Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

Berre for å setja det på spissen, så er det jo heilt nyttelaust å prøva å stemma i B med 9-42. Dersom ein har t.d. 13-54, vil ein faktisk få ein gitar som det går ann å spela på, vanvittig meir definert tone. Eg ser ikkje noko grunn til at det skulle vera betre å bruka 9-42 i B enn 13-54.

No er det vel kanskje meir merkbart dersom ein bruker skikkeleg mykje vreng då. Men merkbart er det uansett, og skiladen er STOR.

Å spille på 9-42 nedstemt til B hadde vel nesten blitt som å spille på spaghetti. Det sier jo nesten seg selv :rolleyes:

For the record, så bruker jeg 10-46, Ernie Ball regular slinky, og har gjort det i alle år. Syntes de passer meg best samme hva slags sjanger jeg spiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha lest tråden kan jeg ikke la være.

Det virker som noen tror at 009 strenger vil kunne låte bedre enn f.eks 011-050 strenger etc.. Jeg har bare en ting å si: "hallo!?"

Gå hjem og gjør leksa di. :)

Synes selv at 52-10 strengesett er rart å spille på, særlig med sweeping og solospill. 11-50 funker helt glimrende IMO. Akkurat passe tykkelse og klang.

Etter å ha lest innlegget ditt kan jeg ikke la være.

Du må jo være dum som ikke hører at du bare får en rundere og mindre detaljert lyd.

ToreFagerheim: Selvfølgelig må du ha tykkere strenger om du skal stemme gitaren veldig lavt. Bruker selv .054 i B. Har stemt den ned i Ab også men da er den litt spagetti igjen. .013-.054 vil de fleste kalle tynne strenger til B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen som dere skriver da gitt! ^_^ Bytta inn 0.12 strengene til 0.10. Er ikke heeeelt fornøyd.. Gitaren var like god å spille på, men tonen ble mye feitere enn jeg er vant med.

Nye strenger, ny polert gitar, god forsterker, og min fra nå av største kjærlighet - min gamle Tube Screamer! Jess!

Dere gjør en fabelaktig jobb folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToreFagerheim: Selvfølgelig må du ha tykkere strenger om du skal stemme gitaren veldig lavt. Bruker selv .054 i B. Har stemt den ned i Ab også men da er den litt spagetti igjen. .013-.054 vil de fleste kalle tynne strenger til B.

Ja, og det er akkurat det som er poenget mitt. Sjølvsagt må du ha strenger som er strame nok når du skal stemma i E og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar med 0.10-strenger spiller seg mye mer enn en gitar med 0.12. Men om du lærer deg å spille en gitar med 0.12 vil du få mye er tone igjen for det. Dette er selvsagt noe som tar tid.

Tonen i gitaren er noe som jeg forøvrig synes er mye viktigere enn "fart".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.12? du synes ikke det er litt drøyt? Det er jo basstrenger.

Jeg synes det er trist at mange mener det er et faktum at tykkere strenger gir bedre lyd.

Enda verre er det at mange nybegynnere biter på dette tullet og tror man må ha tykke strenger for å få god lyd og at bare pingler spiller på .009.

Fart har ingenting med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller i med 0.11 på strat, lp og tele pga ulike grunner;

tone, stemming, feeling og attack.

Ettersom jeg slår relativt hardt på strengene, stemt i Eb, tuner av og til ned i D, er

0.11 den tykkelsen som holder gitaren 'tight' samt lar meg bende med god kontroll.

Det en skal huske på, er at en evt overgang til ny tykkelse kan gjøre halsen rimelig

kranglete, så en justering kan være nødvendig.

Jeg har bedre feeling med 0.11 pga jeg faktisk kjenner jeg trykker ned på noe (strengene) ^_^ . Det har alltid irritert meg med .9

eller 0.10, føles ut som garn.

Jeg synes det er trist at mange mener det er et faktum at tykkere strenger gir bedre lyd.

Enda verre er det at mange nybegynnere biter på dette tullet og tror man må ha tykke strenger for å få god lyd og at bare pingler spiller på .009]

Det er sant, tykkere strenger gir def ikke bedre lyd, men for noen i gitte stilarter kan det gjøre det som skal til for å få det lille extra.

Jeg utaler meg ikke for hva nybegynnere skal gjøre, men om det som er relatert til tråden. Om nybegynnere skulle følge disse tipsene, blir det nok litt

større fingersår og mer tålmodighet som kreves :)

Tykkere strenger gir meg også mer attack, røsker litt mer, more response.

og hey! tonen blir bedre, men tweak av amp er nødvendig for å kle de nye klærne.

En liten ting til, its all about individual preference!

..og tone er en god gammaldags mix av fingre, amp, gitar og strenger.

amen

Endret av domis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri spelt på 009 på mine eigne gitarar. Byrja med 012, spelte lenge på 010, og no spelar eg for det meste på 011. Nett no har eg 011 flats på ESen, og eit sett 010 som eg fann liggjande på PRSen. Litt artig å gå ned ein størrelse, så eg trur kanskje eg held fram med det. Men då har eg elleve sett med 011 som eg ikkje treng. :S Min konklusjon er at strengetjukkelsen har mest med kva ein likar å gjere, men og litt med lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, tror det er mange unge folk her, så jeg skal komme med en forbeholdning til mitt tidligere svar.

Hvis du spiller metal eller punk med masse gain og distortion, så holder 10-46 lenge med vanlig stemming (A440), men selv der vil jeg påstå at 09-42 blir for tynt.

Hvis man spiller rock, jazz, fusion, blues etc. og bruker gain og overdrive/distortion med måte, så VIL tjukkere strenger låte bedre. Å påstå noe annet blir feil, rett og slett. Det betyr ikke at Allan Holdsworth ikke har en bra lyd når han spiller på 08-strenger, det er ikke poenget.

Som sagt, gikk selv nylig fra 10-46 til 11-50, og forskjellen var meget merkbar. Har hørt fra flere at fra 11-50 og opp, så blir forskjellene noe mindre - men har ikke testet dette selv.

Hvis man er ung/nybegynner, eller bare spiller litt sånn "på hobbybasis" så er 10-46 plenty selvfølgelig.

Endret av Rock'n'Rolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hva slags lyd du liker som folk har sagt ørten ganger. Liker du en rundere og fyldigere lyd, så ja, da får du bedre lyd med tykke strenger. Hvis ikke, nei. Å si det er feil er som å si at alle som liker strater tar feil. Og det er jo helt idiotisk. Alle må få ha sin egen mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rock'n'Rolf sier at 09-42 blir for tynt. Til hva? Og hvorfor?

Har prøvd å provosere litt i denne tråden for å få noen til å tenke. Det er klart at enhver forandring i alt som har noe med lydrekken å gjøre, fra spiller til høyttaler, påvirker lyden. Tykkere strenger vil gjøre noe med tonen. Andre kabler vil (hevder noen) gjøre noe med tonen. MEN! Du kan duplikere et hvilket som helst opplegg, eller spille på det samme uten å klare å kopiere lyden. Det er derfor tonen sitter i fingrene. Eller rettere sagt, gitaristen er en avgjørende variabel for resultatet. Da spiller det veldig liten rolle hvor stor forskjell en annen amp eller streng vil gi. Til syvende og sist er det du som spiller som enten gjør det beste ut av oppsettet eller ikke.

Hvis jeg tar feil synes jeg det er rart at så mange gitarister har bra utstyr og låter ræv... Selv om de bruker tykke strenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøsj på deg.

Selvsagt er det slik at hvis man har dyrt utstyr som er trendy akkurat nå, så låter det konge. Slik er det med den saken. Det er noe alle vet.

Skulle det mot all formodning låte beverfis likevel, er det noe feil med innstillingene, intonasjon eller noe annet.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.