Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har forkjellig tone, alt etter utstyret jeg bruker. Spillemåten forandrer seg også, faktisk..

Så jeg tror ikke på det med at mesteparten av tonen ligger i fingrene.

Til og med strengetykkelse kan være med på å skape en annen tone og spillestil. Ihvertfall hos meg.

Spiller man en åpen akkord, så har tonen i fingrene inegnting å si. Men du kan likevell merke at lyden forandrer seg alt etter utstyret.

Det gjelder da selvsagt ikke å komme med gitar og forsterkere til 100 000kr om man ikke kan spille.

men uansett.. Syns mange gitarister er veldig overlegne og påstår at alt det gode ligger i fingrene.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller man en åpen akkord, så har tonen i fingrene inegnting å si

Selvfølgelig ikke, men om du spiller samme soloen som din favorittgitarist med det samme utstyret han har, så kommer det ikke til å høres likt ut uansett. Om du gjør det så har du antageligvis spilt altfor mye av hans musikk og adaptert den samme spillestilen :rolleyes:

Var artig å høre Paul Gilbert spille på Shawn Lane sin rig. Selv med den blytunge reverb/echo/delayen trodde jeg det var en Vintage Modern han spilte på før jeg ble fortalt at det faktisk var Lane sin amp og gitar, for det hørtes så og si klin likt ut som Paul gjennom en PGM 301 og 2266 VM combo. (under nevnte effekter selvfølgelig) Så det har ihvertfall overbevist meg om at fingre er alfa og omega

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at "all tonen ligger i fingerene" er undervurdert av nybegynnere og sterkt overvurdert av erfarne gitarister.

Tingen er: Om Gilbert høres så lik ut med forskjellig utstyr, lurer jeg på hvorfor han spiller på akkurat det utstyret han spiller på.

Når folk spør om et eller annet gir bedre tone, er det bare patitisk å komme med "tonen ligger i fingrene"

Da utstyret står for mye av tonen. En gitar og forsterker med mye sustain gir mye mer liv og bedre tone enn 10 år gamle, slitte strenger på en gitar med dårlige pickups og gårlig forsterker.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at "all tonen ligger i fingerene" er undervurdert av nybegynnere og sterkt overvurdert av erfarne gitarister.

Tingen er: Om Gilbert høres så lik ut med forskjellig utstyr, lurer jeg på hvorfor han spiller på akkurat det utstyret han spiller på.

Når folk spør om et eller annet gir bedre tone, er det bare patitisk å komme med "tonen ligger i fingrene"

Da utstyret står for mye av tonen. En gitar og forsterker med mye sustain gir mye mer liv og bedre tone enn 10 år gamle, slitte strenger på en gitar med dårlige pickups og gårlig forsterker.

Gilbert skifter utstyr hele tida, men høres lik ut samme hva han bruker. Han har jo spilt på Metaltronix, Laney, Ampeg og Marshall bl.a siden 80-tallet, men du hører alltid at det er Paul som spiller.

Men ja, hos nybegynnere så spørs lyden veldig på hva slags utstyr du bruker, men erfarne gitarister kan få god lyd ut av det meste. Eneste jeg egentlig var uenig med deg på var at fingre ikke hadde noe særlig å si. Det merker jeg på meg selv og, selv om jeg ikke er noen veldig erfaren gitarist. Når jeg spiller på andre sitt ustyr høres det helt forskjellig ut enn når eieren av utstyret spiller selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilbert skifter utstyr hele tida, men høres lik ut samme hva han bruker. Han har jo spilt på Metaltronix, Laney, Ampeg og Marshall bl.a siden 80-tallet, men du hører alltid at det er Paul som spiller.

Men ja, hos nybegynnere så spørs lyden veldig på hva slags utstyr du bruker, men erfarne gitarister kan få god lyd ut av det meste. Eneste jeg egentlig var uenig med deg på var at fingre ikke hadde noe særlig å si. Det merker jeg på meg selv og, selv om jeg ikke er noen veldig erfaren gitarist. Når jeg spiller på andre sitt ustyr høres det helt forskjellig ut enn når eieren av utstyret spiller selv.

Noe av det kommer kanskje av at man etter hvert opparbeider seg en preferanse for lyd. Hvis man skifter utstyr, så skrur man en lyd man liker ut i fra den preferansen man har for hva man selv synes er god lyd. At alt ligger i fingrene stemmer nok ikke, men som noen her sier, så vil en erfaren og god gitarist låte bra på NESTEN hva som helst. Kan man anta at "lydfordelingsnøkkelen" er 33% i instrument, 33% i amp og effekter og 33% i fingrene. (Den siste prosenten kan man jo legge i type strenger, tykkelse e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jo heller ikke at ALL lyden sitter i fingrene. Men mere enn de fleste tror. Det er ihvertfall min oppfattning.

Wikket: Det eneste tone-kontrollen gjør er å fjerne diskant i lyden. Det er et meget snevert begrep på "tone" spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jo heller ikke at ALL lyden sitter i fingrene. Men mere enn de fleste tror. Det er ihvertfall min oppfattning.

Wikket: Det eneste tone-kontrollen gjør er å fjerne diskant i lyden. Det er et meget snevert begrep på "tone" spør du meg.

For the record, så er jeg helt enig med deg! :) Var ikke ment som kritikk av ditt innlegg, men mer som en videre betraktning-utdyping-spekulering.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setningen "Lyden sitter i fingrene" hender det at jeg bruker. Ikke det at det er så mye lyd i mine fingre, men det er noe annet.

Jeg pleier å komme drassende med det der når gitarister snakker om å kjøpe seg det og det utstyret, omtrent som om det er enkelt å kjøpe seg god gitarlyd, altså at utstyret spiller all rolle. Folk som gjør det, er som regel nybegynnere, og har lest masse om hva "gitarhelten" bruker av utstyr. De tenker ikke over at det bestandig er mange timer trening, og mange års erfaring som ligger bak en "killer" gitarlyd og en personlig spillestil.

Selvsagt finnes det grenser når det gjelder dårlig utstyr, også. Jeg forutsetter for eksempel at gitaren har brukbar strengehøyde, er mulig å stemme reint og at den stemmer i båndene.

Forsøk på et eksempel fra en annen aktivitet:

Jeg er slettes ikke noe idrettsmenneske. Jeg har aldri stått på snøbrett.

Blir jeg mye bedre på for eksempel snowboard etter et par timers trening hvis jeg kjøper det råeste brettet som er å få, superkule klær og barske solbriller, eller blir det omtrent like på trynet (bokstavelig talt) om jeg møtte opp på snøbrett fra Europris, i gammel anorakk fra søttitallet og briller fra Shell?

Jeg tror det blir like dårlig uansett.

Når det er sagt, så mener jeg at dette med "god på gitar" er en sånn guttegreie, som man bør ha et gjennomtenkt forhold til. Musikk er da ikke en eller annen form for konkurranse? Det er noe man gjør for å glede seg selv og andre.

Jeg ser at noen bruker gitarspilling som en sånn "Spille fortest"- ting, og bare det, men da hadde det kanskje vært like lurt å trene på 400 meter hekk.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på et eksempel fra en annen aktivitet:

Jeg er slettes ikke noe idrettsmenneske. Jeg har aldri stått på snøbrett.

Blir jeg mye bedre på for eksempel snowboard etter et par timers trening hvis jeg kjøper det råeste brettet som er å få, superkule klær og barske solbriller, eller blir det omtrent like på trynet (bokstavelig talt) om jeg møtte opp på snøbrett fra Europris, i gammel anorakk fra søttitallet og briller fra Shell?

Dette er helt offtopic, men møter du opp i bakken i sistnevnte antrekk så trenger du ikke være god :lol: Da hadde du vært king of the hill instantly! Ingenting som er kulere enn folk som vet de suger, men tør å gjøre det med stil ;D (det er ihvertfall holdningen blandt oss snowboarderne i Hafjell ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss noen av dere låter lik med en billig drittgitar+forsterker til 1000kr og en elgitar+forsterker til en verdi på over 50 000kr, så gratulere. Da har man oppnådd det høyeste punktet i kamasutra. Og du sparer mye penger på å ikke kjøpe dyrt utstyr. ;)

Jeg er enig i at fingrene og spillemåten er noe av det viktigeste. men det virker ikke som om alle skjønner hvor mye utstyr har å si for tonen.

Merk at mange bruker mye sustain i tonen. Tror dere de får samme tone ved å bruke en gitar med gamle strenger, dårlig sustain OSV.. ?

MERK: Spillestil og tone er to forskjellige ting.

Spillestil er hvordan du spiller og hva du spiller. Tone er hvordan du høres ut. Ihvertfall min oppfatning.

Så om Gilmour spiller, så går det selvsagt an å kjenne igjen.

Tror det har oppstått en misforståelse her. Jeg har ikke sagt at fingre ikke har så mye å si. Om jeg har, så var det tabbe av meg.

Syns bare det er overvurdert og undervurdert av noen ;)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jo heller ikke at ALL lyden sitter i fingrene. Men mere enn de fleste tror. Det er ihvertfall min oppfattning.

Wikket: Det eneste tone-kontrollen gjør er å fjerne diskant i lyden. Det er et meget snevert begrep på "tone" spør du meg.

Var ment litt spøkefult, men jeg mener nå uansett at hva slags "tone" man får i all hovedsak bestemmes av utsyret. Det er en drøss med ting man kan justere på for å få anderledes tone. Et anslag er et anslag, det finnes selvfølgelig en hel del måter å gjøre det på, men dette blekner mildt sagt i forhold til ALT det andre man kan justere på.

Og, UANSETT hvor god man er til å justere "tone" ved å justere anslaget, så kan man tenke seg at man for hver anslagsjustering justerer 10 andre vel så betydningsfulle parametere => betydningen av anslaget drukner. Ja det kan godt tenkes at 99% av tonene kan lages med 1% av anslagene kombinert med justering av de andre parameterene.

Diskuterer man tone er det forøvrig totalt likegyldig hvordan man spiller en hel låt. Skal man sammenlikne tone skal man sammenlikne nettop det. Ett enkelt anslag, en akkord, en arpeggio etc. Det er jo åpenbart at i en hel låt kan man ikke justere tone-kontrollene, skru på ampen, bytte strenger!!, osv mellom hver enkelt tone, akkord osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.