Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kostbar el gitarsom skal vare mange år


Anbefalte innlegg

En god gitar behøver ikke være dyr. Jeg er eier av en Jackson fra '94. Knallgitar. kosta meg 1500 svenske.

Men for å gi et tips, dra deg til en butikk, gjerne mange. Prøvespill så alt som du føler er interessant, uannsett pris innenfor ditt budsjett. Så kan du tenke litt, kanskje kjøre flere runder i butikk der du tester, og så kjøper du akkurat den eksakte gitaren du likte best. Ikke la dem gi deg en fra eske på bakrommet, da kvalitet og spillefølelse kan variere fra gitar til gitar, selv om de er av samme modell.

Dette er hvis du ikke kjenner deg trygg på å handle brukt dog. Vil, som nesten alle andre, anbefale bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig virker det ikke som om du burde kjøpe en såpass dyr gitar. Hvis gitarferdighetene står i stil til kunnskapsnivået ditt rundt gitarer burde du heller finne en ny mexico strat eller en brukt am/mex. No offence

Nå går jeg litt off topic før jeg skal dra meg inn igjen; mener du at man ikke kan være god på gitar når man ikke har kunnskap om gitarer? Blir ikke det blir som å si at man ikke kan være god til å skrive på PC når man ikke vet hvordan komponentene samhandler? Hvis OP vil bruke 10-15 laken på en gitar fordi han har lyst på en god gitar, men ikke har noen spesifikk kunnskap om hva en "god" gitar er, så synes jeg det er veldig greit at man spør noen som forhåpentligvis har kunnskap.

Til trådstarter: Dersom du er opphengt på å kjøpe ny gitar, og Fender, synes jeg at Fender American Stratocaster Deluxe er en veldig god gitar i det prissegmentet du nevner. Du burde imidlertid, som andre skriver, å prøve gitarene du synes er aktuelle, så du er sikker på at du finner en du liker.

Dersom du ikke er avhengig av det jeg skrev ovenfor, er det flere gode muligheter til å kjøpe brukt her på forumet, bla en Ibanez RG2120x på forumet her som burde være et forholdsvis godt kjøp.

Håper du finner det du leter etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg litt off topic før jeg skal dra meg inn igjen; mener du at man ikke kan være god på gitar når man ikke har kunnskap om gitarer? Blir ikke det blir som å si at man ikke kan være god til å skrive på PC når man ikke vet hvordan komponentene samhandler? Hvis OP vil bruke 10-15 laken på en gitar fordi han har lyst på en god gitar, men ikke har noen spesifikk kunnskap om hva en "god" gitar er, så synes jeg det er veldig greit at man spør noen som forhåpentligvis har kunnskap.

Skjønner ikke hvordan du klare å misforstå det jeg skriver. "Hvis gitarferdighetene står i stil til kunnskapsnivået ditt rundt gitarer" skriver jeg. For å bruke din analog så blir det som å si til en som er elendig på data og vil gi ut bok at "Hvis skriveferdighetene dine står i stil til datakunnskapene burde du la være"

Ikke noe å lure på. Du har råd til å kjøpe brukte Custom Shop gitarer.

Da bør du kjøpe enten en Fender CS Stratocaster, eller en Gibson Les Paul R7 eller R8.

Jeg er uenig i at man alltid bør kjøpe det dyreste, hvis man f.eks ikke klarer å høre/kjenne forskjell på den CS Strat og en Mexico Strat så burde man ikke kjøpe en CS bare fordi man har midlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling: Det jeg reagerte på, var det du skrev om at han ikke burde kjøpe seg en så dyr gitar. Det neste tolker jeg som at dersom man ikke er god på gitar, har man ikke noe igjen for å kjøpe en dyr gitar. Det er jeg uenig i.

Hvis jeg feiltolket innlegget ditt, så var ikke det meningen å kverrulere rundt det, jeg ser bare ikke relevansen i forhold til det OP spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at man alltid bør kjøpe det dyreste, hvis man f.eks ikke klarer å høre/kjenne forskjell på den CS Strat og en Mexico Strat så burde man ikke kjøpe en CS bare fordi man har midlene.

Poenget er vel ikke at det er det dyreste, eller om han kjenner forskjell fra den ene gitaren til den andre?

Kjøper han en CS trenger han ikke tenke mer på gitarkjøp på mange år. Og har han råd så hvorfor ikke?

Det er vel ikke nødvendig å begynne med en Squir hvis du har råd til noe bedre?

Hvem bestemmer forresten når han er god nok til "å få lov" til å kjøpe en CS gitar?

Og hvorfor kan du ikke godta den prisrammen trådstarter har satt for innkjøp av gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fender Mex. Knall gitar! Ville ikke bytta den mot noe i verden! Det er ikke alltid at de dyre gitarene er best, men hvis du MÅ bruke 15 laken, så vil jeg anbefale å kjøpe en brukt Fender CS Strat!

For å finne ut hva DU liker, bør du (som sagt), dra i en musikkbutikk å prøve alt som er av interresse (og innenfor ditt budsjett). Det er bare å spørre forhandlerne om hjelp, de lurer deg ikke. De aller fleste av dem har nok mer kunnskap enn mange av oss på gitarnorge uansett :P

Skjønner at du kanskje er redd for å bli lurt når du kjøper brukt, men det er ganske liten sannsylighet for å bli. Du kan jo linke annonsen her, så vi andre kan se på den om det er et godt kjøp, hvis du vil være helt sikker på at du ikke blir lurt. Uansett kjøp brukt! Du kan få gitarer som koster dobbelt så mye når du kjøper brukt enn når du kjøper ny i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel ikke at det er det dyreste, eller om han kjenner forskjell fra den ene gitaren til den andre?

Kjøper han en CS trenger han ikke tenke mer på gitarkjøp på mange år. Og har han råd så hvorfor ikke?

Det er vel ikke nødvendig å begynne med en Squir hvis du har råd til noe bedre?

Hvem bestemmer forresten når han er god nok til "å få lov" til å kjøpe en CS gitar?

Og hvorfor kan du ikke godta den prisrammen trådstarter har satt for innkjøp av gitar?

Hvordan kan du si at det ikke er et poeng om man kjenner og hører forskjell på en gitar til 20 og en gitar til 5 tusen? Det er ingen begrensninger for hvor dyr gitar man kan kjøpe. Blir bare litt irritert hver gang det kommer en ny bruker som vil ha en ny gitar og det blir et slags ekkorom her inne hvor alle skal anbefale Fender CS og Les Paul Rditt og datt. Istedenfor og oppfordre til å finne ut hva man selv liker, så blir man opplært her at de gitarene er best, og sånn er det. Skal du ha en god gitar som varer mange år så kan du ikke ha en rimelig Danelectro eller en Fender mexico, da må du ha Custom Shop.

Ville det ikke vært klokt å spurt TS litt videre om omstendighetene rundt gitarkjøpet, kanskje den beste løsningen ikke er å bruke 20 000 kr på gitar og så har man en Roland Microcube stående hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at argumentet ditt i det ene øyeblikket er at trådstarter ikke kjenner og hører forskjell på en gitar til 5k eller 20k.

Det neste argumentet ditt er at han har så peil at han ved å teste gitarer i butikk skal klare å finne ut hva han virkelig liker.

(det siste strever jeg med å få til, og jeg har prøvd et par gitarer og vet en del om hva jeg liker)

Maks sum som trådstarter nevner er 15k, og han vil ha best mulig kvalitet for pengene.

Hva mener du gir mest gitar for 15k? Klarer du å svare på det uten å moralisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at argumentet ditt i det ene øyeblikket er at trådstarter ikke kjenner og hører forskjell på en gitar til 5k eller 20k.

Det neste argumentet ditt er at han har så peil at han ved å teste gitarer i butikk skal klare å finne ut hva han virkelig liker.

(det siste strever jeg med å få til, og jeg har prøvd et par gitarer og vet en del om hva jeg liker)

Maks sum som trådstarter nevner er 15k, og han vil ha best mulig kvalitet for pengene.

Hva mener du gir mest gitar for 15k? Klarer du å svare på det uten å moralisere?

Jeg forstår ikke hva du mener med "å moralisere"

Jeg har aldri påstått at han ikke kjenner og hører forskjell på de gitarene, mitt argument er at hvis for trådstarter en gitar til 5K gir like god lyd og er like lett å spille på som en til 20K så mener da jeg at man bør kjøpe den rimelige. Jeg mener at for å få den beste gitaren for 15K så bør man nesten blindteste gitarer til man finner en man som ligger godt i hånden og som låter akkurat sånn du vil ha den. Uten og tenke på pris, så velger du den, uavhengig om den er en Standard amerikansk Telecaster eller en Custom Shop. Mange andre innehar et slags objektivistisk syn på gitarverden der en gitar er bedre enn den andre, ofte fordi den er av et stort merke. Synes også det er veldig spesielt at trådstarterer presiserer at han vil han en kostbar gitar. I tittelen virker det som det først og fremst er viktig at gitaren er kostbar, noe som jeg mener er helt feil holdning. Han har åpenbart ikke vært i noen butikker og prøvd da han lurer på om forhandlerne kan prøve å lure han med en billig asiatisk gitar. Men allikavel så vil du at han skal ta kaka og bare kjøpe en Fender Custom Shop, mildt sagt spesielt i mine øyne. Jeg antar at det er konfirmasjonspengene det er snakk om og bruke her, jeg tror at trådstarter vil ha mer igjen for av de pengene gå for noe rimeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ingenting om trådstarter. Hverken om hvor god han er til å spille gitar, eller hva slags amp han har.

Har heller ikke peiling på hvor gammel han er, eller hvor mye penger han har.

Bare svarer konkret på spørsmålet om hva slags gitar jeg mener gir mest kvalitet for pengene i prisklasse opp til 15k.

Fortsatt ganske sikker på at svaret er en Fender CS Strat eller en Gibson LP R7 eller R8.

Med å moralisere mener jeg at du gjør antagelser om trådstarter og legger helt andre ting inn i vurderingene dine enn å svare på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.