Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

sekskantede eller runde kjerner i ulike omspunnede varianter (...) bare roter til hva denne diskusjonen handlerom. Låter det bedre med feite strenger? Svaret er selvfølgelig JA hvis man ikke avleder diskusjonen med en masse svada.

Så du mener altså ubetinget at tykkere strenger gir bedre lyd.

Vet ikke helt hva som er svada her. Å trekke inn jazzere som aldri bender en streng. Snakke om bedre sustain, og igjen disse jazzerne som spiller på flatspunnede strenger så nær sustainløse som man kan komme. Henger ikke mye på greip spør du meg. Det du helst vil snakke om er om tykkere strenger, gitt alt annet likt, gir bedre lyd. Utopisk. Hele spørsmålet inneholder for mange potensielle variabler til å gi et entydig ja eller nei. Som tidligere nevnt er jeg veldig enig i at klinisk sett, altså uten noen andre endringer enn at strengene ble 2% tykkere, så vil det låte annerledes. Om det låter bedre er en ren smakssak. Og selvfølgelig til slutt avhengig av de som spiller. ;) Så... Tonene ligger fremdeles mer i hendene enn i tykkere strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Poenget er vel ikke å høre hvilken tykkelse folk bruker på strengene?

Stor forskjell på 09-42 og 11-54 f.eks... Hvis man ikke hører forskjell på disse, så bør man vel ta en aldri så liten hørselstest. Blir jo nesten samme som å si at man ikke kan høre forskjell på to forskjellige amper på 100w.

Synes du forskjellen er like stor på strenger som på amper? Det er mulig å høre hvilken amp som brukes på en plate. I det minste hvilken retning ampen er - Fender, Marshall, Mesa... (Og mange som er lik disse, så det er selvfølgelig vanskelig å treffe 100%.) Jeg har ikke nubb til å høre hvor tykke strenger noen spiller med. Floyd Rose kan jeg høre tendenser til på noen, men strengetykkelse? Aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hall of fame? Skjønner ikke hvorfor. Neste uke skal vi diskutere hvilken bredde på reima som gir best lyd.

Jo mer tyngde til hele systemet, jo bedre tone. Så jeg har en 15 centimeters brei reim, som dessuten har en padding som er 5 cm tykk. Den gjør virkelig susen altså! Jeg var egentlig lei av lyden i gitaren min tidligere, og ville egentlig bare selge hele greia. Men så prøvde jeg den svære reima, og jammen ble jeg nyforelska i gitaren min igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har gjort denne tråden så utrolig lang, er at folk ikke klarer å yttre sine meninger, men heller skal kommentere helt andre ting og SÆRLIG da ANDRES meninger. Hvorfor skal dere på død og liv henge dere opp i at noen faktisk påstår at tykkere strenger låter bedre?

Spørsmålet er; Har du byttet strengetykkelse og opplevd at lyden blir bedre / dårligere. Da er alle andre faktorer konstante. Bedre er selvfølgelig et subjektivt begrep i.f.t lyd, og hva man evt mener med bedre må evt presiseres om noen lurer på hva den enkelte mener. Be om en presisjon, ikke begynn å hakk fordi du føler deg truffet bare fordi du selv spiller på tynne strenger.

Dere som latterliggjør spørsmålet kan jo bare la være å poste da dere åpenbart ikke har noe å tilføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har gjort tråden så lang er at enkelte her ikke skjønner at dette er en smakssak. Når noen sier "tykker strenger er bedre uansett og alle som mener noe annet tar feil" så er det flamesuit on.

Og apropo reimer. Jeg har mahognyinlegg i reima mi for added sustain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har latterliggjort spørsmålet? Kan jeg ikke si jeg har lagt merke til.

Mener det har kommet frem veldig tydelig hva den gemene hop mener om temaet. Hva er da i veien med å gå videre i tankerekka? Eller er det foretrukket at man stopper ved tykkere strenger? Ser aldri at noen anbefaler tykkere strenger når noen ikke er fornøyde med sin nåværende gitar. Kan ikke si at jeg har lest ett eneste innlegg her som sier at tykkere strenger ikke har noen som helst effekt.

Har hørt om mange som har forskjellige typer gitarer for ulike formål. Har aldri hørt om noen som har samme type gitar med ulike tykkelser på strengesettene.

Placeboeffekten tror jeg godt kan være tilstedet. Den er jo gitarister godt utstyrt med fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader som dere krangler da! Hvorfor kan dere ikke bare høre på meg? Jeg har de feteste og kuleste gitarene, de beste effektene, fetest amp og kulest vreng. Jeg spiller raskt og superfort, samtidig som jeg har en helt fantastisk tone. I tillegg har jeg dritbra feeling. Deverre har jeg ikke opptaksutstyr, så jeg får vist dere hvor dritgod jeg faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader som dere krangler da! Hvorfor kan dere ikke bare høre på meg? Jeg har de feteste og kuleste gitarene, de beste effektene, fetest amp og kulest vreng. Jeg spiller raskt og superfort, samtidig som jeg har en helt fantastisk tone. I tillegg har jeg dritbra feeling. Deverre har jeg ikke opptaksutstyr, så jeg får vist dere hvor dritgod jeg faktisk er.

ROCK'N'ROLF IN DISGUISE!!! :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel. Hvis noen kommer innom meg kan dere få prøve gitarene mine med forskjellige strengetykkelser. En CS Les Paul, en USA Strat og også en CS Les Paul Junior reagerte i hvertfall på denne måten med tykkere strenger. Uten forsterker ble den akkustiske lyden i gitarene høyere, ja akkurat som på en kassegitar.

Er det noen her som ikke tror på det? Tror det er veldig logisk og har enkle fysiske forklaringer som de fleste må godta. Mer vibrasjoner i treverket fører igjen til mer sustain i gitarene. Er det vanskelig å forstå? Nei, det burde ikke være det, det er like logisk som volumøkningen.

Er det noen som mener at den lyden gitarene produserer akustisk, ikke har noe å si for lyden som blir gjengitt i ampen. Det er vel nettopp den lyden fra gitaren akkustisk som skiller mellom en god og en mindre god gitar.

Argumentet om at ikke strengetykkelsen har noe å si for lyden syns jeg da er like ulogisk som å påstå at en gitar med flott treverk med god resonans og sustain ikke har noe å si for lyden.

Dette gjelder ikke for aktive pick-ups, og har selvfølgelig mindre og mindre å si jo mer effekter det blir lagt på den opprinnelige lyden.

Blir det bedre jo tykkere strengene er? Nei, jeg mener at max tykkelse ved vanlig stemming er 0.11 - 0.12 med de strengemerkene jeg bruker. Da er spennet på strengetykkelser fra 0.08 til 0.12. Den som ikke hører forskjell på 0.08 og 0.12 tror jeg burde tegne et støttemedlemskap i døveforbundet.

En spillestil med mye bending gjør kanskje 0.12 tungt å bende på, men det er noen som også trives med det. Sjøl syns jeg ikke jeg får noe god kontroll på bend med 0.08 eller 0.09, og syns det funker bedre for meg med 0.10 eller 0.11. Andre syns sikkert omvent.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.