Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx II


Anbefalte innlegg

Kult, tipper de er ganske så sjeldne.

Han nevnte at det var en "sweet spot" i de som var ganske vanskelig å finne, men at de da låt veldig bra (og beviset finnes jo på eldre King`s X plater)

Ikke verre enn at de dukker på på ebay av og til for 3-400 USD...

Jeg skjønner forsåvidt hva Ty mener, hvis man gir på litt på den parametriske eq'en på 1.6 kHz og skrur opp multifilteret så får man en spesiell tone jeg ikke har hørt fra noen annen amp. Men jeg har aldri klart å få bassen så klar og tight som Ty. "Sweet spot" på L5'en er imo egentlig med cleankanalen og mastervolum på full guffe og den innbygde kompressoren innkoblet, gir en øredøvende høy superclean lyd med masse trøkk og "mat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verre enn at de dukker på på ebay av og til for 3-400 USD...

Jeg skjønner forsåvidt hva Ty mener, hvis man gir på litt på den parametriske eq'en på 1.6 kHz og skrur opp multifilteret så får man en spesiell tone jeg ikke har hørt fra noen annen amp. Men jeg har aldri klart å få bassen så klar og tight som Ty. "Sweet spot" på L5'en er imo egentlig med cleankanalen og mastervolum på full guffe og den innbygde kompressoren innkoblet, gir en øredøvende høy superclean lyd med masse trøkk og "mat".

Fender Elite EQ`n hadde vel litt med det å gjøre og.

Han måtte jo reskape den da han begynnte å bruke Zion isteden rundt Dogman tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha, nok en Axe tråd som ender opp med "har du prøvd en", bla bla bla.........

Meningen var vel å snakke om Axe Standard/ultra og II, ikke om modellering i seg seg er interessant. Men mens vi venter på at de første die-hards'a får seg en Axe II for vi vel fortsette.....

Selv om jeg ikke var veldig imponert over den jeg prøvde vil jeg fortsatt gjerne ha meg en Axe, seff en II nå som Standard/Ultra suger hvalfitte. Men jeg har overhodet ikke bruk for en så jeg har litt kjøpsvegring. Jeg er også litt negativ til Cliff/Fractial og det er jo et problem med sånne enmannsgreier. Hvis personen oppfører seg kiipt går det rett på produktene/firma. Det vet alle som kjenner til de gamle Mike Fuller historiene.

Men det må da snart være noe YT klips av Ultra vs. Deux?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det FUNKER, som i at det er mulig. Jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å bruke PC-høyttalere på den, tho. De er ikke akkurat flate i responsen...

Men med litt global-EQ justering kan det godt hende du hadde fått det også til å låte relativt bra.

Du kan ærlig talt koble den til det meste.

Hva er "normal" bruk da? Bruke den som en vanlig topp? Eller til stereoanlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "normal" bruk da? Bruke den som en vanlig topp? Eller til stereoanlegget?

AXE`n er som en hvilken som helst annen multieffekt, du kobler til det du måtte ha tilgjenelig:

PC`n, PA, Studio monitorer,headphones, stereoanlegget, gitar amp osv.

Til hjemmebruk er vel Studio monitorer det mest "normale"

Altså intet magisk med denne boksen, ut over prisen og at den er litt flinkere enn de andre boksene.. (pr i dag :-)

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes ikke rørbytter og vedlikehold som oppdatering av røramper? Mener å huske at det ble stor oppstandelse når en viss type rør gikk ut av produksjon - NOS rør var det eneste som dugde. Har dette endret seg eller har de begynt å produsere eldre typer rør igjen?

Det er helt klart en interessekonflikt her, noen har gitar som hobby, andre spiller gitar. Skal ikke påstå noe som helst om hva som egner seg best for noen. Jeg er likevel rimelig sikker på at en Axe-FX hadde vært fint for min egen del, da jeg mye heller vil spille enn å skru lyd. Selv om potensialet til Axe-FX sikkert ikke blir utnyttet før man tar seg tid til å skru, så tror jeg patcher som andre har laget vil låte bedre enn en amp som er ikke er innstilt på godtone.

Nuvel, kanskje hadde det klart seg med en Standard, eller Ultra, men når det finnes noe heftigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er likevel rimelig sikker på at en Axe-FX hadde vært fint for min egen del, da jeg mye heller vil spille enn å skru lyd.

Jeg har hatt diverse programerbare "amper", amper og effektprosessorer - Rocktron Chameleon, Johnson Millenium, Digitech GSP1101, MesaBoogie TriAxis, samt noen andre. Jeg ble lei av å "programere" og rote rundt i menyer og undermenyer med hundrevis av valg/parametre for hver enkelt effekt. Har rett og slett funnet ut at jeg spiller og koser meg mer med en vanlig amp der jeg plugger inn og har noen få kontroller i front. Og av den grunn kommer jeg nok ikke til å kjøpe Axe - selv om den helt sikkert låter kuler og krutt. Men heldigvis er folk forskjellige og vil ha forskjellige ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert mulig å tilbringe mye tid for å få alt "korrekt", på samme måte som det er mulig å være Eric Johnson angående det aller meste. Likevel, jeg tror det er tidsbesparende å bruke en patch noen andre har laget, selv om de spiller med alt annet enn ditt utstyr. På samme måte som Tech21 hadde "fasit" for hvordan man skulle låte som Metallica og andre. Har fått tilbud om å prøve en Axe-FX, jeg er faktisk litt skeptisk, ene og alene fordi jeg ikke vil ha for lyst på en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axe FX er sikkert imponerende greier til å være emulering, men så mange innstillinger på et så begrenset brukerinterface? Jeg har jo ikke prøvd en, så det er mulig jeg tar feil her. Ser at de har software for pc også, men den er vel av typen, lag settings på pc, så overføre til enhet?

Uansett har jeg en mistanke om at jeg bare ville funnet en god Marshall eller Fenderish lyd, slengt på noe delay/reverb, compressor/OD og nøyd meg med det. Noe som antageligvis tilsier at jeg ikke er den rette til å handle en slik enhet :D

Jeg har jo både GuitarRig og Amplitube på pc'en, men der også blir det veldig lite eksperimentelle oppsett ser jeg :D

Når det er sagt, så sjekket jeg faktisk en hel del klipp på youtube o.l. i går av Axe Fx, og det låter jo stort sett veldig bra? Men, jeg synes kanskje det mangler noe "spank" på semiclean/clean Marshall og Fender aktig lyd? De fremstår som litt "matt" sammenlignet med en forsterker liksom, men det er mulig dette bare er noe jeg innbiller meg. Jeg mener også å høre den digitale forvrengningen som oppstår på alt som skal modulere f.eks Twin-Reverb o.l. Den "shimmeringen" i top'en på mange Fender amp'er fremstår som litt "kantete" liksom.

Uhmm, ja altså, det er ikke så enkelt å forklare dette, og jeg har jo vel og merke aldri prøvd en Axe Fx selv, er slett ingen ekspert på forsterkere, eller en særlig avansert gitarist, men det er nå litt mitt inntrykk så langt. Men uansett, det låter jo bedre enn alle (relativt rimelige) mod-produkter jeg har prøvd selv. Det kan jeg jo konstantere utfra demoer på nettet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.