Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

Tonen ligger i tone-controllen på gitaren, hvor vanskelig er det egentlig?

HAH funny! :)

Forresten; jo, mye av lyden ligger i fingra. Og at Gilbert spiller på det utstyret han gjør kommer vel helt på personlig preferanse/smak osv? Men, å si at Gilbert har hatt den akkurat samme gitarlyden siden 80-tallet blir litt drøyt å si, hører klar forskjell på ADA-lyden, Ampeg-lyden (ja, veit at han kjørte ADA'en gjennom Ampeg-amp), Laney-tonen og Marshall-tonen, men ja, man hører fortsatt både på lyden og spillinga at det er han.

Endret av ShredderJokke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HAHAHHAAHHAHAHAHHA SÅ MORSOMT

Forresten; jo, mye av lyden ligger i fingra. Og at Gilbert spiller på det utstyret han gjør kommer vel helt på personlig preferanse/smak osv? Men, å si at Gilbert har hatt den akkurat samme gitarlyden siden 80-tallet blir litt drøyt å si, hører klar forskjell på ADA-lyden, Ampeg-lyden (ja, veit at han kjørte ADA'en gjennom Ampeg-amp), Laney-tonen og Marshall-tonen, men ja, man hører fortsatt både på lyden og spillinga at det er han.

Samme lyden, men gått fra omtrent 15 i gain til rundt 3 =p Var å så han i Oslo og da brukte han overraskende lite vreng. Mer en god crunch. Men fortsatt den samme lyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo an på sjanger, uttrykk og ambisjonsnivå.

Spiller du utelukkende fjortendeler og metal vil jo åpenbart for tykke strenger hindre en (...) Tjukkere sett enn 11-50 blir ganske tungt å bende på, og er ikke optimalt for metal.

Det der er faen meg blandt det dummeste jeg har lest noen gang. Bruker 0.12, og spiller metal. Dette er tydeligvis feil og "ikke optimalt"? Kom her med et sett 0.8-strenger og prøv å spille noe av musikken vår. Vær så snill, jeg utfordrer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at han spiller rent fordi han spiller på en gitar med en rask hals...

:lol:

Ja, jeg tok den, men bare for å ha sagt det, de to gitarene han bruker 90% av tida på turnè'en har grisefeite halser. Den ene er en ibanez artist series fra 70-tallet, mens den andre er den nye ulanserte Fireman gitaren. Det som er blitt sagt av de som har prøvd den er at det føles som å spille på 3 wizard halser samtidig. Den ser helt elsk ut, men spørs om jeg er mann nok til å spille på noe slik enda :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er faen meg blandt det dummeste jeg har lest noen gang. Bruker 0.12, og spiller metal. Dette er tydeligvis feil og "ikke optimalt"? Kom her med et sett 0.8-strenger og prøv å spille noe av musikken vår. Vær så snill, jeg utfordrer deg.

Hmm.. hvem har slått deg i trynet i dag? Tror du skal tolke ham som at det for den allminnelige gitarist vil være slitsomt/tungt å klare å spille rask musikk med mye bends osv på tykke strenger.. Om du greier det fint er det heller neppe optimalt for hånden din. Du kan jo prøve å gå to hakk opp til i tykkelse så tar du kanskje poenget. Evt prøv deg på akustisken. Kanskje han t.o.m synes tykke strenger ikke egner seg lydmessig til rask musikk, derav (subjektivt) suboptimalt.

Gitarspilling i seg selv er neppe sunt, tykke strenger er ille, tynne strenger bedre, luftstrenger best.

Fin utfordring, veldig hormonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hvem har slått deg i trynet i dag? Tror du skal tolke ham som at det for den allminnelige gitarist vil være slitsomt/tungt å klare å spille rask musikk med mye bends osv på tykke strenger.. Om du greier det fint er det heller neppe optimalt for hånden din. Du kan jo prøve å gå to hakk opp til i tykkelse så tar du kanskje poenget. Evt prøv deg på akustisken. Kanskje han t.o.m synes tykke strenger ikke egner seg lydmessig til rask musikk, derav (subjektivt) suboptimalt.

Gitarspilling i seg selv er neppe sunt, tykke strenger er ille, tynne strenger bedre, luftstrenger best.

Fin utfordring, veldig hormonell.

"Sunt" for hånden? Skal huske på å fortelle alle vennene mine at det de gjør er usunt. Hvorvidt jeg har fått meg en på trynet i dag er også totalt likegyldig.

Er heller ikke relevant hvorvidt jeg klarer å spille fort på tjukke strenger. Er dog interessert i å få vite hvorfor Rock'n'Rolf mener at tjukke strenger ikke egner seg til metal.

Fin avslutning, hva er det du prøver å bevise egentlig? At du er "voksen"? Da får du sørge for å holde usaklige utsagn som det der ute av postene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye svada gett!!! Hvis dette skal gi noe svar bør det være noen forutsetninger som må være like. Snakk om gitarer som har standard stemming! Snakk om samme type strengesett i forskjellige tykkelser! Snakk om gitarlyd rett i ampen! Diverse nedstemte gitarer, sekskantede eller runde kjerner i ulike omspunnede varianter og diverse bokselyder bare roter til hva denne diskusjonen handlerom. Låter det bedre med feite strenger? Svaret er selvfølgelig JA hvis man ikke avleder diskusjonen med en masse svada. Det låter bedre helt til strengene blir for feite til at du klarer å spille bra, og når det er, er helt individuelt. Prøv sjøl, og skriv om erfaringene her!!!

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sunt" for hånden? Skal huske på å fortelle alle vennene mine at det de gjør er usunt. Hvorvidt jeg har fått meg en på trynet i dag er også totalt likegyldig.

Er heller ikke relevant hvorvidt jeg klarer å spille fort på tjukke strenger. Er dog interessert i å få vite hvorfor Rock'n'Rolf mener at tjukke strenger ikke egner seg til metal.

Fin avslutning, hva er det du prøver å bevise egentlig? At du er "voksen"? Da får du sørge for å holde usaklige utsagn som det der ute av postene dine.

Tror faktisk det kan være lurt, om de spiller mye rask krevende musikk med tykke strenger. Du risikerer å utvikle carpal tunnel syndrom; sitert fra wikipedia

Common activities that have been identified as contributing to repetitive stress induced carpal tunnel syndrome include:

-Excessive play of percussion instruments (especially piano) and stringed instruments

Tykkere strenger og raskere/mer krevende musikk => større belastning => slitasjeskade f.eks i form av CTS. Det er høyst relevant for tonen din, du bruker åpenbart ikke tykke nok strenger.. :P Jovisst er det relevant at du greier det, da du neppe er representabel for hva folk flest foretrekker (sjekk polls på strenger). Du får ta det siste med rockerolf =)

Nei, prøver å vise at tonen din er dårlig, og det er høyst saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg blir provosert når jeg får høre at det jeg gjør er "feil" :rolleyes:

Du utvikler IKKE CTS uten å ha feil teknikk kombinert med frenetisk øving på samme bevegelse i timevis, dag ut og dag inn. Dette gjør ikke jeg. Spiller en del kjappe riff ala Cannibal Corpse, men det er det. Sannsynligheten for å utvikle CTS er ca. lik null for meg. Er faktisk mer bekymra for shreddere, som prosentvis bruker tynnere strenger enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best tykke strenger. Men det er bare dumt å si at "tykke strenger gir bedre lyd"

For det er enkelte som liker en tynn lyd. For eksempel syns jeg at det er fint med tynnere lyd på strats og tykk lyd på Les Pauls.

Dessuten er det enkelte soloer som låter best med tynnere strenger imo. De skjærer på en måte litt mer og det skaper litt med feeling.

Hadde jeg spilt med standard tunings til vanlig, kunne jeg aldri tenkt meg å ha stenger som er tykkere enn 0.11-0.52. til det syns jeg at 10-46 er ypperlig.

Det handler om smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkelsen på strengene har som oftest ingenting å si på lyden hvis du uansett bruker distortion. Tony Iommi har tung lyd, men bruker tynne strenger. Brian May har feit lyd, og bruker tynne strenger.

Du hadde heller ikke hørt forskjell på Stevie Ray hvis han hadde brukt .009-strenger istedenfor .013.

Tykkelsen på strengene har kanskje ikke no å si på tonen i gitaren, altså jeg holder meg til det jeg syns funker så det vet jeg ikke så mye om.

Men èn ting er sikkert og det er at strengene har utrolig mye å si på følelsen og opplevelsen gitaristen får når han spiller. Det igjen påvirker lyden.

Nå tenker jeg spesielt på at du trakk frem SRV fordi han er kanskje verdens beste eksempel på at det har mye å si. Ville du klart å spillt med hans intensitet på 0.9?

Jeg ville nok ikke klart meg 10 sekunder med den intensiteten uansett strengetykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.