Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt at det trengst en god gitarist for å utnytte potensialet i utstyr.

Om en av mine kamerater, nybegynner, prøver min rigg, låter det ikke bra. Manglende

vibrato, demping og timing osv. kræsjer sammen og resultatet låter vidt forskjellig fra min spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo åpenbart at i en hel låt kan man ikke justere tone-kontrollene, skru på ampen, bytte strenger!!, osv mellom hver enkelt tone, akkord osv.

Jeg justerer ofte volumkontrollen under en sang. Men selvsagt ikke midt i et riff :P

Spiller man DreamTheater, så har man nok av tid til å bytte strenger mens keyboarden spiller solo.

Fingrane har IMO lite å seia for tonen, men heller for kor bra spelinga høyrest ut med den og den tonen. Er jo ingen som kan få carcass-lyd med ein fender tele og twin reverb. Men det trengs jo ein god gitarist for å få GOD carcass-lyd utav ein Ibanez RG + 5150.

baby, yeah. You got my point :wub:

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et anslag er et anslag, det finnes selvfølgelig en hel del måter å gjøre det på, men dette blekner mildt sagt i forhold til ALT det andre man kan justere på.

Vil si meg uenig i dette. Blir nesten som å si at en pickup er en pickup, samme om du har shitty pickups om du har bra amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bare fingre på én hånd? Fingrene på den andre holder ofte et plekter. Hvordan plekteret treffer strengen har veldig mye å si på hvordan lyden blir. Det gjelder både kraft i anslag, hvor på strengen man slår an, vertikal og horisontal vinkel på plekteret. Dette er også en del av det som menes med at lyden sitter i fingrene. Lyden av en åpen akkord vil låte forskjellig alt etter hvordan du slår an strengene. Veldig enkelt å teste selv. Og ja, du hører forskjell både akustisk og via forsterker. Teknikk er og blir en viktig faktor.

Dere må virkelig være spillesky om dere påstår noe annet. Spill mer og diskutér mindre... Jålepamper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkelsen på strengene har som oftest ingenting å si på lyden hvis du uansett bruker distortion. Tony Iommi har tung lyd, men bruker tynne strenger. Brian May har feit lyd, og bruker tynne strenger.

Du hadde heller ikke hørt forskjell på Stevie Ray hvis han hadde brukt .009-strenger istedenfor .013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette med strenger er mye som det med plekter. Du kan egentlig få akkurat samme lyden uansett hva du bruker, så det beste er å gå etter personlig preferanse.

(Byttet akkurat fra Jazz 3 til Tortex 0.73 pga at jeg mistet taket på de ørlille jazzplekteret så ofte. Trodde aldri i livet jeg skulle få til å spille like fort med denne enorme bordplata av et plekter, men etter en time gikk det som smurt. Og jeg mister ikke taket lenger ;D Kanskje litt off topic, men det beviser jo at det ikke finnes "riktig" plekter for en sjanger ihvertfall. Og heller ikke "riktig" strengetykkelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkelsen på strengene har som oftest ingenting å si på lyden hvis du uansett bruker distortion. Tony Iommi har tung lyd, men bruker tynne strenger. Brian May har feit lyd, og bruker tynne strenger.

Du hadde heller ikke hørt forskjell på Stevie Ray hvis han hadde brukt .009-strenger istedenfor .013.

Hendrix brukte vel også ganske tynne strenger, har jeg lest.

Er enig med deg i at strenger har liten betydning i og for seg. Strengetykkelse handler for meg mer om hva man liker å spille på. Noen liker å ha litt å slåss med, andre liker å bruke minimalt med krefter. Man spiller bedre når man er komfortabel med det man spiller på. Det er jo litt annen feeling med tykkere strenger også, mer spenning gir litt mer "sprett" i mine ører. På Jazz-gitaren min har jeg et .011-sett, stemt til standard. Liker godt å plukke på den, men bending og legato er slitsomt. På de andre gitarene mine bruker jeg .009, synes det er mest behagelig. Har ingen problemer med sustain eller "tynn" lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På straten bruker jeg 0.11, men nå spiller ikke jeg heftig fort eller bender så allt for mye :P Jeg har egentlig ikke hørt så mye på forskjellen på el-gitar, men på akkustisk har jeg prøvd ut litt. Jeg vil si jeg hører stor forskjell på akkustisk, og holder meg derfor til .12.

Kan nevne at da jeg bytta fra 0.10 til 0.12 på kassa, kjente gitarlærern min på gitaren og tippa ".12 elexir" som var nøyaktig riktig. Altså jeg vil si at en kan høre/kjenne forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at da jeg bytta fra 0.10 til 0.12 på kassa, kjente gitarlærern min på gitaren og tippa ".12 elexir" som var nøyaktig riktig. Altså jeg vil si at en kan høre/kjenne forskjellen.

Joda, det er klart det er mulig å kjenne forskjellen, siden .12 strenger er fysisk tykkere enn .10 strenger. Det som diskuteres her (slik jeg har forstått det) er om man kan høre forskjellen.

Jeg for min del synes strengetykkelse er litt oppskrytt, som The Euphor sier så skal det godt gjøres å høre forskjellen på noen som feks. spiller med 009 og 012. Synes man skal velge det man er mest komfortabel med. Jeg spiller for tiden med 009, men vurderer og bytte til 010, synes rett og slett 009 blir litt for tynne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkelsen på strengene har som oftest ingenting å si på lyden hvis du uansett bruker distortion. Tony Iommi har tung lyd, men bruker tynne strenger. Brian May har feit lyd, og bruker tynne strenger.

Du hadde heller ikke hørt forskjell på Stevie Ray hvis han hadde brukt .009-strenger istedenfor .013.

Der må eg stilla meg heilt ueinig. Eg speler mykje dødsmetall, og høyrer massiv skilnad på kor strame strengene er. Mest høyrbart er det på dei omspunne strengene då, men der er det verkeleg høyrbart og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si meg uenig i dette. Blir nesten som å si at en pickup er en pickup, samme om du har shitty pickups om du har bra amp.

Poenget mitt var at Gilbert og et hvilket som helst ikon dere måtte ha ikke klarer å lage så vanvittig mye bedre tone på ett oppsett, enn en hvilket som helst annen gitarist. Står Gilbert der med en gitar og en drøss med pedaler, forsterkere osv koblet i og slår ann en A, hvoretter han gir meg gitaren og jeg slår ann en A vil det låte temmelig likt. Om jeg derimot står der med min gitar og min forsterker og mine instillinger, vil det garantert låte fullstendig anderledes.

Altså er det samme om du har shitty fingre, jeg klarer lett å emulere andres anslag i den grad at en A fra meg og en A fra Gilbert låter likt. Det er ikke noe magisk i anslaget. Når det gjelder hele låter er det langt værre. Og bytter du til en helt annen pickup vil du høre forskjell. I.e => en finger er en finger i langt større grad enn en pickup er en pickup for tonens vedkommende.

Tror hele "diskusjonen "tonen ligger i fingrene" begrepet ligger i at noen definerer tone som generell kvalitet av noe som spilles, ikke et enkelt anslag av en eller annen sort.

EDIT: jeg mener nå at denne generell kvalitet definisjonen er gal.

Endret av Wikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er forskjellen på å spille én tone/akkord og en hel låt? En låt består av toner/akkorder som blir spilt i rekke. Hvis hver enkelt av dem ikke kan skilles fra hverandre, hvordan kan du skille en hel rekke fra en annen? Skjer det noe magisk etter fire toner? Fem? Når hører du forskjell?

Akkorder og tone (den tonen man kjenner artister på) handler ofte om hvilken sammensetning av akkordtoner som er brukt, og i hvilken oktav. Eric Johnsen er et god eksempel. Han ville trolig spilt en helt annen A enn en åpen, som de fleste av oss ville spilt.

Det som spilles kan være skikkelig kjedelig å høre på, men fortsatt ha veldig god tone. Og omvendt. Likevel vil de fleste trenge mer enn et par toner for å si at en lyd er "bra". Det, tror jeg, er fordi lyden kan varieres med fingre og anslag, og det er der selve poenget ligger. Et hvert oppsett/innstilling har et spekter av toner tilgjengelig, og ingenting annet enn du som spiller kan forbedre utfallet. Derfor mener jeg fingrene og anslaget er veldig viktig for hvordan det endelige resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.