Gå til innhold
lokmund

Refinish: Gibson LP Studio Worn Brown

Anbefalte innlegg

Det går langt mellom slagene her i heimen. Boden er full av rot som ikke en gang kan brukes til noe. I mange tilfeller kan det kalles avfall.

Det vil si: boden min er full av boss. Jeg har ikke gjort noe oppussing eller gitar-"bygg" på evigheter. Gjorde meg ferdig med refinish av Grimcasteren, men har aldri surret meg til å ta bilder til den tråden. Jeg har aldri vært mester i å fullføre prosjekter så siden jeg ikke har fullført den forrige refinish-tråden oppretter jeg en flunkende fersk en i forbindelse med siste innkjøp fra Finn!

Denne saken var en gang i tiden en worn brown studio fra den første gangen de lagde disse i 2007. Passer seg bra siden jeg egentlig kjøpte en sånn da, men måtte sende den tilbake da Gibson hadde klart å lime toppen på med ett eller annet nedi et av weight relief hullene. Hvorfor spiller dette noen rolle lurer du på? Jo, gitaren raslet skjønner du. Det var passende nok den siste sound1.no hadde og inntil i dag så har det vært min kortlevde romanse med denne gitaren.

Nå har jeg endelig en ny sjanse og blir litt usikker på hvordan jeg egentlig ønsker å få denne til å se ut. Har smeiset sammen 3 alternativer:

1.  Tilbake til original stand i en slags valnøtt-brun stain

2.  Samme finish som jeg har lagd på Grimcasteren (mørk brun med blackburst front og bak)

3.  Painted with Fire (inspirert av Copeland guitars): Gassbrenner på kropp og hals for å gjøre gitaren kølsvart

 

Beklager potetkvalitet på bildene, opphenget mitt i stuen er på den minst opplyste plassen i hele huset.

20170214_184637.thumb.jpg.a670a78f17e50f1f2d9064b703dec036.jpg                                        20170214_184624.thumb.jpg.70987630b535e4b8543ea1ef2016c0ec.jpg

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å huske hvordan Grimcasteren ser ut, heier jeg på blackburst!??

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lønnetopp på denne? Av og til gjemmer det seg noe ganske fint under lakken på Studioer også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg troooor det er mahogny over alt, men det vil vise seg i løpet av dagen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ben Crowe la ut en video for to-tre uker siden om japansk brenning av tre, så absolutt ut som noe som er verdt å prøve på en gitar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, space skrev:

Fram med fresen!

 

 

Tro meg, det var planen. Men uten å ta av halsen så blir det en drittjobb av dimensjoner. Spesielt med min overdimensjonerte fres. Og en carved top. Og ingen jig. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja... Må ha fresen i stativ ved siden av for å frese rett, og gjøre det manuelt med kniv/meisel innerst mot halsen da. Litt styr, men sikkert doable.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Baxter skrev:

Ben Crowe la ut en video for to-tre uker siden om japansk brenning av tre, så absolutt ut som noe som er verdt å prøve på en gitar.

Merkelig sent ute på den trenden for ham å være, han pleier å være først med det meste. Har dog til gode å se ham bruke krutt for å brenne gitarer...

Men ja. Ellers er det akkurat slik jeg tenker. Shou sugi ban som det kalles. Har lyst å undersøke om noen der ute har prøvd det på mahogny før da de eneste eksemplene jeg har sett har vært ask eller lignende. 

Har noe mahogny-rask liggende når jeg tenker meg om, så hvis jeg ikke finner noe kjører jeg test på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens fremgang. Som forventet er det ingen lønn her i gården! Det gjør meg fint lite :)

DSC_0850-03.thumb.jpeg.40f99b4aaf4d48b505162f8ccc7e7aee.jpeg

DSC_0852-01.thumb.jpeg.3ffb8fd637358c3a2daf03aba69cd326.jpeg

DSC_0855-01.thumb.jpeg.0eb815b7489b9bf0c8709c42a8c1f7df.jpeg

 

 

  • Liker 6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang binding så har jeg sett overbevisende resultat med lakkert binding også, på en LP studio tidligere. Det var gjort i forbindelse med fargeskifte, av lakkerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, space skrev:

Ang binding så har jeg sett overbevisende resultat med lakkert binding også, på en LP studio tidligere. Det var gjort i forbindelse med fargeskifte, av lakkerer.

Har fundert på å gjøre noe slikt ja, men stedet for å lakke tenkte jeg å:

1: bruke barberblad til å skrape frem igjen originaltreverk etter finish 

eller 

2: Maskere av før finish og håpe at det smitter minimalt gjennom. 

Nummer 1 tilsier at siste skanse bør være lakk mens nummer 2 kan tillate at jeg oljer den sånn som jeg egentlig foretrekker å gjøre. 

Nummer 3 får bli skalpell, meisel og buddist-nivå av konsentrasjon. ? 

  • Liker 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av space
      Har en Fender telehals, som jeg synes fargen er for blek på. Det er en lønnehals med lønn gripebrett. Den er silkematt nå. Mulig dette er pusset slik av forrige eier.
      Uansett, kunne jeg tenkt meg mer vintage farge på den.
      Jeg har vintage tint fra Wudtone, men funker det å ha utenpå lakk, eller må den da pusses helt inn til treverket?
      Noen forslag?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.