Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kostbar el gitarsom skal vare mange år


Anbefalte innlegg

God gitar, gitarlyd og god gitarlyd er 101% subjektivt.

- Kjøp det som høres/føles fett ut for deg, prøv dem ut! Gjærne med litt forskjellige forsterkere om du har sjansen.

Utover det er det mest psykologisk:

- Kjøp noe som høres ut som dine forbilder. Er Jimmy Page din favoritt, kjøp en Les Paul. Digger du Ritchie Blackmore kjøpe en strat. Har du en Steve Vai/Joe Satriani fetish; kun Ibanez for deg, etc, osv...

- Kjøp noe som er akseptert av din omgangskrets; Om alle dine venner digger dø-metal så vil ingen synes du er tøff med en Telecaster, men kanskje du vil sjokke dem så gå for en lyserosa tele med perlepickguard!

- Kjøp noe som er dyrt for å føle at du har gjort et offer, en 15000,- kroners gitar kan få deg til å føle deg som en 15000,- kroners gitarist! Første gangen jeg brukte mer en 15k på en gitar så fikk jeg masse inspirasjon til å øve mer.

- Kjøp noe som er billig for å føle at du ikke lar deg lure, er selvstendig og en god gitarist som kan få selv en 1500,- gitar til å synge! Har en gammel billig Strat som jeg elsker, mest fordi jeg føler den er nesten like kul som de dyre jeg har prøvd.

- Ta grunnfag i psykologi

- Ta mastergrad i markedsføring!

Kun min subjektive mening! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den som gir det tilhørighet i den riktige logoklubben sånn at du kan tilbringe de neste par årene med å overbevise deg selv om at du gjorde det riktig valget og henger med de kuleste gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale Mayones Setius. De har gjort alt rett, fra materialvalg til design, deler og handverk. De er kanskje vanskelige å få prøvd sånn helt uten videre da...

Jeg kan også anbefale Ernie Ball Music Man-gitarer. Har eid et par, og også her er kvaliteten høy!

Andre gitarer jeg har prøvd, men aldri eid er Tyler og Suhr. Spillbarheten og kvalitetsfølelsen disse gir er svært bra! Jeg tilbrakte noen timer på Godlyd mens jeg utdannet meg i Stavanger, og begge disse merkene står på framtidig innkjøpsliste, like bak Mayones Legend :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........jeg leter etter en ekte amerikans fender , er litt usikker på at fohandleren http://www.ojmusikk....ts/no/d209.html har ekte fendere?

Bare en liten ting......og dette er på ingen som helst måte ment som kritikk eller råd mot å kjøpe Strat, bare et eksempel på at resultatet fort kan bli feil om man bestemmer seg på forhånd ^_^

Om jeg, den gang jeg var ung og lekker, hadde kjøpt en Stratocaster mest på grunn av andres meninger og/eller Hendrix-mojo, så ville jeg gått på en smell. Gitaren kunne vært så lekker den bare ville og hatt den fineste klangen i by'n, men det ville aldri blitt "drømmedama" av mange grunner. Jeg smacker til switchen og øverste potknott står i veien, brua blir helt feil under høyrehånda, og jeg føler det som om jeg står å haiker pga. den lange, "rette" halsen. 6 stemmeskruer på rekke plager meg også.

Jeg fikk heldigvis låne én en god stund den gang jeg skulle bytte ut første-gitaren, så jeg oppdaget det litt over tid. Det var jo kult som et uvær for en femtenåring å stå med en ekte Strat på scenen....ihvertfall i 1982, men jeg brukte heller den gamle ES-kopien min når ingen så på :D

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting......og dette er på ingen som helst måte ment som kritikk eller råd mot å kjøpe Strat, bare et eksempel på at resultatet fort kan bli feil om man bestemmer seg på forhånd ^_^

Om jeg, den gang jeg var ung og lekker, hadde kjøpt en Stratocaster mest på grunn av andres meninger og/eller Hendrix-mojo, så ville jeg gått på en smell. Gitaren kunne vært så lekker den bare ville og hatt den fineste klangen i by'n, men det ville aldri blitt "drømmedama" av mange grunner. Jeg smacker til switchen og øverste potknott står i veien, brua blir helt feil under høyrehånda, og jeg føler det som om jeg står å haiker pga. den lange, "rette" halsen. 6 stemmeskruer på rekke plager meg også.

Jeg fikk heldigvis låne én en god stund den gang jeg skulle bytte ut første-gitaren, så jeg oppdaget det litt over tid. Det var jo kult som et uvær for en femtenåring å stå med en ekte Strat på scenen....ihvertfall i 1982, men jeg brukte heller den gamle ES-kopien min når ingen så på :D

For å ikke snakke om den jævla midterste pickupen man hele til dæljer til med plekteret!

Hadde heller kjøpt to bra gitarer til 8k hver enn en til 16 :)

Som tidligere nevt er nesten alt over 6-7k veldig gode gitarer og det er somregel merke og slikt som bestemmer prisne vidre herfra. Det er ikke magi å klare lage en god gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.