Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man er ung/nybegynner, eller bare spiller litt sånn "på hobbybasis" så er 10-46 plenty selvfølgelig.

Så patetisk.. rett og slett det dummeste innlegget i tråden.

Det er tydeligvis en del som ikke respekterer andre sine preferanser og "smaken er som baken"

Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere burde være glade for at vi endelig har fått et forummedlem som har rett til å avgjøre dette, jeg, så slipper dere andre å krangle om dette.

Det jeg spekulerer på, er hvordan dette ordnes i praksis. Sender man inn en søknad til Rock'n Rolf, med eksenpler på ferdighet, før man får utstedt løyve til å handle 0.11- sett?

Og hva med sånne som meg, som knapt nok kan kalles gitarist, og foretrekker 09- sett? Er det en annen person som står for opptakskrav fra 009 til 010?

Så mange spørsmål.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En el-gitar med godt treverk og passive pick-ups er helt sammenliknbar med en kassegitar. Sustain og output fra gitaren vil variere mye hvis strengetykkelse varieres. Rent akkustisk vil det også være lett å høre forskjellen på en el-gitar, og den forskjellen kommer selvfølgelig ut i gjennom ampen. Hvis ressonansen i gitaren er dårlig p.g.a. dårlig treverk, eller at gitaren er bygd av andre materialer, eller om gitaren har aktive pick-ups, spiller strengetykkelsen mindre rolle for lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så patetisk.. rett og slett det dummeste innlegget i tråden.

Det er tydeligvis en del som ikke respekterer andre sine preferanser og "smaken er som baken"

Herregud.

Patetisk kan du være selv. Hva er galt med å si at 10-46 strenger (i standard stemming selvfølgelig) er mer enn nok hvis du er en nybegynner (og dermed ikke har utviklet mye styrke i fingrene). Har man holdt på lengre og er seriøst opptatt av lyd, og spiller mye "clean", så er tykkere strenger å foretrekke, hvor 11-50 er et godt kompromiss - og jazz som det typiske eksemplet på hvor tykke strenger brukes mest hyppig (012-013).

Spiller man metal med masse distortion (som kan fjerne dynamikk og nyanser i lyden), blir ikke strengetykkelsen like viktig. Folk her snakker om gitarister som stemmer gitaren veldig dypt og dermed må bruke tykkere strenger. Det for meg blir en annen diskusjon.

Det er noen relativt kunnskapsløse individer her som bare slenger ut masse tåkeprat når en person kommer med et konkret spørsmål. Gud forby at man kommer med et konkret svar.

Jeg skrev en smule polemisk med vilje pga. en del svada (siden noen påstår at noen kjente gitarister kun bruker 08-strenger og får god lyd, så er det helt unødvendig å velge tykke strenger hvis man ønsker best mulig lyd..etc..). Jeg regnet med å få noen kjappe svar tilbake, men å vri og vrenge på uttalelser og kalle et rimelig konkret og nøyaktig svar for "patetisk" blir...eh... patetisk. :)

Nå er jeg ferdig med denne tråden. Å bruke tid på anonyme krangler på nettet er bortkastet. Kommer ikke til å lese denne tråden igjen, så bare fortsett...

Endret av Rock'n'Rolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen påstår at noen kjente gitarister kun bruker 08-strenger og får god lyd, så er det helt unødvendig å velge tykke strenger hvis man ønsker best mulig lyd..etc..

Det var ikke det jeg mente. Det jeg sier er at tykke strenger ikke nødvendigvis er det du ser etter dersom du misliker lyden du har. Mange gitarister som er kjent for å ha veldig bra lyd bruker tynne strenger, det er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller man metal med masse distortion (som kan fjerne dynamikk og nyanser i lyden), blir ikke strengetykkelsen like viktig. Folk her snakker om gitarister som stemmer gitaren veldig dypt og dermed må bruke tykkere strenger. Det for meg blir en annen diskusjon.

Feil og feil. Sjølv om du brukar massevis av gain, er det framleis stor skilnad på tjukke og tynne strenger. Det gjer til dømes svært stort utslag på palm-muting, og det er ekstremt høyrbart. Og grunna til at folk som stemmer ned gitaren brukar tjukkare strenger er jo nett fordi dei ikkje likar lyden og kjensla dei får av slappe strenger, og det er så relevant som du får det. Eg MÅ ha minst 11-52 dersom eg skal stemma i D standard, noko mindre vert berre drit både når det kjem til lyd og kjensle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallica på de gamle platene sine har hatt noen av de råeste produksjonene og lydbildene. Eks: Master Of Puppest og Black Album.

Mer "reint" lyd og mye trykk finner du ikke i mange band..

De brukte 10-46 som standard.

Jeg syns ikke tykkelse har noe å si om man er viderekommen eller nybegynner. For meg føles litt tykke strenger litt bedre.

Men det som faktisk er sant, er at "utrente" fingre kan fort få skader i huden. Jeg hadde det før. Det var så gale at jeg måtte legge gitaren vekk for 4-5 dager pga smerter.

Men lydmessig, så er det ingenting som er "best". Det er snakk om preferanser blant enkeltindivider. Dvs: Det kommer an på personen hva man liker best. Og tynne strenger kan låte like bra som tynne og omvendt.

Jeg skjønner ikke hvordan vi greide å dra denne diskusjonen på hele 7 sider.

EDIT: er enig med Fagerheim. Jeg syns tynen strenger blir for slappe og tynne når man stemmer ned. Dessuten så blir gitaren min litt fortere ustemt om jeg stemmer ned mye med tynne strenger.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.