Gå til innhold
space

Gibson vs Epiphone med samme elektronikk

Anbefalte innlegg

Om en ser bort fra elektronikken og finishen, hva er da den største forskjellen på en Gibson og en Epiphone?

Er halsen (og treverket) på en Gibson såpass mye bedre at det forsvarer prisen?

Jeg har noen deler liggende, og lurer derfor på å kjøpe en brukt Gibson LP studio og modde denne.

Alternativt kan jeg da kjøpe en brukt Epiphone og sette i samme elektronikk, og komme enda billigere ut av det.

Har ikke Epiphone også mahogny kropp og hals med lønnetopp?

Er det noe jeg bør være obs på her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin topic! Ser frem til hva folk mener. Selv har jeg en nittitalls Korea-Epiphone SG som jeg ikke har noe å utsette på treverk, hals og byggekvalitet. Til og med tunerene holder veldig bra. Pick-upene er det svakeste punktet, selv om det er mulig å få de til å låte bra.

Sammenlignet med de billigste Special SGene til Gibson synes jeg Epiphonen kommer veldig bra ut av det. Mye smekrere hals og langt finere å se på. Forskjellen fra en Standard SG er nok at kroppen er tynnere, halsen mangler binding, samt at elektronikken er dårligere. Er rimelig å tro at kvaliteten på treverket også er dårligere, men det skulle nesten bare mangle med tanke på prisforskjellen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Epi'er har vel for det meste finért lønnetopp, men en Tsjekkisk produsert er et godt utgangspunkt....her er en veldig rimelig på Finn. Løp&kjøp.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger en Tjekkisk Epiphone til 2000kr på finn! Hadde en selv før og den stod ikke tilbake i kvalitet sammenlignet med to av Gibson Les Paul studioene jeg har hatt. Pickupene var gode og brukbare nok, men kan med fordel byttes til noe bedre om det skulle vært ønskelig. Jeg vil si det er er godt kjøp, og kan sikkert prutes litt til.

Edit: Så nå at Carpal67 var rett foran meg.

Endret av RalphDarwin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

selv om les paul'er ikke er helt min kopp med kaffe så skal jeg sannelig følge denne tråden.

kommer sikkert noen sterke meninger.

det var cue'et ditt, aph.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, tenkte mer i et modifiseringsperspektiv her jeg nå.

En Gibson LP Studio kan en jo etter fjerning av maling bare male toppen på, så får en fin binding, som jo egentlig bare er lønnetoppen.

Det funker jo ikke om lønnetoppen kun er tynn finér. Er det malt binding, er det litt styr, men er det ekte binding er det jo bare å beholde den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah.. den evige diskusjonen. Har enda til gode å finne en god Epiphone, som kan måle seg med en god Gibson. Dog, Gibson har jo gitarer i alle prisklasser. F.eks en Joan Jett signatur er jo ikke veldig representativ for Gibson, slik jeg ser for meg Gibson, men det står alikevel Gibson på headstocken. Man finner helt sikkert en Epiphone som kan måle seg med f.eks den. Man får gjerne det man betaler for, som med det meste annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk en krone mer, haha=p Det var noen som hadde kjørt et godt stykke som visste om hvor gode disse gitarene var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven døtte, også ligger det en ute for 2000 kr... Det sier litt om hvor tørt bruktmarkedet er

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven døtte, også ligger det en ute for 2000 kr... Det sier litt om hvor tørt bruktmarkedet er

Vel, bruktmarkedet var annerledes for 3 år siden, men det tok litt tid og.

Fingeren min tapper på "F5" på annonsen din btw! haha, neida=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Pledrik
      Er mitt ansvar bevisst og lager en tråd på denne krembollen. Er da en evig sucker for LP Special i TV yellow, og har hatt et par stk tidligere. Hadde nå egentlig endelig bestemt meg for å prøve å finne en original en, og var for å teste en '59 for noen uker siden. Var en fryktelig fin sak, og spilte og låt bra. Sjappa hadde også akkurat fått inn en helt ny CS 1960 Special i aged utgave, og bestemte meg for å prøve å ta en objektiv sammenlikning. Kort fortalt så var det eneste feltet hvor gammer'n gruste ungdommen på mojo og muuuuligens halsprofil - på alle områder var CSene like bra eller bedre. Til og med på lyd, faktisk. I tillegg så hadde gamla et (forholdsvis vanlig for disse) lett brudd i halsfestet, og ettersom hun her da kostet halvparten av bestemor så ble det fornuften som seiret. Dæsken.
      Det som egentlig er mest spesielt her er hvor flinke gutta hos Gibson begynner å bli på ageing. Det var faktisk ikke helt enkelt å se forskjellen på ny og gammel ,og den føles ut som en gammel gitar. Spiller og låter også heeeeelt herlig. Love it. Specials er virkelig noe spesielt.

• Av Virus
      Hallo! Midt oppi økonomiske vansker for forumet (håper det ordner seg 🙁, ta deg råd til å bli støttemedlem!) har jeg fått meg en ny gitar. 
      Guitar Info
      Your guitar was made at the 
      Peerless Plant, Korea
      on July, 1998
      Det vil si den var ny i 1998. Men har holdt seg fint syns jeg. Er litt slitasje på båndene, men spiller fint. Lakken er nydelig, jeg syns fargen er herlig. Er litt buzz i enkelte bånd, så må nok få den levert til justering om ikke så altfor lenge. Noen tips til hvem som er best til dette i Bergen? Dette er min første «hollowbody», skal skifte strenger, hvilken størrelse på strengene er best på en slik gitartype?

Her har dere noen bilder. 

• Av Affen
      Deilig gitar, men blir ikke helt venn med de keramiske pupsene. Mulig de ryker.

• Av jabe1807
      Hva tenker dere om denne gitaren, Epiphone Les Paul Standard Plus-Top Pro Honey Burst?
      Jeg skal kjøpe min første el-gitar etter å ha klimpret på min akustiske i noen år.
      Vil denne fungere som en god allroundgitar til hobbybruk? Jeg ser at den får god omtale på You Tube.
      Syns denne har best utseende, da den er en kopi av "the holy gral" ?

• Av Affen
      Kjøpt tidligere i høst, Epiphone EJ200SCE. Nyyydelig gitar med herlig lyd.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.