Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kostbar el gitarsom skal vare mange år


Anbefalte innlegg

mener bestemt at disse lå på rundt 22 den gangen denne ble kjøpt ,og snik reklamen her er bra for tråd starter,hvis han vil ha seg en god gtr vettu :)

Da må du nok sjekke nøyere. Joda, snikreklame er forsåvidt greit hvis det hjelper trådstarter til å få seg en god gitar, men å prøve å lure ham til å betale mer for en brukt gitar enn hva den samme gitaren kostet ny, er vel ikke det beste rådet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg høre hvilke forskjeller som er enorme i de fleste tilfeller... Min erfaring fra lle typer produkter er at desto dyrere man havner på prisskalaen, desto mer må man betale for mindre forbedringer. Engelsk: "The law of diminishing returns".

For min del mener jeg at man finner mange fullgode og solide gitarer mellom 5 og 10 kkr, og at man skal vite hva man er ute etter av forbedringer og hva man er villig til å gi for dem når man skal over det prisleiet.

Jeg foreslår at du leser min post litt lengre oppe. Der står det jo litt ;) .

Kan godt hende jeg er helt på bærtur, men det tror jeg absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok sjekke nøyere. Joda, snikreklame er forsåvidt greit hvis det hjelper trådstarter til å få seg en god gitar, men å prøve å lure ham til å betale mer for en brukt gitar enn hva den samme gitaren kostet ny, er vel ikke det beste rådet?

har akkurat sjekket dette opp nå for å være helt sikker disse gitarene hadde en veil pris på 22670kr

så det er ikke i min hensikt å lure noen nei,det er ikke helt min greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat sjekket dette opp nå for å være helt sikker disse gitarene hadde en veil pris på 22670kr

så det er ikke i min hensikt å lure noen nei,det er ikke helt min greie :)

Det kan godt være at veiledende pris liksom var satt til rundt 22 lapper, men faktum er likevel at de aldri ble solgt for den summen ut fra butikk. Du må gjerne prøve å få nypris for din brukte gitar, men ikke bli overrasket hvis du ikke får solgt.

Så tilbake til topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser her at vi begge har rett,de kjørte disse gitarene ut på kampanjer til rundt 12-13 en stund,den var også på kampanjer til rundt 18,så denne har hoppet opp og ned i pris,men veil prisen var på kr22600

som sagt var den ingen plan om å prøve å lure denne på noen,og nå som jeg har sett at de faktisk til tider gikk for denne prisen,legger jeg meg litt flat,og vipper denne annonsen pent ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat sjekket dette opp nå for å være helt sikker disse gitarene hadde en veil pris på 22670kr

så det er ikke i min hensikt å lure noen nei,det er ikke helt min greie :)

Veiledende pris på Gibson gitarer har ingenting med utsalgspris å gjøre.

Ofte selges de nye for opp til 10.000 kr. under veiledende pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter musikksjangrene du ramser opp kan jeg varmt anbefale Strat med bucker i bridge. Dire Straits er jo litt sånn halvrøff vreng, som etter min mening høres best ut på strat. Men dette må du nesten bestemme deg for når du prøver, umulig å anslå noe uten å prøve. Clean høres etter min mening ikke fryktelig bra ut på Humbuckere. Men det er jo min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger en Gibson Les Paul standard til 15000 kroner. Gitaren er 7 år gammel, og er et fantastisk instrument. Send meg en PM hvis du er interessert.

Bare 1000 kr mer enn nypris for LP Std på 4sound, hvilket kupp!

LP Traditional fåes forøvrig fra 13k i gloss finish, 11k i satin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en pent brukt Suhr Pro S1, S2, S3 eller S4 er et trygt kjøp. Strat type gitar med humbucker i bridge, med god annenhåndsverdi ved evt. videresalg. Også kvalitet på linje med det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du leser min post litt lengre oppe. Der står det jo litt ;) .

Kan godt hende jeg er helt på bærtur, men det tror jeg absolutt ikke.

Ja, jeg så hva du skrev. Bra, det. Mitt svar var jo til en som hevdet at "Forskjellen mellom 7 og 15k er i de fleste tilfeller enorm."

For å ta punktene dine:

  • Treverk: Ja, det brukes sikkert både dyrere tresorter og nøyere utvalgte trestykker. Likevel tror jeg de fleste er enige i at lydsignaturen i en solidbody elgitar kommer mindre fra treverket enn for akustiske instrumenter basert på resonnanskasser og hulrom. En del gitarer har jo en delvis transparent finish også som fremhever treverkets struktur og dette er nok også noe som spiller inn. Vekt er også en annen del av denne kabalen. Men jeg har sett nok gitarer til å synes at dette ikke utgjør enorme forskjeller når man er oppe i prisleiet rundt 7-8 kkr og oppover. Det er mange glimrende gitarer med godt treverk i den prisklassen.
  • Nut, metall, skruer, bånd, ledninger: GuitarFetish tilbyr gitarer med grafittnut til rundt $200, metallet i ekstremt billige no-name gitarer er nok dårlig, men i prisleiet over 7k kr skal det godt gjøres at metallet er av dårlig kvalitet. Man kan kanskje få ting som er noe bedre, men ikke mye. Samme med skruer, bånd og ledninger. Disse tingene koster lite å produsere (du får uansett ikke håndlaget mekanikk i serieproduserte gitarer fra de store produsentene)
  • Nøyaktig arbeid: Her har jeg tro på at det kan ligge forskjeller. Kvalitetskontrollen er sikkert strengere. Det blir mer eksemplarvariasjoner i de rimelige gitarene. Men over 7k er kvalitetskontrollen hos de store produsentene som har et rykte å beskytte ganske så god, og man betaler mye ekstra for garantien om ekstrem nøyaktighet.
  • Gode = dyre maskiner: Nei, dette tror jeg ikke på. Jeg tror man bruker gode maskiner uansett til å bygge opp basisgitaren.
    Men det er klart at enkelte prosesser tar mye tid og kan ikke gjøres på alle gitarer, eksempelvis plek-justering av bånd som gir ekstrem båndnøyaktighet. Jeg er usikker på hvilke gitarer dette brukes på, men mistenker at man skal ganske høyt i pris for å få med disse tidkrevende prosessene i pakka.
  • Håndarbeid: Håndarbeid er slett ikke alltid bedre. Vis snakker uansett ikke Luthier-bygde gitarer i denne prisklassen. Hva tenker du egentlig på som gjøres på en 15k gitar men ikke en 7k gitar her?

Til syvende og sist: Ja, en gitar til 15k vil generelt være en del bedre enn en til 7k, men jeg mener 7-8kkr gitarer er blitt så bra nå at det er vanskelig å hevde at det er enorme forbedringspotensialer, og da finner jeg det vanskelig å tro at en 15kkr gitar er enormt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.