Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scenelyd og gitarister


orsvend

Anbefalte innlegg

I forhold til ja.. og i tillegg.. problemet som TF nevnte var vel at mange teknikere bruker utelukkende DI og gir totalt faen i hva bassisten ønsker av lyd... men seff... di i tillegg til en mic kan bli bra.....

DI blir som oftest brukt fordi bassisten ofte ikke har peiling på volumbalanse eller tone utenfor scenen. Når jeg micer opp på scene eller i studio, så har jeg alltid mic OG DI.

Har vært vitne til så mange tilfelle hvor bassen er for høy, selv om både mic og DI-signalet til PA er mutet.. slår aldri feil.

Generelt:

Jo lavere lyd man kan få på scenen, jo bedre kan en lydmann jobbe. Om en 15watt er nok, eller for lite, om en 100watts gitaramp er for drøy eller helt passe, avhenger jo av scenen.

Glad jeg har mulighet til å jobbe på andre siden av scenen, som lydmann. Det er faktisk en oppvekker som musiker.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg hadde en "tips for trivelig lydsjekk"-greie gående på twitter, og tenkte jeg kunne dele den her. Dette er inspill fra inhovedsak teknikere, men også musikere:

...

- Vent til tekniker har fått frontlyden balansert og bra før dere tar monitoringen.

...

Tar gjerne imot innspill. Finner slike ting mye lurere enn å ligge i skyttergravene.

Til (mange) lydmenn :

- Vent til gitarister og bassister fått lyd i ampene før dere begynner å skru scenelyd ! :-)

Har selv spillt ute (og inne) ett antal ganger og det jag oftest savner er en "soundcheck uten PA/Monitor" før å sjekke volum/balanse på ampene ... Gjerne da med 'feedback' fra lydman ! (bare så man ikke spiller ALLDELES før høyt ...).

Det er jo ikke alltid mulig (f.eks ved "festival" type arr. der man har 5 min mellom bandene), men på vanlige spillinger har man jo vanligvis sån 30-45min soundcheck ...

Det beste hadde jo vart hvis man kun hadde hatt vokal i monitorene ... Gitarlyd i monitor høres jo sjeldent bra ut ..

Ellers har jag vart skikkelig fornøyd med "scenelydet" EN gang ! Da akkompagnerte jag en sangfugl i en liten trekirke med min Martin D-28 uten noe som helst "elektrisistretiske hjelpemidler" ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde jo vart hvis man kun hadde hatt vokal i monitorene ... Gitarlyd i monitor høres jo sjeldent bra ut ..

Skjønner ikke helt en slik mening. Noe av vitsen med monitoring er jo f.eks at en bassist, som har trommisen mellom seg og en sologitarist, skal høre hva sologitaristen driver med. For ikke å snakke om at trommisen, som ofte sitter litt aleine helt bakerst, skal høre hva alle vi andre gjør...

Det er i hvertfall vårt fokus på lydsjekk. Hvem trenger mer eller mindre av hva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greiest er å velge seg 3 elementer man trenger for å arbeide godt. Dersom man ber om "litt av alt" i monitor, så får man lite av mye. Det er ikke et stereoanlegg du har foran deg, det blir vanskeligere å høre detaljene jo flere element du legger i.

Jeg skriver haiku for å få bukt med magesåret jeg får av å jobbe live.

Band sier de ikke trenger lydprøve. Dørene åpner 9.

Band avlegger uautorisert lydprøve 10.

Koreansk BC-Rich på scenen.
Det låter jævlig tynt!
Åja.

Behringer V-Amp fordi det er soundet ditt?
Åja.

Trådløs Line6 vokalmikk fordi du står stille på scenen.
Åja.

Du har med egen amp ja? Den har et døende rør.
Lyden av nei.

Leadgitaren i et band som kun har rytmegitarist er litt lav sier du.
Åja.

Talkbox, elektrisk ukulele og V-Amp?
Åja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt en slik mening. Noe av vitsen med monitoring er jo f.eks at en bassist, som har trommisen mellom seg og en sologitarist, skal høre hva sologitaristen driver med. For ikke å snakke om at trommisen, som ofte sitter litt aleine helt bakerst, skal høre hva alle vi andre gjør...

Det er i hvertfall vårt fokus på lydsjekk. Hvem trenger mer eller mindre av hva....

Ja ... det er jo litt "ønsketenking" fra meg som gitarist ... Men jag tror, ut i fra min minimale erfaring, at det skall vare mulig å stille/skru/vinkle forsterkere slik at alle på scen hør allt godt nok uten behov før monitorer ... Man mikker jo ikke opp gitaramper, eller bruker monitorer, på øvingslokalet heller ...

Men det kommer jo selvfølgelig an på scen ... og forsterkere ... F.eks en 1x12" combo/kab er jo 'litt' enklere å snu/plassere enn ett 4x12" stack ...

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det jo lydmannen som er kunstneren.

Musikerne er mer som fargene på fargepaljetten.

Da blir det jo lydmannen som er maleren,

og hver enkelt farge kan jo ikke legge seg opp i hvordan bildet og helheten skal bli.

Siterer Mixerman jeg:

"Mixing is neither a linear process nor a technical one. It's a musical process and as such, a mix is something that one performs--like an artist."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greiest er å velge seg 3 elementer man trenger for å arbeide godt. Dersom man ber om "litt av alt" i monitor, så får man lite av mye. Det er ikke et stereoanlegg du har foran deg, det blir vanskeligere å høre detaljene jo flere element du legger i.

Jeg skriver haiku for å få bukt med magesåret jeg får av å jobbe live.

Band sier de ikke trenger lydprøve. Dørene åpner 9.

Band avlegger uautorisert lydprøve 10.

Koreansk BC-Rich på scenen.

Det låter jævlig tynt!

Åja.

Behringer V-Amp fordi det er soundet ditt?

Åja.

Trådløs Line6 vokalmikk fordi du står stille på scenen.

Åja.

Du har med egen amp ja? Den har et døende rør.

Lyden av nei.

Leadgitaren i et band som kun har rytmegitarist er litt lav sier du.

Åja.

Talkbox, elektrisk ukulele og V-Amp?

Åja.

Jeg har forresten en Behringer X V-amp til salgs... ;) (Tror ikke dette akkurat hjalp på salget, men)...

Spøk til side: Jeg tror nok lydmenn som jobber med band på grasrotplan må finne seg i at alt utstyr ikke er 100% optimalt.

Men det med å "ikke trenge lydprøve" er jo bare å skyte seg selv i foten.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ... det er jo litt "ønsketenking" fra meg som gitarist ... Men jag tror, ut i fra min minimale erfaring, at det skall vare mulig å stille/skru/vinkle forsterkere slik at alle på scen hør allt godt nok uten behov før monitorer ... Man mikker jo ikke opp gitaramper, eller bruker monitorer, på øvingslokalet heller ...

Men det kommer jo selvfølgelig an på scen ... og forsterkere ... F.eks en 1x12" combo/kab er jo 'litt' enklere å snu/plassere enn ett 4x12" stack ...

Det blir feil å sette likhetstegn mellom øvingslokalet og konsert. Faktisk er noe av det man som utøvende musiker må lære seg at det å spille på det faste lokalet vs ethvert gitt konsertlokale er to fundamentalt forskjellige sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ... det er jo litt "ønsketenking" fra meg som gitarist ... Men jag tror, ut i fra min minimale erfaring, at det skall vare mulig å stille/skru/vinkle forsterkere slik at alle på scen hør allt godt nok uten behov før monitorer ... Man mikker jo ikke opp gitaramper, eller bruker monitorer, på øvingslokalet heller ...

Dette varierer jo veldig fra scene til scene. Én av scenene her i byen er så stor at trommissen sitter for seg sjøl på et platå bak og over oss andre. Han er dønn avhengig av monitoring.

Og jo, vi øver med full rigg, inkl monitorer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å sette likhetstegn mellom øvingslokalet og konsert. Faktisk er noe av det man som utøvende musiker må lære seg at det å spille på det faste lokalet vs ethvert gitt konsertlokale er to fundamentalt forskjellige sammenhenger.

Jepp ... Som sagt så er det litt "ønsketenking" ... Men jag setter ikke likhetstegn mellom øvingslokal og konsert (i hvert fall mener jag ikke det), men tråden handler jo om 'scenelyd' ... Og jag tror/håper/mener at det må vare mulig å få til bra (nok) scenelyd uten å ha gitarer & bass i monitor ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.