Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

Fikk stipend for noen dager siden. Det første jeg kastet vekk penger på var en 6m Elixir kabel til 600-700kr. Da fikk jeg med en strengepakke. Jeg tenkte ikke over hva jeg sa og ordene som kom ut var "0,12". Har lenge hatt lyst på feitere strenger for å teste om jeg fikk bedre tone, men når jeg hadde gitartime i sta så mente læreren min at å bytte oppover fra 0.09 til 0.10 var en stor nok forandring. Denne gibsonheadstockknekken.. Skjer det raskere med tykkere strenger? Læreren hadde aldri hørt om denne knekken før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, har prøvd 012 selv en gang, det var litt drøyt. Har brukt 10-52 de siste femten årene ellerno, og kommer aldri til å bytte. Det er strøkent! Begynner som et 010-sett, men blir gradvis litt feitere per streng :) Et kompromiss mellom spillbarheten til 010 og trøkket til 012, kan man jo si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre tone, det kommer an på hva man liker.

Da jeg gikk fra 10-46 til 11-52, sleit jeg VELDIG med sår på fingrene. Fikk smerter og huden løsnet. Spesielt vanskelig å bende/dra i strengene.

Men det kom seg etter hvert. Nå bruker jeg for det meste tykkere enn 10-46. Har du spilt gitar en stund, så skal det gå bra. For fingrene er så pass utviklet.

Men det er en stoooor forskjell fra 09 til 11. Du kan jo prøve.

Syns personlig at tynnere strenger har tøffere lead-sound enn tykke. Mens tykke har da feitere lyd.

Derfor syns jeg at heavy top - light bottom (eller er det omvendt?) er genialt. Tykke E, A og D for feit rytme og tynne G, H , E for mer feeling i soloer.

kommer jo også an på hva man spiller.. jeg stemmer ned gitaren til Eb i bandsammenheng, så det er en fordel med litt tykkere strenger.

Husker ikke hvordan det er å spille med E. Så lenge siden sist :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du klarer å høre hvilken tykkelse noen har på strengene vil jeg gratulere. :)

"Bedre"? Njasj, njaei. Jeg klamrer meg fast til rockestrenger hvor man slipper å droppe E->D for å dra noen riff. ;) Overgangen fra 9 til 12 kan bli heftig ja... Ønsker deg lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull og dere vet det. Tone ligger i fingrene :D

For min del er det omvendt. Liker bedre lyden man får med tynne strenger. Bedre spillbarhet, finere flagioletter.

Bruker 009-042+054 på den ene 7-strengeren min og den låter knall. Har prøvd 011-070 på den og synes den mister litt av "gitarlyden". Blir bare rundere og mer bassete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.