Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av kostbar el gitarsom skal vare mange år


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har spillt gitar in noen år nå på en billig alfwood V gitar til ca 1500 kr. den var fin den bortsett fra fomen som var ille å sitte med!

i det siste har han begynt å bli litt sur og detter bokstaveligtalt fra hveandre så nå har jeg tenkt å kjøpe inn en skikkelig elektrisk gitar. til en budget rundt 10000-15000 kr. jeg har sett litt på denne siden http://www.ojmusikk.no/contents/no/d209.html fender gitarer.

har tengt å kjøpe NY gitar, hvor mye gitaren koster er ikke så viktig fordi denne gitaren som jeg har tengt å kjøpe skal holde i mange år. og da er kvalitet alfa og omega,

har noen av dere noen tips?

tilslutt hvordan musikk jeg spiller:

Hovedsaklig Hard Rock- classic rock slik som Zeppelin , AC - DC og dire straits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ABOSLUTT anbefale deg og kjøpe brukt. Bruktmarkedet er veldig tregt og du får som regel veldig mye for pengene. Jeg selger en strøken Fender 52RI Telecaster til 50% av nypris, det er jo ran. Når du ier Zeppelin, AC/SC og Dire Straits tenker jeg på enten en HSS Strat eller en Les Paul. Men, som alle kommer til å fortelle deg, dra i butikken og prøv gitarer. Prøv å oppfør deg likegyldig til merke og pris, hvis du finner en knall Fender Mexico så kjøp nå den istedenfor å svi av det dobbelte kun for merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Greener nevner ovenfor (mye bra fra deg i det siste :huh:

Så trenger du ikke å smelle av 10-15k på en gitar for at den skal vare i mange år og låte bra.

Nå vet jeg ikke hvilken amp du har, men det kan jo være en ide å ha et mindre budsjett på selve gitaren så bruke litt mer i forsterker og effekt delen, da dette former lyden din like mye som gitaren i seg selv..

Når det er sagt så kommer du lang vei med en 5-7k som greener sier her, det som er viktig at gitaren passer nettopp deg å dine hender, den skal være perfekt å spille på, låte og se ut akkurat slik DU vil.

Ja så klart det frister med en dyr gitaren, men ofte vil man ha mer en hva man egentlig trenger.

jeg kunne selv ønsket å hatt en gitar til 20k, men må jeg gi det for å få en gitar som er deilig å spille på, låter godt å varer i mange år? nei :P

Du kan jo skjekke ut det meste av fender forøvrig da dette er hva du har tenkt deg, en standar, deluxe osv vil kunne vare i 50-60 år uten problemer, om du holder den i god form, med å behandle den riktig (smøre halsen osv)

Forøvrig får du mye mer gitar for pengene dine brukt.. samt de aller fleste liker brukte gitarer bedre da disse har normal slitasje på hals å lignende, samt pickups forandrer lyden gjennom årene, så en gammel gitar kan låte anderledes en samme gitaren ny (men dette tar en god del år..)

Om du skal bruke såppas med penger å har lyst på en telecaster så kan du jo se på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33933550

Her får du tross alt en custom shop til under 20k ;)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg kjøpt en Gibson Les Paul. Den er jo limt sammen så lite sannsynlig at den detter fra hverandre. I tillegg har de jo en veldig fin og respektert logo, de ser veldig kule ut og ikke minst veldig mange kjente og ekstremt kule folk som har spilt og spiller Les Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ett skanse spill å kjøpe brukt , man får også mest sannsynlig ikke prøvd gitaren , å kjøpe brukt er en skjanse jeg nødig vil ta

Hvis du bor langt ute på bygda ja kanskje. Men det er absolutt ikke et sjansespill. Hvis du kjøper en Fender Am Stratocaster er den en knall gitar selvom den er 10 år gammel også. Det gjelder alle gode kvalitetsmerker, i tillegg kan du få kvalitetsgitarer sfor 50% av nypris. Og jeg skal love deg at lyd og kvalitetsmessig er de verdt mer enn 50%.

fått mye tips her, men hvordan vet man at det er en EKTE gitar man kjøper og ikke en fake asiatisk ¨dette fra hverandre`` gitar ?

Forstår ikke spørsmålet ditt, hvis du skal kjøpe en ny gitar så kjøp fra en nogenlunde kjent forhandler feks 4sound, riff, myhrbraathen, sound1 osv osv. Du blir ikke lurt av forhandlere.

For å være ærlig virker det ikke som om du burde kjøpe en såpass dyr gitar. Hvis gitarferdighetene står i stil til kunnskapsnivået ditt rundt gitarer burde du heller finne en ny mexico strat eller en brukt am/mex. No offence

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.