Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bestandig, ifølge mange som har en kopi.

Og i hvert fall mye bedre i forhold til prisen.

Sånn er det alltid. Mennesker vil bestandig forsvare sin investering, og mene at det de har er like bra som andre tilsvarende produkter.

Materialisme er vel ordet. Ikke alle kjøper seg en gitar til 30.000 fordi de trenger det. Men noen liker å fremheve seg, og noen tar seg råd til det fordi det er en interesse og en hobby.

Hvem er det virkelig som trenger en Mercedes, når en Toyota til den halve prisen gjør akkurat samme jobben, skulle vi tro på statistikken så gjør Toyotaen jobben til og med bedre. Vel... Det er noen som vil fremheve seg, og noen har bare en interesse for bil som hobby.

Til trådstarter; Du behøver ikke å prøve å fremheve deg selv ved å kalle eiere av vanlige Gibson gitarer korksniffere: Det blir bare for dumt. Sorry, men det er sant. En Gibson Les Paul Standard er ikke akkurat noe man forbinder med "korksniffing" blant miljøet. Når man begynner å nærme seg gitarer i 50k klassen, gjerne da flere, så kan man begynne å tenke i den retning... Men uansett - hva er vel galt med det? En lidenskap er en lidenskap.

Søstra mi har brukt flere hundre tusen på hest, utstyr til hest, og alt mulig greier som jeg aldri fatter og begripper meg på. Helt hinnsides i min verden, å bruke opp mot 100k på en henger som man fester til bilen for at hesten skal stå i... I et spesielt design.. Med spesielt materiale... Tullete. Men.. Det er nå en hobby, en lidenskap, og da kan jeg ikke snakke nedlatende om det selv om jeg ikke fatter og begriper det.

Jeg synes det er kjempeflott at du er fornøyd med din Epiphone. Det finnes gode Epi's og dårlige Gibson's. Men det finnes også dårlige Epi's og gode Gibson's.

Sjansen for å få en særdeles god Epi er det nok ikke like stor sjanse for som hvis du kjøper en Gibson LP Standard. På lik linje som at sjansen er større for at en får en virkelig god gitar hvis man kjøper en Gibson Historic fremfor en Standard. Men, igjen, det finnes Standard'er som er på full høyde med Historics også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig fasinerende at vi i det hele tatt får kjøpt noe her i Norge (som ikke er produsert her) til under 20 laken. Tenk bare på alle kostnadene som kommer til: Råvarer høstes -> Fraktes til fabrikk/lager -> Råvarer bearbeides -> Sendes sikkert til en ny plass for å bli satt sammen -> Fraktes til Norge -> Moms -> Inn i gitarforetning (lønn ansatte, leie av lokale ++) -> Moms -> Forbruker

Du har et moms-ledd for mye... ;-) Bare for å pirke. For detaljistforretningen er det bare differansen mellom inngående og utgående MVA som går til staten. I prinsippet betales MVA kun en gang for en vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt usikker på hvordan det der virket, men hadde heller ikke forundret meg om moms måtte betales to ganger. :P

Uansett så tenker jeg på gitarer som et stykke håndverk, brukskunst om du vil. I motsetning til f.eks. radiostyrte biler (som jeg drev med som yngre), hvor det i all hovedsak er plast, plast, plast, litt metall i selve motoren og i drivverket, og utelukkende produsert i Asia! Dette er også en hobby som Borge snakker om, og det er snakk om vanvittige summer med tanke på hva du får ut (i mine øyne). Hvis du legger 20 laken i en gitar og en forsterker av rimelig kvalitet har du det "hele" livet, mens de samme pengene i radiostyrte biler er "brukt" opp i løpet av noen år. Så som en hobby vil jeg ikke si at gitar er så dyrt.

Endret av Erdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, en bekjent nevnte her forleden at naboen hadde kjøpt seg sykkel til 30000,- og ristet på hodet. Jeg påpekte at "den karen elsker å sykle så hvorfor ikke, jeg elsker å spille gitar og kjøpte en gitar til 20000. Og du bruker fritida di på å fiske og har kjøpt deg båt til 40000." :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Borge.....

Med korksniffere mener jeg ikke den generelle Gibson eier.

MEN jeg mener de der ute som hevder at alt annet enn det dyreste er crap, og ubrukelig.

Jeg har selv en Fender til nesten 20 000 og det er en nydelig gitar, så i så måte er jeg skyldig, men det er ikke sånn at jeg mener en Squier til 2 000 er ubruklig.

Det er holdningen på mange forum rundt omkring hvor folk blir "dissa" for å ha "billige", "kopier" og andre "mindreverdige" gitarer, og en blir stempla som amatør eller uvitende. DET er essensen i den subtile "korksniffer provokasjonen" og jeg legger til at det ikke er spesielt ille her. Selv om det er eksisterende.

Kjenner jo at dette ble en engasjerende tråd....he he.

Godt vi har egene meninger...

Husker spesielt på starten av 80 tallet hvor det ble solgt mange Japan Squier/Fendere og hvor dårlige de tilsynelatende var (i alle fall ble det sagt) , se hvor mye de går for blandt kjennere nå om dagen.

Jeg er helt enig i påstander om bedre/dårligere kvalitet, kvalitet i forhold til betalte kroner osv osv.

Takker for en artig duskusjon....mange gode innlegg ..

@ Castor.......

Tenk hvor mye mer utstyr vi kan kjøpe om vi kun drikker Cola fra Rimi, og sparer differansen opp til 7/11....good point Castor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen klager også på at alt er så dyrt,

og av en eller annen grunn klages det mest på at Gibson gitarer koster for mye.

Min påstand er er at gitarer aldri har vært så billig som nå, og at det også gjelder Gibson.

Men mest for pengene får man sikkert med de billigste gitarene.

Noen av dem inneholder alle deler en gitar skal ha til mindre enn prisen av en Gibson pickup.

Forøvrig er jeg eier av to Epiphone gitarer og tre Gibson gitarer,

og syns begge deler er helt greit, men ikke sammeliknbart.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å diskutere Epiphone vs Gibson er som å diskutere AK vs M16, Mercedes vs BMW eller Metallica vs Megadeth... Blir aldri en avgjørelse alle liker, ganske enkelt fordi det handler om årgang, kvalitetskontroll og alt annet.. Men uansett, skrive noen av mine erfaringer..

JEG har større tro på Epiphone enn Gibson, har en Goth Explorer som er alldeles perfekt, både i lyd og spillbarhet.

Har vel egentlig prøvd det aller meste av gitar av interesse. For ikke lenge siden prøvde jeg en Gibson Zakk Wylde, den med natural finish. Noe av det værste jeg har vært borti!

Den var unødvendig tung, dårlige frets (de stakk opp og var spisse på endene)og strengene var veldig langt over necken. Det som var mest skuffende var å se hvor dårlig den var bygd da, neck jointen var fryktelig dårlig! Kunne sitte å plukke av trebiter da det var et opperom på 4-5 mm mellom neck og kropp. Sjekket opp dette mot de 2 andre som hang i butikken og de hadde samme problemer.

Det skal da være sagt at ikke alt av Gibson da er dårlig, har prøvd en del som var fantastiske å spille på! En av de beste gitarene jeg har sålangt prøvd er en Gibson Goth, i serien som kom med slank hals og EMG. Veldig lett, glatt og fin hals og utrolig rå lyd. Synd den ikke var Explorer formet, da hadde jeg kjøpt den på flekken:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Borge.....

Med korksniffere mener jeg ikke den generelle Gibson eier.

MEN jeg mener de der ute som hevder at alt annet enn det dyreste er crap, og ubrukelig.

Jeg har selv en Fender til nesten 20 000 og det er en nydelig gitar, så i så måte er jeg skyldig, men det er ikke sånn at jeg mener en Squier til 2 000 er ubruklig.

Det er holdningen på mange forum rundt omkring hvor folk blir "dissa" for å ha "billige", "kopier" og andre "mindreverdige" gitarer, og en blir stempla som amatør eller uvitende. DET er essensen i den subtile "korksniffer provokasjonen" og jeg legger til at det ikke er spesielt ille her. Selv om det er eksisterende.

Kjenner jo at dette ble en engasjerende tråd....he he.

Godt vi har egene meninger...

Husker spesielt på starten av 80 tallet hvor det ble solgt mange Japan Squier/Fendere og hvor dårlige de tilsynelatende var (i alle fall ble det sagt) , se hvor mye de går for blandt kjennere nå om dagen.

Jeg er helt enig i påstander om bedre/dårligere kvalitet, kvalitet i forhold til betalte kroner osv osv.

Takker for en artig duskusjon....mange gode innlegg ..

@ Castor.......

Tenk hvor mye mer utstyr vi kan kjøpe om vi kun drikker Cola fra Rimi, og sparer differansen opp til 7/11....good point Castor..

tenk hvor mye mer utstyr man kan kjøpe om man drikker vann fra springen i stedenfor cola.

lurer vel egentlig på hvor mye cola castor drikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at det at en gitar kan få frets som lugger her i Norge om vinteren, ikke er et tegn på kvalitetssvikt. Det er noe man rett og slett må regne med på en gitar som ankommer landet, uansett om den er ny eller femti år gammel. Det er jo bare å fjerne en gang, så kommer det aldri mer igjen.

Edit- cola, tja, vil anta et forbruk på ca 10 liter i året. Maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig prøvd det aller meste av gitar av interesse. For ikke lenge siden prøvde jeg en Gibson Zakk Wylde, den med natural finish. Noe av det værste jeg har vært borti!

Den var unødvendig tung, dårlige frets (de stakk opp og var spisse på endene)og strengene var veldig langt over necken. Det som var mest skuffende var å se hvor dårlig den var bygd da, neck jointen var fryktelig dårlig! Kunne sitte å plukke av trebiter da det var et opperom på 4-5 mm mellom neck og kropp. Sjekket opp dette mot de 2 andre som hang i butikken og de hadde samme problemer.

Det der høres faktisk såpass utrolig ut at jeg har vansker med å tro det. Hvilken sjappe har 3 Zakk Wylde gitarer hengende? Hvis man kan sitte og plukke trebiter av en gitar har det skjedd noe som gjør at den ikke burde vært til salgs i det hele tatt. Hvis det også var slik på to andre, ville jeg sagt: Ligg langt unna Zakk Wylde signaturene, og kjøp heller en skikkelig Les Paul. Har ikke vært borti noen som har de problemene du nevner, og jeg har faktisk vært borti noen.... (Men ikke Zakk Wylde-signaturen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å diskutere Epiphone vs Gibson er som å diskutere AK vs M16, Mercedes vs BMW eller Metallica vs Megadeth.

Nei, det blir mer som å sammenligne Skoda med VW av den enkle grunn at Mercedes og BMW opererer i samme prissegment, det gjør ikke Epiphone og Gibson.

Den var unødvendig tung, dårlige frets (de stakk opp og var spisse på endene)og strengene var veldig langt over necken. Det som var mest skuffende var å se hvor dårlig den var bygd da, neck jointen var fryktelig dårlig! Kunne sitte å plukke av trebiter da det var et opperom på 4-5 mm mellom neck og kropp. Sjekket opp dette mot de 2 andre som hang i butikken og de hadde samme problemer.

Som Castor sier er ikke "luggende" bånd uvanlig her i landet. Strengehøyden har heller absolutt ingenting med byggekvalitet å gjøre.

Her er det nok heller betjeningen i butikken som har gjort en rævva jobb med å sette opp gitaren. Strengehøyde er uansett et spørsmål om preferanse, det samme er vekten.

Den neck jointen høres ikke bra ut, men jeg har til dags dato aldri sett noe tilsvarende på noen Gibsons jeg har prøvd.

Nå er jo ikke BFG serien til Gibson den som går for å ha høyest kvalitet heller. Disse gitarene skal jo være litt slitte.

Edit: enig med Audun over her. Går ut ifra det var en Les Paul ZW BFG, altså "kjipingvarianten" av signaturmodellen hans tongue.gif

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.