Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

refinish av hals


Anbefalte innlegg

Har en Fender telehals, som jeg synes fargen er for blek på. Det er en lønnehals med lønn gripebrett. Den er silkematt nå. Mulig dette er pusset slik av forrige eier.

Uansett, kunne jeg tenkt meg mer vintage farge på den.

Jeg har vintage tint fra Wudtone, men funker det å ha utenpå lakk, eller må den da pusses helt inn til treverket?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å pusse vekk lakken, legge på farge som trenger inn i treverket, og etterpå lakke over igjen, evt olje med farget olje og la det være med det. Tror ikke at det hjelper noe særlig å legge farge på utsiden av lakken, det vil ikke sitte. Leste forresten i en annen tråd her at dersom gitaren er lakket med nitrolakk, trenger den veldig lang herdetid, om du begynner å pusse på den vil den lakken som ikke er herdet komme fram til overflaten, og du har en klissete hals som resultat.Vel ,lykke til med prosjektet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Penslet på et tynt lag med en blanding 50/50 med bi voks og eddik . Børstet i tre fibrenes retning med tannbørste

og tørket med micro klut."

Men hva gjør dette egentlig? Leste det som at det bare var en rens for å få bort dritt, men det farger kanskje også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med nitro, men ...

Hvis original lakken er nitro, går det ikke da ann å spraye et tynt lag rett på det gamle, uten å pusse? Med nitro-lakk vil ikke da gammelt og nytt brenne sammen?

I så fall går det kanskje ann å spraye et tynt strøk med iblanda farge for å simulere gulning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

I stedet for å lage ny tråd så spør jeg her , da det er lignende opplegg .

Har en Ibanez JEM 777 DY 1988 modell ( rett meg hvis modell navn er feil) .

Denne har lakket fretboard ( noe jeg trodde disse ikke skulle ha...) , med en del slitasje i klarlakken .

Da disse gitarene koster litt så vil jeg ikke gjøre noe feil her .

hva anbefales for å fikse dette ?

post-13695-0-13274700-1427506462_thumb.j

post-13695-0-54740600-1427506520_thumb.j

post-13695-0-22019100-1427506544_thumb.j

post-13695-0-28802600-1427506628_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å lage ny tråd så spør jeg her , da det er lignende opplegg .

Har en Ibanez JEM 777 DY 1988 modell ( rett meg hvis modell navn er feil) .

Denne har lakket fretboard ( noe jeg trodde disse ikke skulle ha...) , med en del slitasje i klarlakken .

Da disse gitarene koster litt så vil jeg ikke gjøre noe feil her .

hva anbefales for å fikse dette ?

må vel rett og slett fjærne lakken mekanisk- skraping/sliping, potensiell drittjobb? tja, det går vel ikke så mange timer på det, og kanskje du kan få slipt opp igjen båndene dine med det samme du holder på?de ser litt slitt ut , merker du noe til det når du spiller? kul gitar da forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel kanskje tro at hvis man leser seg opp på linker og tips i denne tråden, så er man så i mål som man det er mulig å bli.

Jeg er ikke guru eller trollmann, man kan vanskelig se for meg hva man skulle kunne gjøre på en hals som er bedre eller på et vis fikse slikt enn de tipsene som allerede er beskrevet. Det må i såfall være om en eller annen fagmann på kjemi bidrar.

Hydrogenperoksyd, muligens. Har aldri prøvd, aner ikke om det virker, skudd i blinde. Test selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er godt brukt , men jeg fikk den til grei pris .

Jeg kjøpte den av første eier som kjøpte den ny i Norge .

Disse er så dyre fra USA nå med USD over 8 , så kan glemme å kjøpe der nå for tiden .

Jeg kjøpte nesten en fin en før dollaren gikk til himmels , men nå er det for sent .

Har ikke gjort noe med den foreløpig . Bånd kan jeg enkelt polere med utstyr jeg har .

Fretlevelling vil jeg nok ikke gjøre selv på denne . Merker egentlig ikke så mye til det , men kunne nok hatt lavere strengehøyde med bra jevne frets .

Det tar ikke så lang tid å pusse vekk gamle lakken . Det har jeg gjort før .

Men hvordan blir fet inlays når en pusser på de ? Kan de bli ripete/&grumsete i farge og klarhet ?

Hvis jeg tar vekk lakken tror jeg bare jeg lar den være ulakket etterpå .

Er ikke noe gitar å eksperimentere på pga samlerverdien .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.