

Jeg syntes det kommer helt an på hvilke lydmenn man får. Mange er vant til å sku lyd på taffelband med akustisk gitar i DI boks ++ som er mye lettere å få til å låte "bra" i et PA enn med store forsterkere som skal mikkes. Jeg og Thor pleier å finne en løsning på plassering av amper, istedet for å skru ned gitaren.

Når det kommer til trommer så er det strengt tatt ikke nødvendig med overheads med mindre man nærmer seg publikum på over 4-500 syntes jeg. Mikke opp kick, snare og tammer, og kansje en liten en på hihat hvis den er veldig thight og lite grisete. Crash og ride hører man uansett ass, og det lekker inn i alle de andre mikkene, spesielt vokalmikkene som står å peker på trommesettet i cymbalhøyde...

Vi har aldri noe annet i monitor enn våre egne vokaler. Trenger du noe mer så øv mer istedet så du slipper.... (det er min krasse mening hvertfall). med mindre man igjen spiller på en så svær scene at man ikke lengre hører trommer eller egen gitaramp fordi det er så lagt mellom hvert instrument.

Ørjan, prøv på et kabinett med greenbacks, så ser du nok at volumet vil forbedre seg! Evt så kan du prøve mitt Bandmaster kabinett som også har elementer på 98dB :)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem og kjørt utallige versjoner av combo/topp/kabinetter ... idag kjører jeg en Mesa Boogie Road King combo og har i tillegg skaffa meg et Mesa wedge kabinett.

Jeg har satt i samme høytalere i wedge cab som det er i combo. Når jeg har mulighet og lokale er stort bruker jeg begge deler, men er det behov for lav scenelyd kobler jeg bare ut de interne combo høytalerne.

Da kjører jeg kun wedge cab og kan spille relativt høyt uten at det plager noen ....

mesawedge1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må mikke opp trommesettet for at det skal låte bra for 150 mennesker i salen. Det blir null skyv i basstromma hvis den skal gå akustisk. Hvis trommisen er ivrig trenger man vanligvis ikke så mye overhead ut i PA, men man må mikke det opp likevel. Vanligvis legger man klikket fra basstromma og litt skarp i monitor til bassisten, og ofte til gitarister og keys også, så trommesettet må mikkes for å gi grei scenelyd til bandet.

Gitaren og trommene kjemper vanligvis om forskjellige frekvensområder, så jeg er usikker hvorfor gitar ikke kunne skrus opp.

Jeg forstår heller ikke hvordan du skulle høre deg selv fra PA. Stod du ute blant publikum og spilte gitar?

Vi er to gitarister i bandet, og et orgel, så de kjemper vel litt i samme området. Grunnen til at jeg visste at jeg ikke hørtes i PA, var at før konserten, så gikk jeg ut forran PAen og hørte mens vi spilte(lang jackkabel :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når jeg jobber med gitarister, så kan jeg mute gitaren i PA uten å høre forskjell.

Ikke ta det ille opp, men gjelder det andre steder i lokalet enn ved miksepulten?

Jeg har ikke tall på hvor mange konserter jeg har vært på hvor det låter bra i en radius på 1m rundt lydteknikeren, mens det låter blæh overalt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har problemer med å få vokalen høyt nok eller?

Jeg tror vel nettopp det er det mest utbredte lydproblem som finnes. Og det er mitt hovedfokus på enhver lydsjekk. Drar ei låt med noen partier med lave toneleier på vokalen, opp med monitor til det feeder, litt ned igjen, og så ned med alt annet til jeg hører egen vokal. Same procedure, alltid... :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det ille opp, men gjelder det andre steder i lokalet enn ved miksepulten?

Jeg har ikke tall på hvor mange konserter jeg har vært på hvor det låter bra i en radius på 1m rundt lydteknikeren, mens det låter blæh overalt ellers.

Avhenger av lokale og PA, men å få likedan lyd overalt i et lokale, er en rimelig uoverkommelig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er i overkant interessert, men i de tilfellene jeg har observert lydteknikere som faktisk av og til tar en liten tur i lokalet for å lytte etter hvordan det låter andre steder enn ved miksepulten, så er lyden også jevnt over bedre.

Det ovenstående er jo en slags avsporing, men det var en reaksjon på at det låter likt med og uten gitar i PA. Jeg tror man vil oppleve at det forholder seg annerledes dersom man forlater sweet spot ved miksepulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo to valg:

1. Man har lyst til at bandet skal låte bra.

2. Man har lyst til at bandet skal låte drit.

Man kan kalle det dødskjipt, men det er faktisk slik. Jeg er gitarist, bassist, vokalist, og ikke minst lydmann. Det finnes ingenting verre enn et band som ikke vet å gjøre det beste for sounden.

Så mitt råd til trådstarter er å finne seg en amp som leverer god lyd på lavt volum eller gå for en digital-løsning live.

Sånn, det var dagens meggete melding. YMMV og alt det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt for mange som blir så opptatt av å få en bestemt sound, og spesielt når de øver alene vil de oppleve å få denne lyden tweaket eksakt. Og så glemmer man at det gjelder andre regler for hva som funker i bandmiksen. Og sammen med bandet er de små detaljene plutselig ikke så viktige. Da er det helheten som teller. Den feite gitarlyden på kammerset funker kanskje bedre med mer mellomtone og mindre feit bass når den kommer sammen med bass/trommer/orgel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingenting verre enn et band som ikke vet å gjøre det beste for sounden.

Vi pleier stort sett å guffe på ganske bra på ampene, men har jobba med et tonn flinke lydmenn, og ingen av de har klaga på at det har vært for høyt fra ampene. Nærmeste var vel hu kjerringa på Buddy i Drammen som ville ha litt mindre diskant fra min amp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo to valg:

1. Man har lyst til at bandet skal låte bra.

2. Man har lyst til at bandet skal låte drit.

Man kan kalle det dødskjipt, men det er faktisk slik. Jeg er gitarist, bassist, vokalist, og ikke minst lydmann. Det finnes ingenting verre enn et band som ikke vet å gjøre det beste for sounden.

Så mitt råd til trådstarter er å finne seg en amp som leverer god lyd på lavt volum eller gå for en digital-løsning live.

Sånn, det var dagens meggete melding. YMMV og alt det der :)

Lar meg provosere av lydmenn som tenker slik og ikke prøver å finne ut av hvordan bandet vil låte og hva de prøver på med lydbildet sitt... for i tilfelle 1 så blir det ett lydbilde som lydmannen presser på bandet fordi han mener at det er slik det skal låte.

Jeg er pisslei av live.band med gjørmete gitarer med for mye bass og hvor ikke alle i bandet kan høres, er du lydmann for ett band som spiller originaler, så kan du banne på at det bandet har tenkt over lydbildet sitt og kan si deg hva det er de ønsker, Lydmannen er der for at bandet skal få sine ønsker om hvordan publikum skal høre det, Ikke omvendt. Lydmenn på autopilot kan ta å finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.