Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

Jeg klarer å få samme tone som Jhonsen, jeg klarer derimot ikke å spille det han spiller fordi jeg er en dårligere gitarist. Jeg har ikke samme flyt, teknikk osv, men tonene hans kan jeg lett emulere bare ikke i høyt nok tempo til å spille identisk som ham. Så nei det skjer ikke noe magisk, men jeg evner ikke å etterlikne / få hans lyd ved å justere anslaget i sann tid (Real time).

Anslag og tone er to relativt separate ting hvorav anslag modulerer tonen, men tonen er det som ligger i grunn og er bestemt av utstyret f.eks strenger, pickups osv.

Spiller to artister forskjellige akkorder, så er tonen identisk, men akkorden ulik. Skal du sammenlikne tone må du sammenlikne identiske akkorder osv.

Du får se igjen på siste setning. Der har du roten til all uenighet / forvirring i forhold til hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg tenker over det mener jeg faktisk at tonen ligger helt og holdent i utstyret, lyden derimot er resultat av tone + anslag. Alt dette er imidlertid meningsløs diskusjon fra min side om hva jeg legger i begrepet.

Videre mener jeg at lyden er i størst grad avhengig av utstyret, men i et lengre gitarstykke vil det være mange anslag og muligheten for å gjøre et godt/ dårlig totalinntrykk blir stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om at tone sitter i fingrene så er det lyden det er snakk om.

Dersom du klarer å få identisk lyd som Johnson, om enn bare på én tone... Da har du virkelig muligheter for en stor karriere foran deg. Og nei, jeg tror ikke på deg før jeg får bevis. ;)

Det er klart utstyr påvirker tonen. Det tror jeg ikke noen har nektet på. Har du noe bedre forslag enn fingrene/anslag som årsak til at to gitarister ikke låter likt på samme utstyr, identiske innstillinger? Glem ikke at hvor noe spilles på en gitarhals avgjøres av fingrene, og forskjellen på å spille noe på forskjellige strenger er stor.

For å si det på en annen måte. Jeg tror og mener særdeles sterkt at den menneskelige faktoren spiller en stor rolle når det er snakk om tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at Gilbert og et hvilket som helst ikon dere måtte ha ikke klarer å lage så vanvittig mye bedre tone på ett oppsett, enn en hvilket som helst annen gitarist.

Jo det klarer han så absolutt, og det klarer alle som er flinke til å spille gitar. Nå vet ikke jeg om du er en hardcore flink gitarist som har forsket i ørten år på dette eller ikke, men når du har gått på en kulturskole som har 1 gitarforsterker, som jeg har gjort, og på kulturskolekonsert spiller alle på den samme forsterkeren og gitaren etter tur, da burde man kunne merke om det høres likt ut eller ikke, og det gjør det absolutt ikke.

Man merker ikke bare forskjell på flink og dårlig, men fra person til person. Det har med hvor hardt du presser strengene, hvilken del av fingeren du bruker, hvordan du slår an med høyrehånda di osv. Og nå snakker jeg om den generelle lyden. Ikke om det spilles bra eller dårlig, men hvordan hver enkelt tone klinger.

Har du aldri hørt flere gitarister spille på samme utstyr? Jam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Orsvend sier så er det så mye som spiller inn.

Spillestil, plekter, annlsag osv. Skal ikke nekte for at dyrt utsryr er mye verdt, men en god gitarist låter kanon gjennom det meste av utstyr. Bra utstyr er vel og bra det, men det gjør deg ikke til en god gitarist. Men en virkelig god gitarist kan dra nytte av en virkelig god gitarforsterker. En nybegynner drar ingen nytte av en svindyr forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig pirkete og patetisk. Men svindyrt utstyr skaper mer spilleglede til både nystartere og viderekommere :P

Dette er jeg helt enig med deg i =P Om jeg føler meg lite motivert for å øve eller litt lei rett og slett, så kjøper jeg meg ett eller annet dyrt jeg helt sikkert har bruk for. Da kommer gleden tilbake :lol:

Øvd ganske regelmessig dette året. Kanskje det skyldes:

2 nye gitarer

2 nye amper

6 nye pedaler + strømforsyning

1 multieffektbrett

2 nye pickups

Har også solgt for å finansiere dette:

1 gitar

1 amp

1 multieffektbrett

Etter regnestykket er over ligger jeg altså litt i minus :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden kan jeg ikke la være.

Det virker som noen tror at 009 strenger vil kunne låte bedre enn f.eks 011-050 strenger etc.. Jeg har bare en ting å si: "hallo!?"

Gå hjem og gjør leksa di. :)

Synes selv at 52-10 strengesett er rart å spille på, særlig med sweeping og solospill. 11-50 funker helt glimrende IMO. Akkurat passe tykkelse og klang.

Endret av Rock'n'Rolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan vell syns at det er bedre med tykkere enn tynne strenger. Og omvendt. Det kommer jo an på hva man liker og muligens hva man spiller?

Men jeg føler at veldig tykke strenger mister litt klang og låter litt mer komprimert, på en måte.. Og at tynnere strenger skjærer lettere gjennom lydbildet?

Kan være noe jeg inbilder meg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest tråden kan jeg ikke la være.

Det virker som noen tror at 009 strenger vil kunne låte bedre enn f.eks 011-050 strenger etc.. Jeg har bare en ting å si: "hallo!?"

Gå hjem og gjør leksa di. :)

Brian May får bedre lyd enn de fleste, og han bruker .008. May har FEIT lyd, og det beviser jo bare at strengene har mindre å si enn gitaristen og resten av oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre for å setja det på spissen, så er det jo heilt nyttelaust å prøva å stemma i B med 9-42. Dersom ein har t.d. 13-54, vil ein faktisk få ein gitar som det går ann å spela på, vanvittig meir definert tone. Eg ser ikkje noko grunn til at det skulle vera betre å bruka 9-42 i B enn 13-54.

No er det vel kanskje meir merkbart dersom ein bruker skikkeleg mykje vreng då. Men merkbart er det uansett, og skiladen er STOR.

Endret av ToreFagerheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel ikke om det låter bra av andre gitarister med tynne strenger. Spørsmålet er om det låter bedre av mine gitarer med tykkere strenger? Og svaret er JA!!! Tynne strenger som ligger lavt er lette å spille på, og snille mot fingrene, Men det låter mer og bedre med tykkere strenger og litt høyde på strengene. Så er det en smaksak om hvor tykke og hvor høye strengene skal være , vurdert opp mot lettspilthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du stemmer ned endrer du spennet i strengene, og det er jo det som i utgangspunktet er en del av forskjellen mellom tynne og tykke strenger. Når du stemmer 013 ned til B får du noe som tilsvarer 009 i spenning. Bruker spenning som oversettelse for tension.

Den eneste måten du kan høre at noen spiller med tykke strenger er vel at de aldri klarer å bende helt opp til tonen... Hi hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.