Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El-gitar nybegynner


Sinister

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer nå å endelig skaffe meg en el-gitar, da jeg aldri har spilt før. Sett en del på Schecter C-6 White som kommer med og uten Floyd Rose. Litt usikker på om jeg skal gå for FR eller ikke, da jeg har hørt det er vanskelig å stemme, og sette på nye strenger igjen. Men vil høre fra noen her inne som sikkert har noen tanker rundt det! I samme slengen, trenger jeg også tips til en forsterker som er rimelig men bra, til den gitaren. Har sett litt på Marshall DSL5C, men usikker på om jeg skal velge den eller noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nybegynner, vil jeg definitivt anbefale deg å starte med en gitar med fast stol. Som du sier, kan spesielt gitarer med Floyd Rose og tilsvarende tremolosystemer være tricky både å stemme og bytte strenger på hvis man ikke har litt erfaring og en liten anelse om hva man driver med. Man jo enkelt utvide gitarparken senere. Evt. bytte ut hvis man kjenner at man bør ha tremolo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Audun said:

Er du nybegynner, vil jeg definitivt anbefale deg å starte med en gitar med fast stol. Som du sier, kan spesielt gitarer med Floyd Rose og tilsvarende tremolosystemer være tricky både å stemme og bytte strenger på hvis man ikke har litt erfaring og en liten anelse om hva man driver med. Man jo enkelt utvide gitarparken senere. Evt. bytte ut hvis man kjenner at man bør ha tremolo. 

Tilbøyelig til å være enig med Audun.

Et annet punkt er utvikling av følelsen i venstreneven. Jeg begynte med å spille nesten utelukkende på Floyd-gitarer, og overspilte den til de grader. Jeg sliter fortsatt med at jeg ikke har utviklet noen skikkelig vibratoteknikk med venstreneven, siden jeg alltid løste det med overdreven bruk av whammybar.

Men Floyd er skikkelig moro da, det kan jeg ikke nekte for. Og oppsettet lærer du deg fort - Jeg hadde aldri noen problemer med å strenge om eller holde min gitar stemt, og dette var på 90-tallet, før jeg kunne sjekke YouTube eller forum for tips og råd. Men hvis du skaffer deg en gitar med Floyd, sørg for guds skyld for å lære venstrehånden å vibrere strengene litt også. Ta ut armen fra Floyden av og til og spill uten den, slik at du ikke blir avhengig av å ha den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta også med en gitar med Floyd. Kull stress det, lærer jo fort å bytte strengene. 

Jeg brukte egentlig aldri Floyd’en(Edge sikkert) i særlig stor grad. 

Fordelen med en gitar med en skikkelig Floyd er jo at den nærmest aldri blir ustemt, så sånn sett så er det jo et like stort pluss som minus for en nybegynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

personlig er floyd rose (og emg-pickuper) en dealbreaker for meg. og som nybegynner synes jeg at du burde velge noe uten tremolo, da det er forstyrrende og urelevant før du kommer litt opp i nivå. det spørs selvfølgelig hvilken type musikk man sikter seg inn på, men om du er helt fersk, ville jeg ha styrt langt unna både fr og andre tremolo-stoler.

 

i tillegg bør man jo bytte strenger en gang iblant. og min erfaring er at med fr, blir de byttet mye mer sjeldent, da, som du sier, det er vanskeligere å bytte strenger på en fr-gitar. eller, det å bytte er ikke vanskelig, men det å sette den opp skikkelig etter på, er et herk.

 

hadde vært moro å høre hva du går for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synes uten tvil at Epiphone sine gitarer gir mest for pengene og er et fint sted og starte. Og kanskje Ibanez. 

Epiphone Les paul har jeg selv som "live" gitar og den er råbra! Er mange av disse på markedet og du kan være heldig å stikke av med et fint eksemplar for 1500-2000,-. Absolutt mitt beste gitarkjøp noen gang :)

Endret av Soundmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Boss Katana eller Blackstar, litt mer muligheter for en nybegynner å leke seg med. Samtidig god lyd.
Jeg er i ferd med å selge min eneste gitar med Floyd, fordi jeg ikke orker å bytte strenger på den. Har spilt i snart 12-13 år og foretrekker alltid gitarer uten floyd. 

Smak og behag selvsagt, og hva man orker å sette seg inn i. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan "fikse" og sette opp en Epi , så er det greit .Da svært mange av de har forferdelige oppsett fra butikk ( også de fleste brukte) . Kan du ikke gjøre dette selv så vil dette koste en del . Da kan du heller legge i litt ekstra og kjøpe en Gibson SG/LP Studio for 4-5 lapper heller . Det er ikke spesielt inspirerende å spille på en dårlig Kina gitar .

Korea Epi er hakket nedre enn Kina Epi vanligvis . Tsjekkia Epi er en helt annen klasse, men de dukker ikke opp så ofte lenger .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ingen fasit på om du skal velge en gitar med fast bro eller tremolo, selv begynte jeg med fast bro men ser at jeg har mistet mye nyttig erfaring med bruk av tremolo pga dette.

Det jeg derimot vil anbefale på generell basis er å styre unna  de billigste gitarene med Floyd Rose kopi (altså lisensiert Floyd Rose som det kalles) og andre billige tremoloer. Her er det MYE mannsjit!! Hvis du nå ønsker å gå for tremolo av noe slag så bør du opp i pris, hvis ikke så er det lett at du får dårlige greier som gir deg en dårlig start. 

Hvis du har stramt budsjett er det mindre fallhøyde å kjøpe gitar med fast bro. Vanskeligere å føkke opp en fast bro enn en tremolo.

Uansett....Schecter er knall gitarer, og TROR gitaren du omtaler har en Floyd Rose Special, som er kurrant kvalitet. Fikk montert en slik på en Jackson, og den fungerer helt supert:) Hvorfor Schecter ikke får mer «love» er for meg en gåte?

Følg magafølelsen din. Bytte strenger på Floyd blir du vant til etter 2-3 ganger. Kjøper du med Floyd så lærer du spille gitar med Floyd først, og motsatt om du går for fast bro. Ingenting er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall en Schecter Blackjack ATX. Den betalte jeg 3k for en gang i tiden. Den spiller nesten like godt som gitarer jeg eier i 4x prisklassen. Har også hatt en Hellraiser, som var hakket mer balansert og lår fint den og. 

Et annet alternativ er LTD EC1000. Fantastisk gitar det ofte er nulig å gjøre gode deals på. De finnes både med og uten Floyd. Meget allsidig gitar som fikser det meste. Meget høy kvalitet. 

 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen måneder siden en LTD EC1000 for bortimot en slikk og ingenting. Etter litt kjapp TLC ble den bortimot min all-time favorittgitar. Så EC1000 anbefales herfra ihvertfall! Liker den mye bedre enn Epiphone Les Paul Custom Pro-en jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTD EC1000 er helt greie - jeg liker ikke helt halsprofilen på de og "noe med bånda" irriterte meg .

De fleste koster imidlertid på 5-7k på Finn , så like dyre som LP Studio . Da ser jeg ikke vitsen å betale like mye for en Korea LTD som en USA Gibson , men får en de for 2-3k så er det bra kjøp for de som liker de vel å merke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok motsatt erfaring med EC1000. Halsen er passe tynn, men ikke for tynn - store fine jumbo-frets, lav action. Ikke for smal hals heller.
Sammenlignet med de LP Studio jeg har spilt på , samt en SG Faded som jeg solgte nylig så syns jeg at den både spiller og låter bedre. Kvalitetsfølelsen er vesentlig bedre enn SG'en jeg hadde :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.