Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx II


Anbefalte innlegg

Eg har aldri likt nokon røyramp betre enn Axe-FX.

Oisann, banna eg i kyrkja no? :o

Nei da, du sa bare det som er riktig å si i den menigheten du tilhører.

Der er en 85% etterlikning av en røramp bedre en "the real thing".

Kanskje Axe Fx II, som Cliff sier er 100%, ligner så mye på en røramp at du ikke liker'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, du sa bare det som er riktig å si i den menigheten du tilhører.

Der er en 85% etterlikning av en røramp bedre en "the real thing".

Kanskje Axe Fx II, som Cliff sier er 100%, ligner så mye på en røramp at du ikke liker'n?

Siden det ikke er en sånn "liker-knapp" her, så sier jeg bare amen og +1 og alt det dærre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har testa mange røramper, altså "the real deal", det som Axe prøver å etterligne. Jeg vet ikke om det er tryggest å la være, men jeg har aldri fått sjangsen til det. Når jeg får muligheten så skal jeg garantere deg 100% at jeg skal teste den så mye det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd en axe-fx davidsen, eller synes du det er tryggest å la være slik som Gunnarpåmo?

Det er ikke snakk om hva som er tryggest, men om hva som gir noen mening å prøve av nye digitale duppedingser.

1. Den er altfor dyr.

2. Jeg syns ikke at digitale duppedingser låter bra, og jeg har ikke tenkt å kjøpe alt nytt som kommer for å finne ut det samme hver gang.

3. Jeg har ikke noe praktisk bruksområde der en Axe Fx vil fungere bedre for meg enn en amp, men forstår de som har nytte av den til opptak.

4. At alt nytt er det beste og at det ikke kan bli bedre og mer praktisk, har jeg hørt i mange år.

Likevel syns jeg ikke det er noe som slår min gamle JTM50 inn i Pinstripekassa fra '66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, du sa bare det som er riktig å si i den menigheten du tilhører.

Der er en 85% etterlikning av en røramp bedre en "the real thing".

Kanskje Axe Fx II, som Cliff sier er 100%, ligner så mye på en røramp at du ikke liker'n?

Greia er at eg bryr meg eigentleg lite om kva den etterliknar. Eg liker berre lydane eg kan få betre enn alt anna eg har prøvd. For ikkje å snakka om alle effektane, og kor praktisk den er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å tro at rørforsterkere ikke vil bli tilnærmet 100% modellert i nærmeste fremtid er naivt å tro.

Jeg påstår verken at AxeFX 1 eller 2 er 100% der, men det er forskjell på å se en forskjell på ett oscilloskop, og det at øret faktisk hører forskjell.

Det er ikke noe "magi" med en rørforsterker, det er rett og slett elektroteknikk hele veien. Hvordan rør, kondensatorer og spoler oppfører seg opp imot hverandre. Utgangstrafo og kabinett er også en stor del av lydfargingen. Om Fractal Audio nå har fått til noe banebrytende, står igjen å se. Jeg er iallefall kjempefornøyd med Ultraen min, og kommer nok ikke til å handle AxeFX 2 med det første. Ampmodellene i AxeFX 1.gen og RedWirez kabinett holder i lange baner.

Så er det noe med "Amp-in-the-room" følelsen da. Noen liker den, noen foretrekker lyden av en oppmikka amp. Det er ærlig talt det som er den største forskjellen. Jeg ble aldri tilfredstilt av "amp-in-the-room", og higet alltid etter noe som låt sånn som "på platene". Dette har jeg funnet i AxeFX, noe som jeg personlig er storfornøyd med.

Modellering har kommet langt, veldig langt. Axe FX har ingen reele konkurrenter til dags dato, og det blir spennende å se om det er noe som kan utkonkurrere Standard og Ultra i de nærmeste månedene/årene. Personlig synes jeg det var milevis mellom både 11Rack og Pod HD, og opp til AxeFX, både med tanke på hva som var med (15 modeller i 11R, 16 modeller i HD500, og hele 70 modeller i AxeFX) samt at AxeFX har med mye mer effekter, EQ'er og annet snacks, og ikke for å snakke om de mange routingmulighetene.

Modellering har kommet inn i studioet mitt for å bli. Om jeg eventuelt kjøper meg en amp igjen, må det bli for enkelhetens skyld, eller for sjarmen sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa Axe II i formiddag og der er som Cliff sier. Den gruser Standard og Ultra og faktisk også alle ampene den moddelerer. Alle modellene låter mer ekte enn forsterkerne de moddelerer. F.eks. SLO 100 modellen låter faktisk mye bedre enn SLO100 toppen min, og responsen på Plexi moddellen er bedre enn på noen Plexi jeg har prøvd noen gang og faktisk mye bedre enn alle Gunnarpåmo sine også. Når jeg skrur inn klassisk EVH lyd låter det faktisk bedre enn VH1! I kid you not!

THIS THING IS THE BEST SINCE SLICED BREAD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke det Axe-Fx greiene, hvis det ikke er noe rør eller noe i elektronikken i den, vil det ikke da være ganske enkelt å porte softwaren som er i Axe-FX slik at man kan kjøre det på en PC med lydkort osv?

Enn å betale 15k for en metallboks med noen mikroprosessorer og printkort og en helvetes dyr software?

Vil tro det er MYE mer kraft i en Mac Pro enn det er i den rack-uniten til Fractal, så det er jo ikke det det står på?

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe-PC vart det aldri noko av.

Tenkte muligens ikke på en støtte fra Fractal, men noen med litt over gjennomsnittet programmerings-skills burde klare å hente ut softwaren å kjøre det på en PC. Syntes det er sjukt at en software skal koste så mye, for komponentene i Axe-FX kan ikke koste mer enn 1000-2000kr. Det kommer sikkert til å skje etterhvert, men mens enda folk kjøper Axe-FX så kan jo Fractal tjene seg feite på å selge modelleringssoftware til 13k stk. sålenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.