Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson vs Epiphone med samme elektronikk


space

Anbefalte innlegg

Om en ser bort fra elektronikken og finishen, hva er da den største forskjellen på en Gibson og en Epiphone?

Er halsen (og treverket) på en Gibson såpass mye bedre at det forsvarer prisen?

Jeg har noen deler liggende, og lurer derfor på å kjøpe en brukt Gibson LP studio og modde denne.

Alternativt kan jeg da kjøpe en brukt Epiphone og sette i samme elektronikk, og komme enda billigere ut av det.

Har ikke Epiphone også mahogny kropp og hals med lønnetopp?

Er det noe jeg bør være obs på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin topic! Ser frem til hva folk mener. Selv har jeg en nittitalls Korea-Epiphone SG som jeg ikke har noe å utsette på treverk, hals og byggekvalitet. Til og med tunerene holder veldig bra. Pick-upene er det svakeste punktet, selv om det er mulig å få de til å låte bra.

Sammenlignet med de billigste Special SGene til Gibson synes jeg Epiphonen kommer veldig bra ut av det. Mye smekrere hals og langt finere å se på. Forskjellen fra en Standard SG er nok at kroppen er tynnere, halsen mangler binding, samt at elektronikken er dårligere. Er rimelig å tro at kvaliteten på treverket også er dårligere, men det skulle nesten bare mangle med tanke på prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en Tjekkisk Epiphone til 2000kr på finn! Hadde en selv før og den stod ikke tilbake i kvalitet sammenlignet med to av Gibson Les Paul studioene jeg har hatt. Pickupene var gode og brukbare nok, men kan med fordel byttes til noe bedre om det skulle vært ønskelig. Jeg vil si det er er godt kjøp, og kan sikkert prutes litt til.

Edit: Så nå at Carpal67 var rett foran meg.

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tenkte mer i et modifiseringsperspektiv her jeg nå.

En Gibson LP Studio kan en jo etter fjerning av maling bare male toppen på, så får en fin binding, som jo egentlig bare er lønnetoppen.

Det funker jo ikke om lønnetoppen kun er tynn finér. Er det malt binding, er det litt styr, men er det ekte binding er det jo bare å beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. den evige diskusjonen. Har enda til gode å finne en god Epiphone, som kan måle seg med en god Gibson. Dog, Gibson har jo gitarer i alle prisklasser. F.eks en Joan Jett signatur er jo ikke veldig representativ for Gibson, slik jeg ser for meg Gibson, men det står alikevel Gibson på headstocken. Man finner helt sikkert en Epiphone som kan måle seg med f.eks den. Man får gjerne det man betaler for, som med det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.