Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rock'n'Rolf sier at 09-42 blir for tynt. Til hva? Og hvorfor?

Har prøvd å provosere litt i denne tråden for å få noen til å tenke. Det er klart at enhver forandring i alt som har noe med lydrekken å gjøre, fra spiller til høyttaler, påvirker lyden. Tykkere strenger vil gjøre noe med tonen. Andre kabler vil (hevder noen) gjøre noe med tonen. MEN! Du kan duplikere et hvilket som helst opplegg, eller spille på det samme uten å klare å kopiere lyden. Det er derfor tonen sitter i fingrene. Eller rettere sagt, gitaristen er en avgjørende variabel for resultatet. Da spiller det veldig liten rolle hvor stor forskjell en annen amp eller streng vil gi. Til syvende og sist er det du som spiller som enten gjør det beste ut av oppsettet eller ikke.

Hvis jeg tar feil synes jeg det er rart at så mange gitarister har bra utstyr og låter ræv... Selv om de bruker tykke strenger...

Du/folk må klare å skille skarpt mellom utstyret og gitaristen. Denne tråden var ment å drøfte effekten på lyden som en funksjon av strengetykkelse. GITT at ALT annet holdes KONSTANT. I ALT ligger også fingertuppene til gitaristen. At du ikke helt har dette inne er det eneste provoserende. Et oppsett (gitar, forsterker, plekter, osv) har sin "tone" helt adskilt av gitarist som så skulle benytte det, det er betydningen av strenger i dette oppsettet som er temaet.

Merker du ingen effekt av å ha forskjellig tykkelse så post det, har du ingen erfaring med det så ok, men kommer man med det !"#&"&¤ "det sitter i fingrene" kan man poste et sted der fingrene hører hjemme etter et sittende toalettbesøk (for oss menn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rimelig arrogant å komme drassende med en spesifisering av hva tråden skal handle om på side fire, særlig når du ikke er trådstarter. Vil du definere hva en tråd skal handle om, bør du lage din egen, og med slike retningslinjer du legger opp til bør du kanskje finne et annet forum.

Spissfindige definisjoner om hva skal diskuteres, kriterier som mer minner om en begrensningsdel i en akademisk oppgave hører etter min mening ikke hjemme i et uformelt diskusjonsforum. Foretrekker du humanistisk eller kvantitativ tilnærming, forresten?

Et skarpt skille mellom musiker og utstyr er så langt unna hvordan jeg opplever det å spille på et instrument at det er vanskelig å fatte hvordan du tenker deg at slikt skal være noen verdi. En dyktig utøver tilpasser seg instrumentet, dets styrker og svakheter.

Så modent å dra inn personhets på slutten av innlegget. Hva du gjør med fingrene dine der neden under toalettbesøk trenger jeg dessuten ikke noe informasjon om. Vi får bare håpe du har glede av det.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, tror det er mange unge folk her, så jeg skal komme med en forbeholdning til mitt tidligere svar.

Hvis du spiller metal eller punk med masse gain og distortion, så holder 10-46 lenge med vanlig stemming (A440), men selv der vil jeg påstå at 09-42 blir for tynt.

Hvis man spiller rock, jazz, fusion, blues etc. og bruker gain og overdrive/distortion med måte, så VIL tjukkere strenger låte bedre. Å påstå noe annet blir feil, rett og slett. Det betyr ikke at Allan Holdsworth ikke har en bra lyd når han spiller på 08-strenger, det er ikke poenget.

Som sagt, gikk selv nylig fra 10-46 til 11-50, og forskjellen var meget merkbar. Har hørt fra flere at fra 11-50 og opp, så blir forskjellene noe mindre - men har ikke testet dette selv.

Hvis man er ung/nybegynner, eller bare spiller litt sånn "på hobbybasis" så er 10-46 plenty selvfølgelig.

Makan til nedlatende tone. Det er bare unge folk, nybegynnere og hobygitarister som er uenige med deg?

Ifølge deg vil det alltid høres "bedre" ut (selv om hva som er bedre selvfølgelig er 100% opp til den enkelte, trodde jeg) hvis man går opp i strengetykkelse. Alan Holdsworth har en "bra lyd," men utifra logikken din hadde den altså vært bedre hvis han byttet til .011. Du får ta en telefon til Alan Holdsworth og tipse ham om dette, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er ung/nybegynner, eller bare spiller litt sånn "på hobbybasis" så er 10-46 plenty selvfølgelig.

Så du er ikke pro før du spiller på 11'er-strenger og opp?

Jeg visste ikke at man kunne måle evnenivå med strengetykkelse...

Får litt sånne "jeg er smartere enn dere fordi jeg er eldre" vibber av deg. Siste jeg fikk det av var Norsk-læreren på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

easy now folkens :unsure:

Personal preference, noen har gode grunner til å bruke tykke strenger, og noen gode grunner til å

bruke tynne strenger. Basert på feel, tunings & sound.

Tror neppe det finnes et fasitsvar her :)

Nettop. Så enkelt er det. Blir bare så innihelvetes frustrert når det er noen som ikke skjønner det =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du/folk må klare å skille skarpt mellom utstyret og gitaristen. Denne tråden var ment å drøfte effekten på lyden som en funksjon av strengetykkelse. GITT at ALT annet holdes KONSTANT. I ALT ligger også fingertuppene til gitaristen. At du ikke helt har dette inne er det eneste provoserende. Et oppsett (gitar, forsterker, plekter, osv) har sin "tone" helt adskilt av gitarist som så skulle benytte det, det er betydningen av strenger i dette oppsettet som er temaet.

Merker du ingen effekt av å ha forskjellig tykkelse så post det, har du ingen erfaring med det så ok, men kommer man med det !"#&"&¤ "det sitter i fingrene" kan man poste et sted der fingrene hører hjemme etter et sittende toalettbesøk (for oss menn).

Skriver jo klart og tydelig at enhver forandring i oppsett vil endre tonen. Det innbefatter også strengetykkelse. Men om du vil låte som "Wikket", og du vil at andre skal høre når "Wikket" spiller etter et par toner, så er det ikke et genuint oppsett som er løsningen. "Wow! Hør på den da! Han bruker en D-streng som er custom made! Litt tykkere, og det kan du høre ass! Der har du gutten som spiller med tone!"

Har du vurdert at det er spenningen i strengen som er like mye ansvarlig som tykkelsen? Er du klar over at det finnes ulike teknikker for å lage strenger, rund kjerne kontra sekskantet, ulike legeringer i kjerne og alt spunnet rundt. Tykkelsen på vindingene rundt, tykkelse på kjernen. Alt spiller inn på spenningen i strengen. Noe man merker godt om man spiller på Floyd Rose og endrer type strenger (men holder seg til samme tykkelse) - tremoloen vil trenge en justering. Finnes trolig flere variabler også. Jeg synes "tykkere strenger låter bedre" er like vanntett som å si at en tykkere gitar vil låte bedre, uansett treverk. Under visse betingelser ja, men ikke som fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert derfor det finnes så mange strengetyper i forskjellige tykkelser.

Sliter med å få testet ut alle :lol:

Har prøvd en del i det siste. Skal bytte fra DR til GHS snart, får se hvordan de er.

Men noen strenger har en tendens til å sterilisere tonen. Føler at Elixir gjør det på en måte.. Selv om jeg syns det er ganske behagelig å spille på og at de er veldig "spente"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver jo klart og tydelig at enhver forandring i oppsett vil endre tonen. Det innbefatter også strengetykkelse. Men om du vil låte som "Wikket", og du vil at andre skal høre når "Wikket" spiller etter et par toner, så er det ikke et genuint oppsett som er løsningen. "Wow! Hør på den da! Han bruker en D-streng som er custom made! Litt tykkere, og det kan du høre ass! Der har du gutten som spiller med tone!"

Har du vurdert at det er spenningen i strengen som er like mye ansvarlig som tykkelsen? Er du klar over at det finnes ulike teknikker for å lage strenger, rund kjerne kontra sekskantet, ulike legeringer i kjerne og alt spunnet rundt. Tykkelsen på vindingene rundt, tykkelse på kjernen. Alt spiller inn på spenningen i strengen. Noe man merker godt om man spiller på Floyd Rose og endrer type strenger (men holder seg til samme tykkelse) - tremoloen vil trenge en justering. Finnes trolig flere variabler også. Jeg synes "tykkere strenger låter bedre" er like vanntett som å si at en tykkere gitar vil låte bedre, uansett treverk. Under visse betingelser ja, men ikke som fasit.

1) Bra, men tror folk flest innser at man ikke høres identisk ut som en artist ved å kopiere utstyret. Forøvrig er spørsmålet hva som skjer dersom nn skifter strengetykkelse, ikke hvilken tykkelse en bestemt person skal bruke for å lyde likt som nn.

2) Ja, jeg er fult klar over saken, har nok av universitetsfysikk litt at svingninger i en streng er ikke noe hokus pokus for meg.

3) Nå vil jeg påstå at flere folk her har muligheten til å bytte ut strenger og vurdere lydendringer, enn å sammenlikne to gitarer som er identiske foruten i tykkelse.

4) Ingen her er ute etter en fasit, men dersom nok folk yttrer sitt inntryk oppdager man kanskje at det er en viss trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du/folk må klare å skille skarpt mellom utstyret og gitaristen. Denne tråden var ment å drøfte effekten på lyden som en funksjon av strengetykkelse. GITT at ALT annet holdes KONSTANT. I ALT ligger også fingertuppene til gitaristen. At du ikke helt har dette inne er det eneste provoserende. Et oppsett (gitar, forsterker, plekter, osv) har sin "tone" helt adskilt av gitarist som så skulle benytte det, det er betydningen av strenger i dette oppsettet som er temaet.

Merker du ingen effekt av å ha forskjellig tykkelse så post det, har du ingen erfaring med det så ok, men kommer man med det !"#&"&¤ "det sitter i fingrene" kan man poste et sted der fingrene hører hjemme etter et sittende toalettbesøk (for oss menn).

Herlig svar!! :D

Selv så blir jeg provosert av tåketale, så derfor ble innlegget mitt litt polemisk..

En fyr spurte om fetere strenger generelt gir bedre tone, og da er svaret definitivt: JA!

Så begynner noen å snakke om Brian May som spiller på 08. strenger, så da må jo tykke strenger være unødvendig ettersom May har en flott tone. Ergo: alt av tonen ligger enten i hendene/fingra, og i utstyret. Dette blir jo feil...

Det kommer jo an på sjanger, uttrykk og ambisjonsnivå.

Spiller du utelukkende fjortendeler og metal vil jo åpenbart for tykke strenger hindre en, men spiller man blues/jazz/funk så vil et skifte fra 09/10 til 11-50 strenger være et meget bra framskritt i tone. Tjukkere sett enn 11-50 blir ganske tungt å bende på, og er ikke optimalt for metal solospill.

Generelt sett er det lurt å utvikle sterk finger/håndmuskulatur. Tenk på en pianist. Det beste er å øve på et mer tungspilt piano, slik at når konserten kommer og man bruker et mer lettspilt steinway så har man mye teknisk overskudd. Men pass på scenebetennelse!

Hvis du ønsker en god og dynamisk tone anbefaler jeg 11-50 strenger. Du kan fremdeles spille fort, og på clean/jazz er det stor forskjell. Spiller man bare jazz vil mange sverge til 012 og 013, men da bruker også mange helspunnede strenger som er noe mer lettspilt.

Edit: Jeg snakker selvfølgelig om stemming i A440, hvis man stemmer ned må man automatisk bruke tykkere strenger. Trodde det var være åpenbart..jaja..

Man kan også bruke flere fjærer i vibsystemet hvis man ønsker strammere strenger.

Endret av Rock'n'Rolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig svar!! :D

Selv så blir jeg provosert av svada og overdreven politisk korrekthet, så derfor ble innlegget mitt litt polemisk..

En fyr spurte om fetere strenger generelt gir bedre tone, og da er svaret definitivt: JA!

Så begynner noen å snakke om Brian May som spiller på 08. strenger, så da må jo tykke strenger være unødvendig ettersom May har en flott tone. Ergo: alt av tonen ligger enten i hendene/fingra, og i utstyret. Svada deluxe..

Dette kommer jo an på sjanger, uttrykk og ambisjonsnivå.

Spiller du utelukkende fjortendeler og metal vil jo åpenbart for tykke strenger hindre en, men spiller man blues/jazz/funk så vil et skifte fra 09/10 til 11-50 strenger være et meget bra framskritt i tone. Tjukkere sett enn 11-50 blir ganske tungt å bende på, og er ikke optimalt for metal.

Generelt sett er det lurt å utvikle sterk finger/håndmuskulatur. Tenk på en pianist. Det beste er å øve på et mer tungspilt piano, slik at når konserten kommer og man bruker et mer lettspilt steinway så har man mye teknisk overskudd. Men pass på scenebetennelse!

Hvis du har ambisjoner som gitarist og ønsker en god og dynamisk tone anbefaler jeg 11-50 strenger. Du kan fremdeles spille fort, og på clean/jazz er det stor forskjell. Spiller man bare jazz vil mange sverge til 012 og 013, men da bruker også mange helspunnede strenger som er noe mer lettspilt.

Du har virkelig fasiten på alt du? Jeg må vel skaffe meg et .011 sett da. Vil jo ikke ha dårlig tone. Kanskje skaffe meg en rævva tungspillt gitar også. Slik at jeg har teknisk overskudd til konserten.

Men nå har ikke jeg så veldig store ambisjoner så kanskje jeg ikke trenger det allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart basser ikke låter bedre enn gitarer. For noen her gjør de jo det, men la oss se bort fra bassistene og deres likemenn.

Greit nok at tykkere strenger i utgangspunktet kan (per definisjon) låte bedre. Men du trenger likevel enda bedre teknikk for å spille på tykkere strenger enn på tynnere. Og igjen vil jeg da hevde at det er du som spiller som låter bra på dine 013 strenger, og du kan godt låte like bra om ikke bedre på tynnere. Fordi du da, som du sier, har teknisk overskudd til å låte bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.