Gå til innhold

Wiker

Medlem
  • Innholdsteller

    75
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

33 Excellent

Om Wiker

  • Rang
    Viderekommen

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    et sted i Troms

Nylige profilbesøk

1 291 profilvisninger
  1. Jeg er ikke helt stødig i dette. Blir litt forvirret av betegnelsen mF. mF oppfatter jeg som milli Farads. Hvis kondensatoren var 0,1 milli Farad (100uF) så ville den suge ut så mye av signalet at det nok ville bli veldig lite lyd igjen. micro Farad skrives uF/μF, og noen ganger mfd Får gå ut i fra at det er 0,1 micro Farads (0,1uF / 100nF). Det er såpass høy verdi for en tone kondensator at du absolutt skal høre forskjell, så stor forskjell at det til og med kan hende du synes det blir for mørkt. Hvis du ikke hører noe forskjell så er enten kondensatoren død (vet ikke hvor sannsynlig det er, har aldri opplevd det), eller så er det noe annet som er feil. Feil med potentiometeret, loddepunkt som ikke er ordentlig, eller at noe i farta ble loddet feil i forhold til skjema.
  2. Skjemat er nok korrekt. Tror du skal sjekke hva som faktisk står på kondensatoren.
  3. Hvordan var nå det der med micro, nano og pico farads. Er ikke microF/mF det samme som uF? Den som det linkes til hos Gitarist står det i overskriften ”1microF”, mens det i beskrivelsen står 0,1mF. ??? Hva står det på kondensatoren? Hvis det ikke er jeg som roter så skal denne ihvertfall være 0,1uF (100nF), og med så høy verdi så skal du absolutt høre forskjell - hvis ikke så kan det være noe som er loddet feil.
  4. Jeg har aldri prøvd, og vet ingen ting om den Rubinol sparkelen du linket til. Men med sparkel tenker jeg på noe man bruker for å fyller litt større partier. Du skal kun fylle de ørsmå porene i treverket, med noe som er lett å smøre på, går lett ned i porene, og lett å pusse av. Jeg har også kun erfaring med porefyller fra Stewart-MacDonald (TimberMate, som StewMac selger under navnet "ColorTone Waterbase Grain Filler"). Den er suveren å jobbe med. Vannbasert slik at man kan blande i litt vann for å få den mer tyntflytende og letter ned i porene. Den tørker relativt fort, blir helt hard når den er tørr (ikke seig eller fleksibel), og er ekstremt lett å pusse. Den er også svært porøs slik at når man lakker over så trenger lakken godt inn i porefylleren. Det er vel bare rosetreet på din gitar som bør porefylles. Med forsegling så tenker jeg på det første støket man påfører, før lakking, for å forsegle treverket og gi godt grunnlag for selve lakken. Dette har vel flere funksjoner (går jeg ut fra) - noe som fester godt på bart tre, og gir godt feste for senere lakk; forsegle treet slik at fargestoffer i senere lag ikke trekker ned i treverket. Blir som en slags transparent grunning. Finnes jo egne produkter til forsegling, men det jeg har gjort når jeg har lagt transparent finish er å bruke den sammen klarlakken som forseglings-strøk. Da blir det ingen problemer med feste mellom forskjellige produkter. Har lakket to basser med 2K klar billakk. Jeg syntes ikke standard blanding av lakken festet så godt på treverket (lønn i mitt tilfelle), og etter en del prøving endte jeg opp med å tynne den ut med 60%-70% tynner for at den skulle feste seg "godt nok" (men så er nok jeg litt vel kresen og perfeksjonistisk da). Med lakk på sprayboks så har du jo ikke mulighet til å tynne den ut, så hvis du går for den lakken du lenket til så ville jeg nok prøvd litt først for å se hvordan den fester seg. 2K billakk gir en helt fabelakti wettlook-glans, nesten litt for mye av det gode. Samtidig er den noe svineri når det gjelder lukt og gasser. Når jeg nå har begynt på et tredje prosjekt så prøver jeg vannbasert denne gang. Etter å ha lest litt fram og tilbake bestemte jeg meg for å prøve General Finishes’s High Performance Top Coat (kjøpt fra StewMac). http://www.generalfinishes.co.uk/index.cfm?page=store&CID=27 Mye billigere enn billakk (bortsett fra at frakt er ganske høy). Så langt er jeg godt fornøyd med den. Lukter så lite at man kan omså holde på i stua. Kan legges på med pensel for å slipper styret med spraying, men det blir jo da litt mer pussing da det ikke blir like jevn med pensel. Tørker raskt, lett å pusse, upåklagelig frest mellom hvert strøk, høy glans, og svært ripesikker. Den festa godt direkte på treverket uten tynning. I ettertid lurer jeg på om jeg skulle ha tynnet det litt med vann på første strøket, for å få den mer ned i treet og fått fram noe mer dybde i treet. Har lagt forseglingsstrøket på halsen og siden av gripebrettet. Er litt usikker på hvordan den fest seg på siden av gripebrettet som er av rosentre. Må la den få tørke/herde litt ordentlig først, før jeg forsøker å pille lakke av fra gripebrettet – kanskje må jeg legge et nytt, ut-tynna strøk på siden av gripebrettet. (Dette ble litt langt) Andreas har jo en fin tråd med bygging av akustisk gitar – kanskje han har noen flere tips om lakkering/finish
  5. Det der ble ganske tøft. I mine øyne kler den det hvite plekterbrettet, kombinasjon av mørk brun og hvitt gjør den litt stilfull. Men - smake og behag.
  6. @ CastorFiber - fin veiledning Det med å beholde strengene på er et godt poeng. Fikk lyst til å tips om "TECHNOFRET Advanced Fret Leveling System". http://www.ebay.co.uk/itm/TECHNOFRET-Advanced-Fret-Leveling-System-/180677811948? Jeg plagdes noe inn i hæ... med en av bassene mine. Var gjennom flere runder med møysommelig planering av båndene etter alle kunstens regler (i hver fall de kunster og regler jeg kan), uten at jeg greide å få bukte med noe irriterende skurr på noen få bånd. Forstod etter hvert at halsen oppfører seg annerledes med strengene på enn når den blir justert flat uten strenger. Med "Advanced Fret Leveling System" kan man planere med strengene på, og en runde med 800 papir så var problemene mine løst.
  7. Blir ikke helt det samme på volum potmeteret. Det er jo ikke bare en variabel motstand mot jord, men også variabel motstand mot utgangen. På fult er det null motstand ut og ~250K/500K (etter som) motstand til jord. Når man skrur ned blir det gradvis mer mostand mot utgangen, og mindre mot jord. Så derfor kan man ikke kutte motstandsbanen. Men hvis man har et stereo-potmeter med to identiske potmeter oppå hverandre, med felles aksel, så kunne vel det en potmetret brukes mot utgangen, og det andre mot jord. Da kunne man kuttet banen på det mot jord, for å koble ut mostanden mot jord nå volumet er på fult. Tror det skal kunne la seg gjøre.
  8. En annen måte å koble ut tonekontrollen på er å bruket et såkalt "no-load" potensiometer. Motstandsbanen når ikke helt opp, slik at når det er skrudd til topps (med klokka) så går sleperen forbi motstandsbanen og bryter kontakten - dvs. ingen kontakt mellom sleper og bane, og tonekontrollen er frakoblet. Potmeter som er mulig å åpne opp kan man lett selv gjøre om til "no-load" ved å file over motstandsbanen på riktig sted.
  9. Om man skal bruke porefyller så stror jeg den bør/må på før noe annet, også beis. Porefyller må jo pusses ned etter påføring, og hvis det er beiset først så er det uunngåelig å pusse ned i beisen, og det tror jeg kan bli ganske synlig. Om porefylleren vises godt gjennom beis avhenger vel av hvordan beisen oppfører seg på porefylleren. Må prøve seg fram først. Kanskje det vil være best å bruke en porefyller som er sånn omtrent samme farge som beisen. Med vannbasert beis og vannbasert nøytral porefyller så går det kanskje an å blande beis i porefylleren for å få samme farge.
  10. Oppgitte priser er faktisk uten VAT, men det kommer ikke så tydelig fram, så de brettene er litt dyre. Ser at du har rett ang. frakt. 41.59 € for det brettet jeg kjøpte, og 81.17 € for det største brettet . Litt drøyt ja.
  11. Mange store og dyre pedaler, da trenger du vel et stort og dyrt pedalbrett også Ta en titt på www.aclamguitars.cat sine brett (laget i Barcelona). De har tre forskjellige typer brett, http://www.aclamguitars.cat/shop/en/pedalboards Til Modular Track typen kan man kjøpe div. ekstra deler for å tilpasse og utvide brettet, bla. for å lage trappetrinn og ekstra etasjer-brett. Er godt fornøyd med mitt Aclama-brett. Jeg har det minste Modular Track (52 x 26 cm). Pga. orienteringen på pedaler mine var det litt toskete med så brett mellomrommet mellom bjelkene, så jeg monterte seks ”join Track” (kjøpt ekstra) for å fylle mellomrommene: God plass på frontpanelet til å montere jack-kontakter: Fin høyde på brettet til å montere strømforsyning under. På undersiden av bjelkene er noe spor hvor man kan skyve inn muttere (i pass størrelse) for å skru fast ting. Dette gjorde det mulig å skru fast strømforsyninga uten å bore eller sage i brettet:
  12. Som CastorFiber sier, åpne pickupen og se. Tro det er sjelden at kobbertråden ryker midt inni spolen. Mer sannsynlig at det er i forbindelse med lederne ut fra spolen at det skjer noe. Ikke mulig å sjekke lederen som kommer ut fra innerst på spolen, så hvis det er den så må den vikles om. Lederen fra ytterst på spolen kan du jo sjekke. Vikl av noen få omdreininger med kobbertråd, og lodd tråden tilbake på lederen (evt. bytt ut den gamle lederen i tilfelle det er den det er brudd i). Det er bare å vikle enden på kobbertråden noen ganger rundt ende på lederen, og påføre loddetinn - på de fleste kobbertråder, i hvert fallen dagens, vil isolasjonen smelte bort når den loddes. Hvis det ikke hjelper... Jeg ville nå heller fått viklet om den gamle pickupen istedenfor å kjøpe ny. 5,1K Ohm trenger ikke nødvendigvis være så lite. Kommer an på hvor tykk kobbertråd den er viklet med. Tykkere tråd (som AWG 42) vil med sammen antall viklinger gi lavere motstand enn med tynnere tråd (som AWG 44). Og det er antall viklinger, ikke motstanden i seg selv, som er interessant. Som sagt, smaken og baken.., men selv liker jeg at pickupene er så passe i balanse (at ikke den ene er betydelig sterkere enn den andre), så jeg foretrekker også at begge pickupene er viklet så omtrent likt. Men, hvis du leverer den til vikling så er det jo bare å be om at den vikles hottere, omså dobbelt så "hott", for å se (dvs. høre) hva du synes. Hvis det ikke faller i smak så er det ikke så vanskelig å vikle av en del til du blir fornøyd.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.