Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

pedalbrett


mojohead

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Naigewron skrev:

Er det noe triks jeg ikke har fått med meg, eller er det slik at dere oftest ikke har behov for å slå av og på mer enn én effekt om gangen?

Jeg har jo ett "prosjektbrett" hvor en Boss ES-5 står rimelig sentralt nettopp av denne grunn... pluss de mange andre mulighetene denne boksen gir meg...

på mitt mer "basic" brett så splitter jeg signalet i to signalbaner så bruker jeg en bypass pedal til å velge hvilket signal som når forsterkeren. Jeg setter pedalene før hver låt og trykker kun bypass pedalen under låtene... utrolig rimelig, praktisk og enkel løsning ?

Flasback splitter signalet, La Grange og Flint er rytme og de andre for lead...

IMG_1929.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nye pedaler på brettet; DOD Carcosa og Friedman Dirty Shirley. Så jævlig kul pedal den Carcosaen. Litt småmisfornøyd med plassering av phaseren, men det funker.

Testa oppsettet med den nye Esquieren min i sted, og den Friedman-pedal virka også veldig bra. Blir artig å teste live. 

IMG_5676.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.9.2017 at 12:46 PM, Naigewron said:

Som en nybegynner innen pedalavhengigheten har jeg surfet en god del sider bakover og sett på utvalget av pedaler folk har. Veldig mye fett (misunner spesielt antallet Strymon- og Eventide-bokser jeg ser), men en ting som slår meg er hvor få av dere som har effektswitcher, selv med 10-15 pedaler på brettet.

Jeg hadde første øving med pedaler forrige uke, og selv med fem pedaler (og én av dem sto på hele tiden) ble jeg helt tullerusk av steppingen jeg måtte gjøre for å skifte lyd og har flyttet en switcher høyt opp på ønskelisten. Er det noe triks jeg ikke har fått med meg, eller er det slik at dere oftest ikke har behov for å slå av og på mer enn én effekt om gangen?

Har nå 10 pedaler på brettet (en av de har dog 3 kretser i samme chassis), men har tidligere hatt større og mindre brett, men aldri switcher.

Selv er jeg satans god til å skru pedaler av og på kjapt. ;) Men som regel er det gjerne bare 1 pedal om gangen som skal trykkes på. Men når du skal slå AV tremolo og reverb og PÅ med fuzz og oktavpedal når refrenget starter så får du virkelig vist fram Fred Astaire-skillsa. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 13.43, Naigewron skrev:

Leste meg opp på denne i går, før jeg minte meg selv på at Mastercardet mitt allerede skriker etter hjelp. Etter alt å dømme skal det være en god switcher for en god pris:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105077661

Men jeg har altså null personlig erfaring.

Moen GEC9 er en utmerket loop-switcher, prisen tatt i betraktning. Den er enkel og intuitiv og gjør det den skal. Kan lett anbefales hvis du ikke trenger Midistrying eller andre mer avanserte funksjoner. Har selv oppgradert fra denne til GigRig G2 for å få Midi opsjonen, samt funksjoner som pre-/post gain justering og mulighet til å endre rekkefølgen på loopene uten å måtte koble om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått snekret på plass det som vel kan kalles en betaversjon av mitt første pedalbrett siden 1999. Hylleplate, gaffateip og borrelås fra Clas Ohlson fungerer flott inntil pedalutvalget blir stabilt nok til at jeg kan gå for noe mer skikkelig.

For øyeblikket består brettet av et litt tilfeldig utvalg pedaler som sikkert blir byttet ut litt etter litt (stort sett basert på hva som var tilgjengelig for greie priser på Finn), men som testplattform tror jeg dette kan fungere en stund. Men jeg kostet på meg en oppegående strømforsyning; ikke noe vits i å sette sammen et brett med masse ulyder allerede i startfasen 

Siden jeg ikke har en amp så er tanken at Tech21 Blonde (som er en preamp med cabsim, ikke bare en overdrive) skal flyttes til enden av kjeden og fungere som en clean plattform slik at jeg kan plugge rett i PA eller audio interface etter behov. Men først må jeg få tak i en eller to oppegående overdrive-/distortionpedaler. Sikler på Wampler Plexidrive, MXR 5150 og Friedman BE-OD, men de koster litt for mye for Mastercardet i skrivende stund. Vi får se hvor det ender.

Resized.thumb.jpg.2dea8a2413cf58a79293ee0fb5eeae29.jpg

 

Som en kuriositet - Pedalbrett anno 1999. BOSS rulet markedet for hobbygitaristene den gang; legg spesielt merke til Metal-Zone og ekstremscoop på equalizeren:

pedalboard.jpg.16afd5b7867c9b86345419b164e831f2.jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Naigewron skrev:

 Men først må jeg få tak i en eller to oppegående overdrive-/distortionpedaler. Sikler på Wampler Plexidrive, MXR 5150 og Friedman BE-OD, men de koster litt for mye for Mastercardet i skrivende stund. Vi får se hvor det ender.

pedalboard.jpg.16afd5b7867c9b86345419b164e831f2.jpg

Går jo an å starte med en Way Huge Pork Loin eller noe... Rett som det er at noe ligger ut pent brukt til 1250,- og med litt godsnakk så er det nok mulig å få inkludert frakta...

For øvrig litt stilig med Boss-brettet... meget tidsriktig... hadde ikke råd til slike ting selv på den tiden, men hadde jo lyst på sånn fuzzpedal (alt av ulyd var fuzzbetal på den tiden) ?
Hadde bare en rimelig Peavey transistor forsterker...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So this happened ?

Lysten på en liten volumpedal i front og så tenker jeg det skal få være i fred en stund (hahahahahaha!). Anbefalinger? Ser BOSS FV30H skal være ganske kompakt og være beregnet for høy impedans (altså signal rett fra gitaren). Angrer litt nå på at jeg ikke gikk for en tuner med buffer, men whatever.

20171011_201649.jpg.dfc59a8233bad10dafe6fc7b1bd5cf72.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta en update... :)
Bygget nytt og mindre brett, byttet strømforsyning til MXR Iso Brick og fått inn et par snasne pedaler. Lava kabling.
Har en følelse av at brettet blir værende sånn nå, frem til jeg snart topper ventelistene på King Of Tone (for andre gang i løpet av 10 år).

pedalbrett okt17.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.