Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Som det står i Trådtittel så er dette en tråd hvor jeg bygger en Les Paul gitar. jeg kommer til å legge ut oppdateringer etterhvert som jeg bygger og håper dette kan være en tråd hvor jeg og andre kan dele sine erfaringer, og kunnskap.

Det var i begynnelsen av Juli at jeg begynte å tenke på å lage gitar, og i slutten av juli hadde jeg begynt planleggingen. På grunn av at jeg ikke hadde gjort dette før valgte jeg å bestille halsen ferdig, fikk tak i en Gibson maestro hals (vet at det ikke akkurat er det beste man får tak i, men ville ikke satse så mye penger på det ettersom det er mitt første forsøk). jeg har også valgt å lage en test gitar av noe treverk jeg fant liggende i garasjen. har lagt ved et bilde av denne. nå når denne er ferdig og testet( den funket fint :) ) har jeg bestemt meg for å begynne å lage den ordentlige gitaren.

post-14226-0-93336700-1408117302_thumb.j

Jeg har ikke kommet veldig langt med byggingen, faktisk så har jeg ikke startet enda. Jeg har litt problemer med det å finne treverk å bygge med. hittil har jeg prøvd å bruke gamle møbler som jeg finner på finn.no, og det eneste jeg har fått tak i, som har vært verdt å spare på, er et bord av teak. dette bordet er ikke tykt nok alene, så tenker å bruke det kun som en topplate. er det noen her på forumet som vet om noen måte å anskaffe seg noe godt gitartreverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i i Oppegård rett utenfor Oslo. Fikk faktisk tak i en plate av bjørk i dag, det var en bordplate så det var lakk på den men det er pusset av nå. platen er for tynn så må lime den. Blir dermed tre deler med teak-lokket. Hvilket lim er det beste å bruke. har hørt noe om Polyuretanlim, noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vanlig snekkerlim, trelim. Ikke bruk den typen som er merket "vinterlim". Du trenger tvinger eller noe å presse sammen med for at det skal bli bra.

Hvorfor ikke vinterlim, jeg har hørt at det er sterkere. er det på grunn av fargen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å få alt treverk høvlet og avrettet på en maskinhøvel/ avretter. Da er vanlig trelim (veldig tynt lag) det beste du kan bruke. Trelim virker ved å trenge inn i treverket, men er ikke sterkt i seg selv (i et tjukkt lag). Tynnt påført på dønn rette plater er det som om du ikke har brukt lim i det hele tatt. Veldig massivt og sterkt. Bruk alle tvingene du har! Kan ikke få mange nok av dem. Du bruker det samme prinsippet når du setter halsen; tett, glatt, tynt og flere tvinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig gode erfaringer med Titebond, som er av typen Aliphatic resin. Når det gjelder treverk finnes det noen sagbruk i Vestfold og Østfold som selger lautre av forskjellig slag. Jeg var en tur hos Svenneby i Spydeberg i går og kjøpte en del valnøtt som jeg skal bruke til halser til akustiske gitarer. Ganske dyrt men veldig bra kvalitet. Jeg bor også i Oppegård - det tar vel ca 40 minutter å kjøre til Svenneby. Lurt å ringe først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.