Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx II


Anbefalte innlegg

Axe-Edit er real-time, eller så godt som (noen ms delay). Endrer du noe på PCn, så endres det på Axen samtidig. Er enig at det er stress å redigere patcher direkte på Axen, men det funker greit nok hvis du absolutt må. Jeg bare plugger i macen min, og redigerer. Hender også jeg redigerer litt midt i en låt på øving, og det går overraskende kjapt.

For min del er Axe-FX gull, siden jeg vil ha noe som bare virker uten noe stress. Alt er enkelt å sette opp, og MIDIbrettet er veldig ryddig og tydelig. Jeg definerer alle låtene i settet, og lager alle lydene som jeg trenger pr. låt. Det funker utrolig bra.

Det viktigste for meg er at det er minst mulig surr med tanke på effektbehovet jeg har, slik at jeg kan konsentrere meg om å spille musikk. Gir egentlig litt faen i om det er rør eller ikke, eller om den låter bedre enn en Marshall, Mesa osv. Den funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går inn i kategorien en gitarist som spiller mye, altså mer enn å spille på hobbybasis.

Jeg tror det er veldig greit å ha en type unit som Axe-FX hvis en skal jobbe med musikk (likevel kan man fint jobbe med musikk uten). Hvis jeg skal spille med noen metall-karer en fredag, blueskonsert på en lørdag og jazze litt på søndagen, så vil jeg i Axe-burken ha ampsimuleringer som låter knall. Dette kan jeg sikkert også gjøre med Boogie Mark IV-en min, men den er litt tung å bære på, og jeg tror faktisk Axe kan gjøre flere typer lyder enn Marken min. Hvis jeg også skrur lyden min i et bra kabinett (altså en bra, flat monitor), vil jeg også få den samme lyden på en scene. Jeg tror også lydmannen på denne scenen vil elske meg.

En annen ting som også er litt kult er at hvis jeg vil spille akk.gitar, mandolin eller steelgitar, så kan jeg lage egne presets for det. En siste ting som også er litt greit: den er sikkert lettere å få med på trikken! ;)

PS: jeg har ingen Axe for øyeblikket, men jeg har prøvd en nok til å kunne uttale meg litt. Og til de gangene jeg savner lyden av en røramp, kommer jeg alltid til å ha en gammel Fender eller Boogie i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng jeg syns man bør ta hensyn til er det en eller annen kar her nevnte i starten: man har muligheten til å få 'lyd slik den høres ut på cd'er' rett ut av pa'en på øvingsrommet. En herlig god gammel modda jcm 800 eller whatever vil jo uansett totalt høres annerledes ut på ei plate enn live, og jeg tror det er litt her mange faller for axe-fx og lignende. Ordentlig justerbar hi-fi lyd rett fra gitaren, akkurat dét er jo i prinsippet noe nytt som kommer med det digitale i dag. Alle plater med herlige vintageforsterkere som gir smørlyd går jo gjennom massiv behandling før det gis ut uansett, så da må man nesten velge hva man vil diskutere, live eller studio osv..

Og i bandsammenheng med en slik kontroll er det nok bra mye lettere å få bra lyd enn med to 100 wattere på full guffe, til tross for at det jo er det som er det feteste med å være gitarist..

Vet ikke om jeg klarte å formidle det riktig, men mine to sents hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Noe så kjedelig som konserter som låter akkurat som på CD!!!

Da er antakelig all lyd fra scenen behanda av diverse program og maskiner før det går ut til publikum.

Hvor mye lyden fra scenen blir retta på, og hvor mye lyd som blir lagt til, er heller ikke godt å vite.

Takke meg til konsertlyd som er litt rufsete og avviker fra CD inspillinger både spillemessig og lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at et band som spiller live ikke skal høres ut som de gjør på skive, ihvertfal ikke rockeband. Det er to forskjellige verdner, med mulighet til å tolke låtene litt annerledes.

Bruker man en del effekter som kan være vanskelig å gjenskape live, men som er essensielle for låta, så er enheter som Axe-FX gull. Det betyr ikke at det må låte identisk som på plate, men det kan gjøre konserten litt enkere for deg. Jeg har personlig gått fra å tråkke på pedaler hvert 10 sekund til to-tre ganger i låta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det komme, at den slik diskusjon skulle starte. Og jeg visste akkurat hvem som kom til å være imot Axen, før jeg så innleggene.. ;)

Det er veldig subjektivt hva man liker.

Har en følelse av at mange uttaler seg veldig negativt om digitale produkter uten å ha prøvd dem en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at denne kan ha noe for seg for dem som spiller litt variert og nyere type lydbilde er det vel ingen tvil om.

Sikkert en kjekk sak i coverbandsammenheng oxo.

Har prøvd min del av moduler og har for lengst funnet ut at jeg klarer meg med en enkel forsterker med noen stompbokser forran. Ingen Axe på meg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nødig ta noe parti her, da tråden er underholdning på fint nivå.

Likevel. Dette med å tilnærme seg lyden så mye som mulig, og at det skal låte annerledes live enn på CD. Skyver bort det med smak og sjangerbestemte trekk. Artistene selv bruker enten eller, noen har en rigg for USA og en for Europa med de samme ampene, effektene og mulig kablene er det samme for alt jeg vet. Andre låner amper der de spiller og godtar å spille på noe som ikke er identisk med det de spilte inn plata med. Greit nok, det er i så tilfellet artistens valg. Jeg tror ikke noen av de ville sagt "nei, dette låter for likt studioplata, vi må grumse til lyden. Legg på en sentrifuge på hele greia!" - har kanskje skjedd allerede... :D

Dog! Skal et band spille inn en plate er det veldig tidsbesparende å bruke en slik dings. Av og til er det ønskelig å gå tilbake til en låt og gjøre noen endringer, da er det mye lettere å trykke inn et nummer og ha lyden klar enn å sitte og lytte etter hva som låter nærmest. Jeg tror de fleste er enige i at en slik boks har sine gode sider. Jeg tror også de aller fleste som kunne tenkt seg en gjerne vil ha noe annet i bakhånd, just in case.

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt!

Fristet til å si meg litt ening. Ta f.eks Alive dvd'en til Meshuggah, den har en lyd som er helt umenneskelig ren og klar, samtidig som den har et trøkk som ikke likner noenting, tenk bare å se det live med det trykket og den klarheten.. Det er noe jeg selv mener taler veldig for bruk av digital teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet at jeg spiller i coverband, hadde en Axe vært veldig interessant om den ikke hadde vært sykt dyr. Men da hadde man uansett måtte hatt noe som står i stil ifht. lytting på scenen. Det koster faktisk fort en god amp og mer til det også.... For ikke å snakke om hvor mye tid man hadde brukt på å gjenskape forskjellige lyder..... Nei, jeg tror jeg fortsetter å gjøre ting på min måte. Det er på en måte lite nok integritet som det er.!

Edit: Dessuten synes jeg det er mye morsommer å bruke forskjellige gitarer til å nærme meg det som er utgangspunktet! (Selv om det aldri blir helt likt. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.