Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Scenelyd og gitarister


orsvend

Anbefalte innlegg

Heisann

Vi har mange gitarister her, og jeg regner med de fleste liker å spille høyt. Når man spiller høyt så låter ampen tøffere, man spiller bedre, man får mørkere hår på brystet og trusene i salen blir litt fuktigere. Dette vet jo alle.... Untatt de som ikke er gitarister.

Jeg har en Budda Superdrive på 18 watt og den spiller helt avsindig høyt. Jeg har hatt mye rart før, fra små komboer til 100 watts halfstacks, men har aldri fått så mye syt og klag som jeg får nå. Noen tror kanskje nå at jeg skrur opp ampen til det brekker, men det gjør jeg ikke. Jeg skrur den opp til elementet får nok bevegelse til at hele lydspekteret kommer frem, altså rundt kl 8 på ampen (Eller 2,5/10 for de som regner slik), men det er fremdeles for høyt.

Det jeg er ute etter med denne tråden er rett og slett å høre hva dere gjør for å holde de andre i bandet, samt lydmannen, fornøyd. Jeg har prøvd plexi-skjerm foran, men den sprer faktisk lyden på en sånn måte at hele scena hører det bedre. Spiller jeg uten skjerm så får lydmannen hele lyden i trynet og fjerner meg fra PA'en, noe som resulterer i at alle andre enn de rett foran scena ikke hører noe gitar. Jeg kan snu ampen vekk fra scena, men på de små scenene vi vanligvis frekventerer vil veggene bare reflektere lyden tilbake på samme måte som plexi-skjermen. Skrur jeg ned ampen noe særlig så forsvinner godlyden og jeg sitter igjen med en veldig lite dynamisk lyd blottet for sustain og bånn. Å spille med slik lyd synes jeg dreper hele spillegleden. Føler du ikke at det er fett så spiller du ikke fett heller.

Hva gjør folk? Regner med at det finnes en gylden middelvei en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarister og lydmenn har ikke alltid en god tone, mye fordi de vil ha forskjellig tone og dB.

Det eneste jeg kan komme på er en egen booth/flight/kasse for forsterker'n, men da må du også belage deg på å bare få lyd fra monitor.

vbampbox_1.jpgvbampbox.jpg

Endret av Ruck Fussia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugger rett i bordet via en Axe-FX II, låter likt på alle volum så jeg setter nivå der lydman vil ha det.

Bandmedlemmer og lydfolk er happy :)

Når jeg spilte på røramper hadde jeg det samme problemet som deg.

Tror løsningen er å bli mer populær så man kan spille på større scener der problemene blir mindre hehe

Har du prøvd noen av de dyrere fancy attenuatorene da.

Skal visst være noen av dem som har kommet i senere tid som funker ganske bra.

Mener en kjenning av meg prata på en som het Ultimate- noe etter å ha prøvd de fleste på markedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løste alt ved å skaffe meg en god transistoramp. Spiller like fint på alle volum.

Som lydtekniker får jeg absolutt makk av råkkegitarister som kommer med 800w topp og 4x12 kabinett på en 12m2 scene i et lokale som rommer 200 mennesker. Da får de klar beskjed om å ikke forvente å havne i PA-lyden, med mindre de har volumet på 0,2. Jeg forsøker ikke å være en sur kuktekniker, men det er som oftest det som er realiteten. Ofte skal de ha sin egen lyd i monitor også...

Pr. dags dato faller mange gitarister mellom to stoler. De kule og gode ampene er laget etter gammel tradisjon - spill høyt for å høres. Men i dag er det en PA på hver eneste scene, og selv de største ampene mikkes opp. Det er ikke behov for doble stack lenger. Løsningen er i mine øyne å skaffe seg en forsterkerløsning som spiller fett på lavere volum.

Jeg mistenker at det er kun en håndfull gitarister i Norge som har bruk for større rigger enn en combo.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at en attenuator ikke kommer til å hjelpe så mye på det nivået jeg er ute etter, siden det først og fremst er elementet som må få bevege seg nok til å låte bra. Skjønner at et digert stakk blir mye PerA, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få problemer med en liten 18 watt combo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at en attenuator ikke kommer til å hjelpe så mye på det nivået jeg er ute etter, siden det først og fremst er elementet som må få bevege seg nok til å låte bra. Skjønner at et digert stakk blir mye PerA, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få problemer med en liten 18 watt combo..

Ser den. :)

Poenget er vel egentlig ikke antall watt, men det faktiske volumet. Hva med å sette ampen på siden av deg, slik at den spiller inn mot scenen, og ikke ut mot publikum/lydtekniker? Ingen på scenen kommer til å trenge gitar i monitor, men balansen ut blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansere scenevolumet i forhold til trommesett før en begynner å kjøre ting ut av PA'n funker fint for meg også :)

Ellers har Hans et godt poeng angående høyttaler, litt av grunnen til at Buddaen er såpass råtass for å være 18W er vel nettopp pga den effektive høyttaleren.

Endret av KristianF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser deg, så er problemet at du har låst deg til en preferanse uten marginer.

Elementet må bevege seg akkurat så mye som din preferanse tilsier, for å få akkurat den lyden du er ute etter. Da må du jo bare prøve flere lav-wattere da, til du finner en som funker akkurat slik, på et lavere og akseptabelt lydnivå, og så mikke opp i h.h.t. det lokale du spiller i til enhver tid.

Alternativt må du justere egen preferanse... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å tilte comboen bakover sånn at du får den rett i trynet, plassere den i forkant av scenen sånn at den spiller bakover og innover, og bruke molton på bakveggen for å dempe refleksjonene.

Jeg har mange ganger gjort lyd på en scene med kapasitet på 100 personer med to gitarister med 100W 4x12" halvstack og full rigg med 8x10" til bass. Dette går greit så lenge riggene står på sidene og spiller innover, og både tak, sidevegger og bakvegg er godt akustisk dempet. PA brukes til å gi jevn klarhet til publikum og for å forsterker vokal. Hvis man skrur av PA hører man fortsatt hvilken sang som spilles, men detaljene forsvinner.

Hardtslående trommiser som er glad i cymbalene sine er et MYE større problem enn gitarister med halvstack. Når trommisen virkelig kliner til blir det som om hele rommet fylles med knust glass som skjærer seg inn i øregangene, og denne lyden er svært vanskelig å dempe.

Det er gode grunner til å spille høyt, spesielt gjelder det godfølelsen man får som gjør at man spiller bedre, og i tillegg er det mye teknisk på gang i ampen når sluttrinn og høyttalerelement begynner å komprimere som gjør at det låter kulere.

Sånne blodfattige lavwatts østrogenamper synes jeg ikke noe om til livebruk innen noen av de sjangerene jeg ønsker å høre. Ampen er et verktøy for gitaristen, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for at vi driter i forsterker for gitaristen og bare k,jører vreng i DI og rett i P.A. Du verden så mye lettere det er for lydmenn å stille lyden de vil ha, som gir en god miks og en fantastisk egenlyd for bandet!

(Har ikke hørt Christopher S klage når bandet hans har gått gjennom "Monster-riggene" til meg og Umy :P ) 4x12 er jo så gøy, Chris! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.