Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger en mixer til hjemme setup


Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til en god og billig mixer jeg kan bruke til opptak av elgitar. Men samtidig klare å bruke min ME-80 og RC-3 loop pedal. Fant ut at jeg måtte ha en slik en hvis jeg skal bruke headsett til pedalene. Da loop pedalen ikke har headphone output. Har også hørt at man kan ødelegge headsettet hvis man kobler den direkte inn på pedal output.

Tenker å ha en slik setup: Gitar-> ME-80-> RC-3-> Mixer-> PC 

Vil dette funke? Er lite kjent innen dette temaet, så tar imot all den hjelpa jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger ikke headsett ved å koble rett i pedalen, men du vil nok ikke få mye lyd heller. Signalet vil antakelig være alt for svakt til å drive et headsett.

Når du sier "opptak", mener du til datamaskin? I så fall støtter jeg @Æljenog foreslår at du kjøper et interface.

Om du likevel veldig gjerne vil ha en miksert er det mange rimelige små miksere som kan brukes som USB-interface for opptak også; f.eks. Behringer sine Xenyx-miksere. De er ikke noe fancy, men de er rimelige og funker bra, og har litt grunnleggende EQ og noen effekter (klang, chorus, etc) som du kan legge på om du trenger det.

Pass i så fall på at du kjøper en med USB-utgang - De finnes både med og uten.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Naigewron said:

Du ødelegger ikke headsett ved å koble rett i pedalen, men du vil nok ikke få mye lyd heller. Signalet vil antakelig være alt for svakt til å drive et headsett.

Når du sier "opptak", mener du til datamaskin? I så fall støtter jeg @Æljenog foreslår at du kjøper et interface.

Om du likevel veldig gjerne vil ha en miksert er det mange rimelige små miksere som kan brukes som USB-interface for opptak også; f.eks. Behringer sine Xenyx-miksere. De er ikke noe fancy, men de er rimelige og funker bra, og har litt grunnleggende EQ og noen effekter (klang, chorus, etc) som du kan legge på om du trenger det.

Pass i så fall på at du kjøper en med USB-utgang - De finnes både med og uten.

Vurderer å kjøpe en slik en: https://m.thomannmusic.no/mackie_profx6v3.htm?gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpvC2JAC31V7n8aEtK1Yx5DIICaRS6aO5sChC0b8qUu3nML7-l20t7kaAisvEALw_wcB

Med opptak så mener jeg å koble til en datamaskin. Til en evt DAW. Tenker å kjøpe mikser da det åpner dører til flere muligheter man kan gjøre. Holde på å starte opp band, så en slik mikse trur jeg hadd gjort susen. 

Ellers takk folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at de fleste slike USB-miksere kun sender et stereospor til datamaskinen din, så du får ikke tatt opp individuelle spor for alle inputene på mikseren. Hvis du vil ha 10 spor i DAW fra en 10-spors mikser må du betraktelig opp i pris (type femsifret og oppover).

Dette er grunnen til at slike miksere ikke er så veldig mye mer attraktive enn et standard interface for de fleste som skal spille inn musikk. Et interface vil tilby det samme antallet spor i DAWen som antall inputs, mens en mikser ikke gjør det.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Maksym Naumenko skrev:

Den ser fin ut den, men la merke til at den ikke hadde HI-Z funksjon. Er dette en must for å ta opp gitar?

Aner ikke. Jeg har et eldre Presonus Audiobox VSL22 og et eldre Focusrite iTrack Solo. Begge funker veldig fint til gitaropptak og andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Maksym Naumenko said:

Usikker på hva jeg trenger faktisk. Når er det man har behov for preamp og line in? Tanken var å finne en boks som kan ta inputs fra gitar, bass og kanskje 2 mikrofoner. Som jeg lett kan bruke med mine effekt pedaler, har headphones output og samtidig ha støtte for flstudio. 

Jeg er ikke ekspert, men det er stort sett slik:

Line-in er for "line level" signaler, som f.eks. fra et keyboard.

ignalet fra en gitar er "instrument level", som er mye lavere, og har også høy impedans (forkortet "Hi-Z"). Slike signaler behøver litt hjelp for å få nok signalstyrke til å spilles inn på et komfortabelt nivå. Her kan du enten bruke en DI-boks (helst aktiv), som har som eneste oppgave å ta et svakt, og gjerne høy-impedans (Hi-Z), signal og konvertere det til line level.

Hi-Z-innganger i et interface benytter preampen i inngangen til å øke signalstyrken på instrumentsignalet. Hvis du plugger et gitarsignal i en vanlig line-in risikerer du å måtte øke volumet kraftig inne i DAWen din for å få et akseptabelt volum på innspillingen, og det gjør også at du øker nivået på all bakgrunnsstøyen som ble spilt inn samtidig. Ikke optimalt.

Boss-brettet ditt har nok mulighet til å pushe ut et mye kraftigere signal enn et vanlig gitarsignal, og antakelig også med lavere impedans, men det er likevel ikke sikkert den leverer nok signalstyrke til å plugge rett i en linjeinngang.

Behringer-interfacet som @Audun linket er nok et veldig fint alternativ for en lav pris hvis du trenger fire inputs der alle kan enten benyttes til mikrofoner eller gitarsignaler. Alle fire inputs har mic-preamps og kan settes i Hi-Z modus, og etter hva jeg har hørt og lest så er Behringer-interfacene helt kurant på kvalitet, og stort sett uslåelige på pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.