Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx II


Anbefalte innlegg

Software er forsåvidt noe du betaler bra for også da, iallefall bra "proff" software (ref. CAD, Adobe osv + DAW's av forskjellig type i fullversjon). Hvis akseffeks er mye bedre enn guitarrig som de sier, så kan man kanskje regne med en del tusen for et slikt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte muligens ikke på en støtte fra Fractal, men noen med litt over gjennomsnittet programmerings-skills burde klare å hente ut softwaren å kjøre det på en PC. Syntes det er sjukt at en software skal koste så mye, for komponentene i Axe-FX kan ikke koste mer enn 1000-2000kr. Det kommer sikkert til å skje etterhvert, men mens enda folk kjøper Axe-FX så kan jo Fractal tjene seg feite på å selge modelleringssoftware til 13k stk. sålenge ;)

PC'en din ville nok klart å kjøre koden... med latency. Det finnes ikke noen kraftigere DSP enn TigerSHARC, som står i Axe-FX ultra og standard, og som det er 2 av i 2'ern.

Ja, den er basert på gammel teknologi, men en PC ville aldri klart å kjøre koden, og få like lav latency og støy som Axe-FX boksen har. Axe-FX boksen har AD/DA Convertere av høyeste kvalitet, gullkontakter, også videre. En DSP og en CPU er ganske forskjellige i måten de er bygd opp på.

Det kommer nok ingen Axe-PC med årene eller, vil jeg tro, mye pga. piratkopierings-problemer. Om det i det hele tatt skal komme, kommer det nok med ett PCMCIA kort, USB, Thunderbolt e.l. og all prosesseringen vil bli gjort i den boksen, og ikke på PC'en i seg selv.

Edit : Basstom : Guitar Rig er ganske dårlig, tro det eller ei. Det kan ikke måle seg med POD HD eller Eleven Rack en gang. (Med tanke på ampmodeller)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit : Basstom : Guitar Rig er ganske dårlig, tro det eller ei. Det kan ikke måle seg med POD HD eller Eleven Rack en gang. (Med tanke på ampmodeller)

Nå er siste release av GR over to og et halvt år gammel da, så det er kanskje ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne gått an, men det er jo relativt lite funksjonabelt da.... Litt av poenget med Axe-FX er jo litt at du skal klare å ta opp godlyd hjemme i studioet, og klare å ta med deg samme lyden ut på gigs, uten høy scenestøy, oppmikkingsproblemer, uønsket feedback, støy osv.

Dessuten, så er det jo kun én fyr som sitter å skriver algorytmer, designer printkort, layout osv. helt selv da. Han vil nok kun prioritere de største markedsgruppene.

Edit : Nei, det er sant det aph, kan hende de har sluttet å lage slike programmer pga. piratkopiering kanskje?...

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke det Axe-Fx greiene, hvis det ikke er noe rør eller noe i elektronikken i den, vil det ikke da være ganske enkelt å porte softwaren som er i Axe-FX slik at man kan kjøre det på en PC med lydkort osv?

Enn å betale 15k for en metallboks med noen mikroprosessorer og printkort og en helvetes dyr software?

Vil tro det er MYE mer kraft i en Mac Pro enn det er i den rack-uniten til Fractal, så det er jo ikke det det står på?

Folk betaler også 15k for ei trekasse med en trafo og noen vakuumrør. Spiller ingen rolle hva delene koster, hvis dingsen leverer det folk forventer så kan man ta seg betalt deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC'en din ville nok klart å kjøre koden... med latency. Det finnes ikke noen kraftigere DSP enn TigerSHARC, som står i Axe-FX ultra og standard, og som det er 2 av i 2'ern.

Ja, den er basert på gammel teknologi, men en PC ville aldri klart å kjøre koden, og få like lav latency og støy som Axe-FX boksen har. Axe-FX boksen har AD/DA Convertere av høyeste kvalitet, gullkontakter, også videre. En DSP og en CPU er ganske forskjellige i måten de er bygd opp på.

Det kommer nok ingen Axe-PC med årene eller, vil jeg tro, mye pga. piratkopierings-problemer. Om det i det hele tatt skal komme, kommer det nok med ett PCMCIA kort, USB, Thunderbolt e.l. og all prosesseringen vil bli gjort i den boksen, og ikke på PC'en i seg selv.

Edit : Basstom : Guitar Rig er ganske dårlig, tro det eller ei. Det kan ikke måle seg med POD HD eller Eleven Rack en gang. (Med tanke på ampmodeller)

Tenkte såklart å ha en ekstern enhet med korrekte prosessorer, og kjøre det gjennom en lynrask BUS som f.eks den nye Thunderbolt, men ja, for å få alt dette til å klaffe så vil det neppe se lyset med mindre Fractal releaser noe offisielt.

No pun intended :P

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

komponentene i Axe-FX kan ikke koste mer enn 1000-2000kr.

hver dsp koster 200$

og så kan du plusse på resten av komponentene, 7+ år med utvikling og innovasjon

ingenting annet kommer i nærheten, så boksen kunne lett kostet 5000$ og likevel vært mer enn verdt det

Proffesjonell utstyr koster penger

2200$ = grisebillig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å tro at rørforsterkere ikke vil bli tilnærmet 100% modellert i nærmeste fremtid er naivt å tro.

Akkurat denne setninga ble sagt av folk for 10+ år siden også:P

Jeg kunne godt ha tenkt meg en Axe til hjemmebruk. Får vurdere å plukke opp en Ultra eller noe om de nå kommer på billigsalg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om hva som er tryggest, men om hva som gir noen mening å prøve av nye digitale duppedingser.

1. Den er altfor dyr.

2. Jeg syns ikke at digitale duppedingser låter bra, og jeg har ikke tenkt å kjøpe alt nytt som kommer for å finne ut det samme hver gang.

3. Jeg har ikke noe praktisk bruksområde der en Axe Fx vil fungere bedre for meg enn en amp, men forstår de som har nytte av den til opptak.

4. At alt nytt er det beste og at det ikke kan bli bedre og mer praktisk, har jeg hørt i mange år.

Likevel syns jeg ikke det er noe som slår min gamle JTM50 inn i Pinstripekassa fra '66.

Du synnes ikke digitale saker låter bra, men har du prøvd en Axe enda ettersom du så ofte kommeterer tråder som omhandler den?

Spiller du bra og har en grei gitar vil du få en Axe FX til å låte bra, gjør du ikke det er det ikke boksen sin feil tør jeg påstå.

Synnes ikke den er for dyr, faktisk mener jeg etter å ha eid div hi-end Eventide, Lexicon og tc at effektdelen i Ultraen alene er verdt prisen..

Er nok hovedsakelig gitarister med et annet lydideal enn deg som er "Axe folk" jeg bryr meg mer om å finne "min" lyd enn om den perfekt reproduserer en gylden årgang av en JTM 50.

Jeg har hatt min siden 2007 og er mer fornøyd med den enn noensinne og for meg er den bedre enn noen røramp jeg har eid (..mange :D ) Live er den mer praktisk da lydmannen faktisk kan skru lyd istedenfor og bekjempe et PA annlegg for gitar (som jo mange klassiske gitarannlegg faktisk er) som står og overdøver alt og alle.

Er det forresten noen som vet hvilken amp i Axe`n Ty Tabor i King`s X bruker? Han bruker den som en ikke-programmerbar preamp og er kunn på enn amp hele tiden (skrur ned gitarvolumet på cleandeler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synnes ikke digitale saker låter bra, men har du prøvd en Axe enda ettersom du så ofte kommeterer tråder som omhandler den?

Det kan ha noe med at dette var det jeg regnet med skulle skje sist jeg var inne i diskusjonen,

mens du og andre hevdet at Den Gode Cliff skulle fortsette med gratis oppgraderinger til Axen dere hadde.

Edit: Dessuten låter JTM50'n fortsatt 100% også etter at Axe Fx II kommer ut.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med at dette var det jeg regnet med skulle skje sist jeg var inne i diskusjonen,

mens du og andre hevdet at Den Gode Cliff skulle fortsette med gratis oppgraderinger til Axen dere hadde.

Edit: Dessuten låter JTM50'n fortsatt 100% også etter at Axe Fx II kommer ut.

Gjorde siste gratis update`n på Axe`n min i går jeg, så jeg klager ikke :)

Axe FX`n min låter også akurat slik jeg vil og liker også etter Axe FX II kommer.

Akurat som du er fornøyd med lyden fra en boks fra 66`er jeg fornøyd med lyden fra en boks fra 2000tallet.

Cliff aktiviserer ikke en dings i den første Axe`n som gjør at den låter dårligere etter at 2`ern kommer (håper jeg :D )

Marshall kommer da tilfeldigvis med nye modeller de og, -og noen liker de tilogmed.

Har du prøvd en Axe FX??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver dsp koster 200$

og så kan du plusse på resten av komponentene, 7+ år med utvikling og innovasjon

ingenting annet kommer i nærheten, så boksen kunne lett kostet 5000$ og likevel vært mer enn verdt det

Proffesjonell utstyr koster penger

2200$ = grisebillig

En prosessor koster ca 20-40 kr å produsere. Man kan ikke sammenlikne prisene med hva en forbruker må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med at dette var det jeg regnet med skulle skje sist jeg var inne i diskusjonen,

mens du og andre hevdet at Den Gode Cliff skulle fortsette med gratis oppgraderinger til Axen dere hadde.

Edit: Dessuten låter JTM50'n fortsatt 100% også etter at Axe Fx II kommer ut.

Cliff har kommet med Gratis oppdateringer siden version 1.

Cliff har sagt i en stund nå at Ultraen nærmer seg maxkapasitet, men han skjønte ikke hvordan han kunne gjøre den bedre, da det ikke fantes noen kjappere DSP på markedet en stund. Han hadde derimot algorytmer som var mye mer nøyaktige enn de han hadde laget til Ultra/Standard.

Dermed var cliff nødt til å lage ny hardware, for å få plass til sine nye innovasjoner. Den bruker 2 av de prosessorene som ultra og standard har, der den ene tar seg KUN av ampmodelling, og den andre tar kun effekter.

Det er også mange ganger mer minne og slikt, som har blitt billigere siden 2007, og han får også mer plass til framtidige (gratis) oppdateringer.

Han har også uttalt at det siste av minne som er igjen på standard og ultra vil brukes til noen få nye ampmodeller i fremtiden.

Så nei, han har ikke HELT avsluttet gratis oppgraderinger for standard og ultra, men han har rett og slett ikke mulighet for å oppgradere noe mer, derfor må det ny hardware til.

Edit : Ja castor, det er jævlig rart at cliff chase helt alene har klart å utkonkurrere en hel bransje, men det er vel som de sier "the proof is in the pudding". Og han har pudding så det holder. Det kan kanskje ha noe med at fyren ikke har hatt ferie på 5 år, og har ett brennende ønske om å gjøre gitarmodelling bedre.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.