Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kostbar el gitarsom skal vare mange år


Anbefalte innlegg

De som påstår at gitarer over 6-7k bare koster mer pga navn på headstock og merke. De kan virkelig ta seg en bolle.

Det er flere ting som spiller inn:

- Godt treverk (dyrere).

- Gode materialer (nut, metall, skruer, bånd, ledninger).

- Nøyaktig arbeid.

- Gode = dyre maskiner.

- Evt håndarbeid.

- Pluss en hel del andre greier.

Å påstå at den eneste forskjellen mellom en Gibson til 30K og en Epiphone til 7K, eller en Suhr til 30K og en mex strat til 7K er navnet på headstocken er kanskje noe av det dummeste jeg har hørt denne måneden.

Vell kan man få ufattelig mye gitar til 7K. Ingen tvil om det! Men.. sammenlikne det med en gitar til 30K... Den må du lenger ut på skauen med.

Endret av Kossoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt ny japansk Ibanez før jeg hadde kjøpt ny amerikansk Gibson/Fender. Kom deg ut av "amerricuh is number 1!"-bobla di.

Bobla er ikke amerikansk, det er en gammal tysk bil. Den nye japanske, er det en motorsykkel?

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du kjenner forskjell på en gitar til 18k og en gitar til 30k, Kossoff.

18K og 30K er noe helt annet enn 7K og 30K.

Jeg vil tro det er mindre forskjell mellom 18K og 30K. Forskjellen er der.

Test f.eks en Gibson LP S opp mot en CS variant med samme specs. Jeg kjenner helt klart en forskjell.

Om du mener du ikke kjenner forskjellene, er jo det supert for deg. Mye penger spart.

PS: Pristaket til trådstarter var 15K. Jeg ville anbefalt å finne noe brukt med en langt høyere nypris. Da kan du f.eks se på Fender CS, Gibson CS, Suhr, Tyler, Tom Anderson osv. Er du heldig finner du en hvor du sparer nesten 50% av prisen på å kjøpe brukt. Du sparer deg "innspillingsprosessen" som tar litt tid og du sparer en haug med penger. Vinn-vinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18K og 30K er noe helt annet enn 7K og 30K.

Absolutt. Kan vel kanskje sammen liknes med forskjellene mellom 7k og 15k, som tross alt er pristaket ;) Når det er sagt, er jeg dønn enig med deg i at han burde kjøpte noe brukt til 10-15k som har en høy nypris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Kan vel kanskje sammen liknes med forskjellene mellom 7k og 15k, som tross alt er pristaket ;) Når det er sagt, er jeg dønn enig med deg i at han burde kjøpte noe brukt til 10-15k som har en høy nypris.

Så det siden, og skrev en PS. Noen nevnte både Tom Anderson og Suhr.. Jeg tok det som utgangspunkt :P Litt forhastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller kjøpt to bra gitarer til 8k hver enn en til 16 :)

Ja, det er jeg faktisk enig i. I tillegg har det vært liten fokus på hva utstyret består av ellers. Dersom vi snakker at man har 15k kr til oppgradering fra en Alfwood gitar og en Woodrock 15W transistorforsterker, så mener jeg det er viktig å ikke svi alt kruttet i en dyr gitar. Samme hvor dyr gitar man har, så vil en billig 15W transistorforsterker låte råttent (eller evt nesten OK på lavt volum uten vreng).

Jeg har ikke prøvd den selv, men med min forkjærlighet for fleksibel pickup-switching synes jeg denne er ultra-spennende:

http://www.fender.co...rtno=0139300306

Kan fås for ca 8k kr ny.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Kan vel kanskje sammen liknes med forskjellene mellom 7k og 15k, som tross alt er pristaket ;) Når det er sagt, er jeg dønn enig med deg i at han burde kjøpte noe brukt til 10-15k som har en høy nypris.

Forskjellen mellom 7 og 15k er i de fleste tilfeller enorm. Men noe sier meg at her er det nok om TS kjøper seg en helt grei amerikans standard Strat. Burde vel få den for 5-9k brukt, eller ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom 7 og 15k er i de fleste tilfeller enorm.

La meg høre hvilke forskjeller som er enorme i de fleste tilfeller... Min erfaring fra lle typer produkter er at desto dyrere man havner på prisskalaen, desto mer må man betale for mindre forbedringer. Engelsk: "The law of diminishing returns".

For min del mener jeg at man finner mange fullgode og solide gitarer mellom 5 og 10 kkr, og at man skal vite hva man er ute etter av forbedringer og hva man er villig til å gi for dem når man skal over det prisleiet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg har en grom gitar til deg(gibson les paul standard),meget vellydende,og tynn og god hals(60s),meget pent holdt,og tro meg,jeg lover denne kan gjøre mye annet enn jazz :) ligger noen lyd demoer ute av denne på urørt In august

http://www.finn.no/f...nnkode=34534490

11500 er overpris for en brukt Faded LP Std. Det var det man fikk dem for som nye. Du får en brukt vanlig LP Std for mindre (rundt 10k).

Tillater meg å påpeke dette siden du reklamerer for egne annonser utenfor kjøp/salg-forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11500 er overpris for en brukt Faded LP Std. Det var det man fikk dem for som nye. Du får en brukt vanlig LP Std for mindre (rundt 10k).

Tillater meg å påpeke dette siden du reklamerer for egne annonser utenfor kjøp/salg-forumet

mener bestemt at disse lå på rundt 22 den gangen denne ble kjøpt ,og snik reklamen her er bra for tråd starter,hvis han vil ha seg en god gtr vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har spillt på en del foskjellig og beste gitarene jeg har prøvd er prs men smaken er som baken. anbefaler deg å prøvespille forskjellige modeller

når det gjelder pris så kan gitarer til 10-15000kr klassen falle fra hverandre også det har jeg erfaring med. kremt ltd ec1000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også vært å kjøpt meg prs custom 24 ,men da er vi fort oppe i en helt annen pris klasse,og brukt markedet er heller labert,men min mening er også helt klart at disse gitarene skiller seg ut kvalitets messigt,det er noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.